Jižní Morava - Zahraniční turisté v roce 2009 škrtali jižní Moravu ze svých plánů. Region jich totiž navštívilo o sto tisíc méně než předloni, přesto kraji v tabulce návštěvnosti patří za Prahou a Karlovarskem třetí místo. Největší pokles mezi kraji kromě ekonomické krizi připisují odborníci také nedostatečné infrastruktuře.
Jižní Moravu s krizí postihl propad turistické návštěvnosti
Vinařská turistika, Lednicko-valtický areál, Brno. Ani tradiční taháky jihomoravské turistiky nedokázaly zastavit pokles množství zahraničních turistů, kteří se v loňském roce rozhodli region navštívit. „Na jižní Moravě zcela chybí silné celoroční zázemí turistické infrastruktury, to znamená celoročně využitelné hotely s relaxačním zázemím ve vinařských oblastech nebo například v oblasti Moravského krasu,“ vysvětluje Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Právě z důvodu nedostatečného turistického zázemí jižní Morava není hlavním cílem turistů a v době krize tak z jejich cestovních plánů mizí nejdříve. Tři sta padesát tisíc turistů za rok sice regionu stále zajišťuje třetí místo v republice, propad jejich počtu o dvacet dva procent je ale největší ze všech krajů.
Počty turistů v krajích v roce 2009 1. Praha 3 803 000 (-6 %)2. Karlovarský 453 000 (-5 %)3. Jihomoravský 352 000 (-22 %)4. Jihočeský 285 000 (-6 %)5. Královehradecký 234 000 (-19 %)6. Liberecký 173 000 (-14 %)7. Středočeský 153 000 (-13 %) 8. Plzeňský 148 000 (-4 %)9. Moravskoslezký 119 000 (-13 %)10.Ústecký 108 000 (-16 %)11.Olomoucký 85 000 (-12 %)12.Zlínský 65 000 (-11 %)13. Vysočina 51 000 (-6 %)14. Pardubický 50 000 (-14 %) Celkem ČR 6 081 000 (-9 %)zdroj : ČSÚ, AČCKA
Hlavní nedostatky: lázně
Zanedbávaná je na jižní Moravě podle Okamury také lokální gastronomie. „Hlad mají lidé po celý rok, těžit z toho dokáží například v Itálii nebo Francii, kde místní speciality mají vyhrazené místo i na benzinových pumpách. Lidé potom do oblastí jezdí ochutnat konkrétní pochoutky, jako je například parmská šunka,“ shrnuje.