Návštěvníkům pražského Petřína se tento týden naskytne neobvyklá podívaná. Druhý největší jeřáb v Česku začal usazovat nosníky nového mostu lanovky. Původní most ujížděl ze svahu. Lanovka se kvůli opravám v září zastavila, znovu se rozjede ve druhé polovině března. Jeřáb bude na Petříně až do páteční noci. Vedle mostu musí usadit i nové nástupiště a příchozí schodiště.
Jeden z největších jeřábů v Česku staví na Petříně most pro lanovkou
Kolos vážící 96 tun musel se svou cestou na Petřín čekat na vhodné počasí, kdy budou příjezdové cesty ke stanici Nebozízek díky mrazu zpevněné. Prvních osm nosníků usadí jeřáb ve středu, druhá polovina je v plánu ve čtvrtek. Nový most bude mít 90 metrů a tvoří pětinu dráhy. Jeho výměna vyjde asi na 24 milionů korun.
„Most se vlivem špatného podloží pohyboval směrem ke stanici Újezd a mírně se nakláněl ke Smíchovu. Rekonstrukce nám zajistí větší stabilitu a bezpečnost. Nová mostní konstrukce bude odlehčena a podpěry budou lépe fixované do svahu,“ popsal opravy mluvčí pražského dopravního podniku Jiří Štábl. Stavaři navíc do jednoho z podpěrných sloupů nainstalují čidlo, které bude měřit, zda se svah hýbe.
Vozy dostanou nové podlahy a vnější lak
Opravy začaly loni v září. Hotové už jsou všechny bourací práce a do svahu zafixované podpěry. Kromě mostu se pracuje také na zábradlí nebo osvětlení, odstávku podnik využije též k pravidelné revizi dráhy i vozů, kde budou vyměněny podlahy a upraven vnější lak. Technici také opraví objekty stanic lanové dráhy.
Dopravní podnik zavírá lanovku kvůli revizím pravidelně každý půlrok, a to vždy na jaře a na podzim. Doba výluky se v těchto případech většinou pohybuje v řádu dnů. Dráha je v provozu od 9 hodin do 23:20, od listopadu do března má interval 15 minut a od dubna do října 10 minut.
Lanovka se v Praze poprvé rozjela v roce 1891, v současné podobě funguje od roku 1985. Délka tratě je 510 metrů, jsou na ní tři zastávky a jezdí zde dva vozy. Ročně přepraví kolem 1,9 milionu lidí.