Chátrající Baťův památník čeká na obnovu, která ho vrátí do 30. let

Zlín - Patří k nejvýznamnějším funkcionalistickým stavbám u nás. Turisti o něm ale zatím nevědí a dovnitř se stejně nedostanou. Památník Tomáše Bati ve Zlíně totiž stále čeká na rekonstrukci, která by mu vrátila původní meziválečnou podobu. Přímo v unikátní budově o ní jednali architekti, památkáři i zastupitelé.

„Autor vepsal do budovy vlastnosti Tomáše Bati. Vyjadřuje tak jeho velkorysost, pravdivost, prostotu i optimismus. Architektonickými prostředky tedy popsal jeho povahu, proto je stavba tak mimořádná a můžeme ji řadit mezi nejdůležitější milníky evropské architektury té doby,“ popsal památník Tomáše Bati ve Zlíně architekt Petr Všetečka.

Podle něj se nyní snaží stavitelé postupně poznávat jejího ducha, kterého jí architekt František Lydie Gahura vtiskl. „Je rozpoznatelný z materiálu, který je ale bohužel pozměněný řadou úprav, jež přineslo 20. století,“ pokračoval Všetečka. Domnívá se také, že celkové poznání ideového základu vyvrcholí až při samotné obnově objektu, kdy budou moci architekti nahlédnout do samotných konstrukcí budovy.

„O navrácení původní podoby jsme začali uvažovat v roce 2001, kdy se o tom začalo poprvé hovořit,“ řekl primátor Zlína Miroslav Adámek (STAN). Tenkrát budoucnost funkcionalistické stavby řešili zástupci města s odborníky. Ti Zlínu doporučili, aby budovu navrátil do původní podoby ze 30. let.

V době svého vzniku v roce 1933 totiž měla být jednou z připomínek zakladatele světoznámé obuvnické firmy Tomáše Bati, který rok předtím tragicky zahynul v letadle. V roce 1954 byl památník přestavěn na Dům umění, aby lépe posloužil galerii výtvarného umění a Filharmonii Bohuslava Martinů. Ta se ale z objektu před pěti lety odstěhovala a předloni opustila památník i galerie.

Od té doby je památník nevyužitý, chátrá a čeká na obnovu, která by mu vrátila zašlou slávu a taky architektonickou čistotu. „Na obnovu plánujeme vynaložit 60 až 70 milionů. Je možné je získat z evropských dotací, ale pokusíme se je sehnat od státu. Vypsali jsme také veřejnou sbírku,“ dodal primátor. Zatím se jim podařilo vybrat zhruba 140 tisíc.

Jak by měl návrat k meziválečné podobě vypadat?

„Budova by se měla takzvaně očistit do původní podoby. Bude to pracné, ale pokud chceme být pravdiví, jak to má sama stavba do sebe vepsáno, tak bychom měli použít dnešní způsoby interpretace stavby. Já jsem pro jednoduché pojetí navrácení se alespoň například formou repliky letadla, které tam dříve bylo. Křížení os jeho křídel a pilotní kabiny, kde Baťa skonal, totiž bylo těžištěm budovy. Jinak si myslím, že by v té budově toho moc být nemělo. Další informace by se tam daly vnést formou soudobých médiích, zvuku, filmu. Ta nehmotnost, nezaplněnost je moc důležitým momentem původní koncepce,“ popsal svou představu o obnově památníku Petr Všetečka.

František Lydie Gahura

Český architekt a sochař se narodil ve Zlíně 10. října 1891 a zemřel ve věku 67 let 15. září 1958 v Brně. Vystudoval měšťanskou školu v Uherském Hradišti, kde se vyučil štukatérem. Dále ve svým studiích pokračoval v Praze. Tam studoval modelování na Umělecko-průmyslové škole. Nakonec se začal věnovat architektuře pod vedením Jana Kotěry na Akademii výtvarných umění.

Na jeho schopnosti upozornil Tomáše Baťu právě jeho profesor Kotěra, když projektoval zahradní obytnou čtvrť pro zaměstnance továrny. Když v roce 1923 profesor zemřel, zadal Baťa Gahurovi projekt dokončit. Tak vznikl první dílčí stavební plán zlínské čtvrti Letná a Tomáš Baťa v něm našel ideálního partnera pro své záměry. Gahura postupně nakreslil zastavovací plány dalších zlínských zahradních čtvrtí. Vrcholem jeho urbanistické tvorby byl Regulační plán Velkého Zlína z roku 1934.

Zdroj: Wikipedia

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Regiony

Krádež kabelů omezila provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy

Krádež kabelů omezila v neděli ráno provoz desítek vlakových spojů v centru Prahy. Krádež se stala v úseku Praha Vršovice – Praha hlavní nádraží, zpoždění tam může dosáhnout až dvacet minut. Situace se dotýká lokálních spojů i rychlíků. Vyplývá to z informací na webu dopravce České dráhy. Podle drah může omezení trvat až do 12 hodin.
před 58 mminutami

Nouzové tlačítko v metru zachraňuje životy

Přibývá pádů do kolejiště pražského metra. Lidé na nástupišti by v takovém případě měli stisknout tlačítko nouzového zastavení vozu. Jen málo pasažérů však vědělo o jeho existenci, pražský dopravní podnik ho proto nechal nedávno zvýraznit. Jeho využití roste, ze 108 případů v období leden–listopad roku 2023 na 140 za stejné období letos. Příčinou pádů do kolejiště často bývá alkohol, zdravotní problém nebo nešťastná náhoda. Tlačítko však slouží jen pro situace, kdy jde o život. Cestující, který ho zmáčkne například kvůli mobilu spadlému do kolejiště, musí počítat s pokutou. Výjimkou jsou velké předměty, které můžou vykolejit metro.
před 1 hhodinou

V Krabici od bot lidé darovali rekordních 65 tisíc dárků pro děti v nouzi

V letošní vánoční sbírce Krabice od bot lidé darovali o čtyři tisíce krabic s dárky více než loni. ČT to sdělil Dalibor Hála, mluvčí Diakonie Českobratrské církve evangelické, která sbírku pořádá. Řada dárců také využila možnost poslat příspěvek do on-line sbírky, která potrvá až do 6. ledna. Zatím se vybralo přes 4,8 milionu korun.
před 2 hhodinami

V chovu na Havlíčkobrodsku kvůli ptačí chřipce zlikvidují přes 30 tisíc slepic

V chovu slepic v Habrech na Havlíčkobrodsku veterináři potvrdili výskyt ptačí chřipky. Bude nutné zlikvidovat asi 35 tisíc nosnic. Je to letošní desáté ohnisko nákazy v komerčním chovu v Česku, sdělil Petr Majer ze Státní veterinární správy (SVS).
před 16 hhodinami

Dny osvobození provázela euforie, osmačtyřicátý rok byl velké zklamání, líčí pamětnice

Brněnská etnografka Alena Jeřábková prožila dětství za druhé světové války, pamatuje bombardování i osvobození Brna. Studovala v době politických procesů v padesátých letech, v srpnu 1968 s manželem zvažovali emigraci a jako pedagožka se studenty prožila i rok 1989. V otevřeném vzpomínání přibližuje dramatické okamžiky i osobní rozhodnutí, která formovala její život.
před 17 hhodinami

Cestující znovu mohou využívat stanici metra C Pankrác

Cestující pražské MHD mohou od pátečního odpoledne znovu využívat stanici linky metra C Pankrác. Zástupci vedení města a pražského dopravního podniku (DPP) ji otevřeli po téměř rok trvající rekonstrukci. První vlak ve stanici zastavil ve 14:09. Práce v částech stanice bez cestujících ještě budou pokračovat, ale již za provozu. Stanice Pankrác byla otevřena jako jedna z prvních z nynějších 61 stanic pražského metra 9. května 1974 pod názvem Mládežnická.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

D1 je po desítkách let kompletní. U Přerova se otevřel poslední úsek

Po letech plánování, sporů a stavebních komplikací otevřelo Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v pátek v poledne poslední chybějící část dálnice D1. Úsek mezi Říkovicemi a Přerovem je dlouhý 10,1 kilometru. Oproti původnímu plánu se jej podařilo zprovoznit o téměř tři měsíce dříve. Podle generálního ředitele ŘSD Radka Mátla jde o významnou událost pro celou tuzemskou dálniční síť i veřejnost. Přínos tohoto úseku D1 pro střední Moravu považuje za zásadní.
19. 12. 2025Aktualizováno19. 12. 2025

Soud zrušil osvobození obžalovaných v kauze solárních elektráren Ševětín

Soud znovu zrušil osvobození pětice obžalovaných z podvodu při stavbě fotovoltaické elektrárny Ševětín. Prvoinstanční soud je přitom letos v únoru obžaloby už podruhé zprostil, protože podle něj nešlo o trestný čin. Proti tomu se ale odvolala žalobkyně, která s osvobozením nesouhlasila, sdělila ČT mluvčí Vrchního soudu v Praze Eliška Duchková. Státní zástupkyně obžalované viní z toho, že uměle zvýšili cenu výstavby elektrárny a způsobili tím škodu 96 milionů korun.
19. 12. 2025
Načítání...