Opava - Čtrnáct měsíců zkoumali terénní pracovníci z neziskové organizace Open House, co dělá mládež v obchodním centru v Opavě. Že je to pro bezprizorné děti a mládež lákavé místo, ví západní svět od sedmdesátých let. Je tam vždy teplo a čisto, je zachována anonymita a jisté bezpečí. V Česku byl boom nákupních center až na přelomu tisíciletí. Průzkum v Opavě našel i některá pozitiva tohoto fenoménu.
Bezprizorné děti volí obchodní centrum. Lepší než facebook?
Průzkumníci z Open House, kteří prováděli šetření formou pozorování i dotazníků na opavských středních školách, hodnotí kladně hlavně to, že děti a mládež nekomunikují jen virtuálně pomocí sociálních sítí. Potkávají se tváří v tvář, nesedí pořád doma u obrazovky. Ale tyto kontakty mají zároveň i negativní stránky. „Zaznamenali jsme rasismus, který se projevuje i fyzickými potyčkami. Dalším negativním jevem jsou drobné krádeže nebo záškoláctví,“ uvedla Lenka Holušová ze sdružení Open House.
Děti z různých sociálních vrstev
Na rozdíl od západního světa, kde v obchodních centrech tráví volný čas hlavně děti a mládež z chudších rodin, patří k pravidelným návštěvníkům českých obchodních komplexů i děti z různých sociálních vrstev. „Nemají efektivně naplněný volný čas, nechodí do žádných kroužků, nevěnují se sportu ani umění. Některé mají dobře zajištěné rodiče, kteří na ně nemají čas, jiné jsou z chudších rodin,“ uvedla etopédka Střediska výchovné peče Opava Hana Eleková.
Podle průzkumu tráví pravidelně několik hodin denně v jediném obchodním centru v Opavě několik desítek dětí. Nejčastěji se potkávají na parkovištích, kde v nepříznivém počasí někdy také sportují. Mají s sebou třeba skateboardy nebo brusle. Hlavně chlapci pak vyhledávají obchody s elektronikou, kde zkoušejí nové modely telefonů, tabletů nebo notebooků, dívky se zajímají víc o obchody s oblečením. Centrem jejich setkávání jsou prostory kolem stánků s občerstvením, ve kterých nikdo nekontroluje, zda si něco objednají. Navíc tam mají připojení na internet. Terénní pracovníci zaznamenali, že se tam i společně učili.
Význam služeb roste
Rizikem je ovšem podle Holušové to, že mládež přijme většinou pasivní trávení volného času v obchodních centrech jako normální věc. „Chceme výzkum zpopularizovat a upozornit na možná rizika hlavně rodiče a učitele,“ uvedla.
Česko zažilo největší boom obchodních center na přelomu tisíciletí. V současné době jich je devadesát. Do roku 2016 by mělo vzniknout ještě šest nových. Síť obchodních center v Česku patří k vůbec nejhustším v Evropě. Podle šéfa agentury GfK v České republice, která se zabývá výzkumem trhu, už se nemají kam rozšiřovat. „Trh je vcelku naplněn. Jde spíše o rozšiřování stávajících centrer. A zatímco dříve šlo hlavně o obchody, dnes roste význam služeb,“ řekl Tomáš Drtina.