Zraňování i autoterapie. Antonín Tomalík je mezi svými konečně vidět

Galerie výtvarného umění v Ostravě připravila výstavu Antonín Tomalík mezi svými. Připomíná tak stále ještě opomíjeného umělce. Tomalík měl sice na svou tvorbu osudem vyměřeno pouhých přibližně deset let, přesto po sobě zanechal úctyhodný odkaz, a lze jen spekulovat, kam až by se dál vyvíjel.

Význam tvorby Antonína Tomalíka (1939–1968) je o to větší, že více méně nezávisle na zahraničních vlivech došel ke shodným výsledkům jako jeho svobodnější kolegové na západ od Aše. I proto zamrzí, že Tomalíkovi doposud nevyšla klasická monografie – do jisté míry ji může suplovat ostravský katalog s texty jak kurátorky výstavy Mahuleny Nešlehové, tak vzpomínkami a texty jeho vrstevníků. Poslední, druhou, retrospektivu měl tento výtvarník v roce 1991 v Galerii hlavního města Prahy, první v roce 1966.

Tomalík měl, podobně jako celá jeho generace, vyzrávající v padesátých letech, více než smůlu, můžeme mluvit až o postižení, vivisekci všeho tvůrčího, samostatně uvažujícího, hledajícího. Jak píše ve vzpomínce, otištěné v katalogu, jeden z Tomalíkova okruhu, sochař a výtvarník Jan Koblasa, „padesátá! pomalu se táhla ta obludná léta... z pouličního rozhlasu vřískaly bez ustání rozjásané pochody vítězného mládí... individuální názor byl zakázán – inteligence byla přežitkem kapitalismu a býti intelektuálem byl smrtelný hřích... to byla doba našeho mládí.“

Kurátorka Mahulena Nešlehová (byla též kurátorkou výstavy z roku 1991) se rozhodla pro koncepci konfrontace, kdy Tomalíkova díla prokládá díly jeho uměleckých přátel, vždy tematicky i technikou spřízněnými. Vedle Tomalíka tak v Ostravě vidíme díla Jana Koblasy, Čestmíra Janošky, Zdenka Berana, Zbyška Siona, Jana Hendrycha, Aleše Veselého, Pavla Nešlehy, Jiřího Valenty, Antonína Málka, Jana Steklíka a Miloslava Hotového, ale i staršího Vladimíra Boudníka.

Zajímavé paralely a konfrontace různých tvůrců plastičtěji zachycují tehdejší snahy, přičemž jako by to vždy viselo ve vzduchu, stejná témata, techniky, přístupy, přibližují „dobový kontext a názorový okruh“. Zároveň je dobré připomenout, a to s vědomím všech konotací, že Tomalík byl členem Křižovnické školy čistého humoru bez vtipu, a to již její nejranější, „předškolní“ fáze.

Paralely s Kubištou i v pohledu na Jablunkov

Výstavu otevírají Tomalíkovy autoportréty z konce padesátých let, které jasně prokazují vliv Bohumila Kubišty, a to jak z jeho expresionistického, tak kubistického období. Tomalík navštívil v roce 1957 brněnskou výstavu Zakladatelé moderního českého umění, na níž mohl poprvé tato díla vidět a nechat se jimi, stejně jako jeho vrstevníci, inspirovat. Je zajímavé (a možná i dobově signifikantní), jak ještě dlouhých padesát let po svém vzniku Kubištovy obrazy v mladých tvůrcích rezonovaly. Při pohledu na Tomalíkův barevně i gesticky expresivní Autoportrét (1958) si tak nelze nevzpomenout například na Kubištovu Vlastní podobiznu v haveloku (1908), ale i na další jeho autoportréty, na něž Tomalíkovy obrazy upomínají.

I Tomalíkovy obrazy s biblickou tematikou nacházejí paralely v díle jeho přátel. Názvy Ukřižování, Hlava Krista, Ikona (Ukřižování) či Ecce homo (Hlava Krista) mluví samy za sebe a ani – vzhledem k době vzniku a jejím dnes nepředstavitelným tlakům – nepřekvapí. Stejně jako nepřekvapily o patnáct až dvacet let později afinity undergroundu k prvotním křesťanům.

Tomalíkův umělecký vývoj můžeme krásně sledovat srovnáním obrazů s podobnou tematikou, konkrétně dvou Pohledů na Jablunkov – rodák Tomalík první namaloval v letech 1957 a 1958 barevnými tušemi, druhý přibližně o další rok později jako olej, již však značně abstrahovaný.

Zápas se světem i sebou samým

Ovšem někdy kolem roku 1960 dochází k velké změně, kdy Tomalík odstoupil od více méně figurativní malby a začal tvořit v intencích informelu. Těžko přitom říct, co všechno za tímto náhlým přerodem přesně stálo. Můžeme mluvit o pochopitelném vývoji mimořádně nadaného umělce, o potřebě jít dál, o inspiračních vlivech, seznámení se zahraničními podněty, jakkoli omezeném, o osobnostním nastavení a podobně, nejspíš tedy od každého něco.

A možná, jak spekuluje Nešlehová, jej přinejmenším částečně způsobila i četba Joyceho Odyssea, k jejímuž předválečnému překladu se Tomalík v roce 1960 dostal. Vrstevnatost a rozkošacenost Joyceho přelomového díla, jeho simultaneita, mnohost různých plánů jednadvacetiletého vnímavého umělce musela zasáhnout.

Na onen přerod se zadělávalo již ve fotografiích z podzimu 1959, kdy zachycoval fotografie kořenů, spíše jakési propletené struktury, potrhané dehtové papíry na střeše. Jak píše Nešlehová, „intuitivně v nich nacházel analogie s obrazem svého zápasu se světem i se sebou samým“. A soudě podle vystavených děl jeho přátel, nebyl v tom sám, inspirace nebyla rozhodně jednosměrná.

Z výstavy Antonín Tomalík mezi svými
Zdroj: ČTK/Jaroslav Ožana

Krásně to ukazuje příhoda, o níž píše Nešlehová v katalogu: Tomalík, který v létě 1960 nečekaně dorazil z Třince, kde pracoval, na privátní (tedy nepovolenou) výstavu v ateliéru Zdeňka Berana v pražské Liboci. A když viděl, jaká díla vystavují jeho přátelé, okamžitě začal přetvářet menší, barevně abstraktní obraz, který přivezl. „Energicky do něho zasahoval řezáním, sekáním, pálením a opětovně vzniklou destrukci vyspravovával nejrůznějšími nalezenými materiály, dráty, plechy, starou textilií aj., aby ho nakonec zatřel temným asfaltovým lakem. Rázem tím dosáhl nebývalého účinku, který se stal charakteristickým pro jeho další práci,“ popisuje Nešlehová Beranovu vzpomínku. Výsledek této proměny až agrese, Obraz II (1960), je v Ostravě rovněž k vidění.

Obrazy jako autoterapie

Novou polohu Tomalíkovy tvorby reflektuje také básnická lyrická mixáž Vladimíra Burdy Tonda a Thanatos, napsaná po Tomalíkově dobrovolné smrti v roce 1968, úryvky z ní najdeme v katalogu. "JEDEN Z PRŮHLEDŮ / DO JEHO VERZE / ČERNÉHO ROMANTISMU // haptický plenér / plný drápanců, šelem, / kamene, tuláků, / nonsensu, kopanců, / vzpoury a snění / ve skalách mýticky obývají // Kristus, Mácha a Beckett."

V druhé polovině šedesátých let se Tomalík postupně vracel k figurativní malbě, jež ovšem byla logicky poučena předchozím hledáním, tedy jeho informelovým, abstraktním obdobím, charakterizovaným „zraňovanými“ obrazy, asamblážemi. V Ostravě tento vývoj ilustrují díla jako Sv. Šebestián (1967–1968), v podstatě jen kus masa probitý šípy, anebo Ukřižování (1966–1968), kdy je postava Krista více méně tvořena jen stékající bílou a rudou. A pak i černý kříž.

V podstatě veškeré Tomalíkovo dílo jasně charakterizuje jeho výrazná introspektivní, až autodiagnostická a současně autoterapeutická poloha – vidíme to jak na jeho raných obrazech s již zmíněnou biblickou, jasně symbolickou tematikou, tak na pozdějších dílech.

Ty jsou sice bez návodného názvu, ovšem, jak píše Nešlehová, bližší než grafiky – pár jich ale vystaveno je – byly Tomalíkovi procesy asambláže materiálové malby: „Vyhovovaly jeho založení. Skýtaly mu možnost nejlépe vyjádřit stav jeho psychické situace – existenciální pocity nejistoty, úzkosti, neotické skepse a permanentní deprese, jež plodila doba totalitního režimu a jež současně probouzely do podvědomí vytěsněné prožitky z druhé světové války."

Výstava Antonín Tomalík mezi svými je otevřena do konce prosince. „ROZKRYTÁ ESTETIKA II / jeho niterné mýty, / vyhořelé z emocí, / vzpomínek, / hlubinných událostí, / předvedeny / jako abstraktní dění / informálních příhod a náhod, / poukazují k dávnému / a nikdy neukončenému obrazu / chaotického tvoření, / DÍLA NA POČÁTKU..."

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 4 mminutami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 14 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
před 23 hhodinami

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025

„Od řízku k růstu.“ Vánoční festival zlozvyků v Brně je alternativou ke stresu

Povinný úklid, spousta svařáčků a hádek, předsevzetí, že „zítra začnu“, a dědeček, který olizuje cukroví. Vše, co lidem vadí na svátcích, sdílí Vánoční festival zlozvyků. Koná se v Brně a nechce jen pobavit, ale především nabídnout alternativu k adventnímu konzumu a stresu a s nadsázkou možná i podnět k životní změně. Za akcí stojí umělkyně Kateřina Šedá, která o zlozvycích navíc vydává i knihu.
3. 12. 2025
Načítání...