Zprávy z Cannes: Festival mimo realitu nastražil past sám na sebe

Světovou atraktivitu mezinárodního filmového festivalu v Cannes tvoří především slavná jména v hlavní soutěži. Přehlídka má své prověřené režisérské oblíbence, jenže naplnění soutěže slavnými tvůrci, kteří právě dokončili film, může být zrádná cesta. Festival si tak letos nastražil past sám na sebe. A navíc se zbavil objevitelské role v hlavní soutěži, protože debut se tam tentokrát neobjevil žádný.

Mnoho soutěžních filmů se ponořilo do svého vlastního světa, který nijak nereaguje na svět zde a nyní. Týkaly se různých podobenství, případně rodinných a mezilidských vztahů spíš než toho, jak se svět kolem nás mění.

Některé ze snímků se vezly na vlně manýrismu, ponejvíc od režisérů západní evropské kultury. Ne náhodou nejvíce diskuzí z canneské soutěže vzbudily filmy ruské nebo post-sovětské.

Něžná ruská Neláska

Běloruský rodák Sergej Loznica natočil alegorii Ruska pod názvem Něžná (Krotkaja). Titul odkazuje na Dostojevského novelu, krom názvu s ní nemá mnoho společného, ale jde o ducha ruské společnosti.

Žena chce navštívit ve vězení svého zřejmě neprávem odsouzeného muže, ale nemůže se k němu vůbec dostat a nikdo jí neřekne proč. Ze závěrečného dlouhého alegorického výjevu, kdy všechny postavy mluví úplně něco jiného, než konají, je evidentní kritika Ruska jako země, jejíž slova se rozcházejí s činy.

Podobně Neláska (Neljubov) Andreje Zvjaginceva útočí na životy současných Rusů a stala se oblíbencem canneských novinářů. Na rozdíl od Loznicova snímku vlažně přijali v Cannes únik do metafory v maďarském soutěžním filmu Kornéla Mundruczóa Jupiterův měsíc (Jupiter's Moon), jehož hlavním tématem jsou uprchlíci.

Velká jména festivalu jako Michael Haneke nebo Yórgos Lánthimos jsou typickými příklady sklouznutí k manýrismu. Hanekeho doposud možná nejslabší film Happy End vypráví o komplikovaných vztazích ve středostavovské rodině, Lánthimosova Smrt posvátného jelena (The Killing of a Sacred Deer) je tragédie v řeckém stylu, kde není problémem stylizace hereckých promluv, ale to, že příběh je neuvěřitelný a dutý.

Některé diváky možná uspokojí divoké krvavé příběhy, které se odehrávají v USA, i když ne vždy jsou natočené v americké produkci, jako Dobré časy (Good Time) nebo Vlastně jsi tu nikdy nebyl (You Were Never Really Here).

Zpátky do reality

Závěr festivalu přinesl trochu odlišné příběhy, které jako by se snažily festivalové soutěžní naladění mimo realitu vrátit zpátky na zem. Německý film Z ničeho (Aus Dem Nichts) s Diane Krugerovou v roli ženy, která při bombovém útoku neonacistů přijde o manžela a dítě a vezme spravedlnost do vlastních rukou, je sice silně aktuální, jenže trochu připomíná televizní detektivku, kde všechno musí být pro diváka jasné a vyřešené.

Švédské Náměstí (Square) zase až příliš laskavě volá po dialogu a působí jako návod k použití života ve společnosti, kde je příliš mnoho jiných kultur, ale společnost multikulturní není.

Francouzskou kinematografii nejlépe ze soutěžních filmů obhajuje novinka Françoise Ozona Dvojitý milenec (L'Amant Double) o labilní mladé ženě, která se zamiluje do bratrů dvojčat, kdy jeden je laskavý a druhý krutý. Ale nebyla by to francouzská vyšinutá láska, abychom si nekladli otázku, jak přesně to mezi postavami skutečně je.

Ostatní francouzské příspěvky v soutěži vyzdvihují hlavně sami Francouzi, ať už se jedná o rekonstrukci života slavného režiséra Jeana-Luca Godarda, nebo rekonstrukce aktivistických bojů proti AIDS z osmdesátých let.

Dobrou vstupenkou letos není jméno společnosti Netflix, která stojí mimo jiné za soutěžním korejským snímkem Okja (Okja). Předseda poroty Pedro Almodóvar prohlásil, že nemá zájem podporovat filmy, které diváci neuvidí v kině, i když se jedná jen o francouzské prostředí.

Většina zejména mimoevropských filmařů se však o vstupu Netflixu do filmové produkce vyjádřila pozitivně. Film s ekologickými aktivisty, firemní politikou a mediálním světem je odvážný a Okja může se svým animovaným šestitunovým prasátkem v soutěži navzdory netflixovému negativismu prorazit i propadnout zároveň.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
před 3 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 3 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 18 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...