Zdeněk Jiráský Poupaty oral pole

Praha - Silné lidské příběhy a společenské fenomény jsou tím, co režiséra a scenáristu Zdeňka Jiráského ve filmové tvorbě především zajímá. Oboje se objeví i v jeho dalším filmu, ale především lze obojího najít vrchovatě v žánru sociálního dramatu, který zvolil pro svůj režijní hraný debut. Snímek Poupata je jedním z favoritů Cen české filmové kritiky.

„Cítil jsem jakousi veřejnou, nevyslovenou poptávku po tomhle žánru. Bylo několik pokusů za poslední roky, dobře myšlených, ne všem se to ale povedlo, a je to trochu pole neorané v současné české kinematografii. To byla trochu výzva,“ vysvětlil Jiráský v pořadu Před půlnocí, proč se rozhodl při svém prvním hraném filmu zrovna pro sociální drama.

Témata týkající se společnosti jej zajímala i v jeho dosavadní dokumentární televizní tvorbě (například Co se týče kýče nebo Sladké mámení), sociální téma s poukázáním na negativní společenský jev – v tomto případě gamblerství – si ale zvolil až v hrané tvorbě.

Poupata se odehrávají v prostředí, v němž se člověk pohybuje stále na hraně nezaměstnanosti a které nenabízí žádné větší životní šance. A tu upachtěnou, kterou člověk má, mnohdy promarní. „Je to mozaika několika osudů, které chvilku pozorujete, a zase se vzdálíte a necháte je tam dál žít. Nepokoušel jsem so politický film nebo boj proti společnosti,“ tvrdí Jiráský.

I když vyhlídky na lepší život jsou v případě hrdinů jeho filmu neutěšené, je podle něho i v takovém prostředí, tedy i ve filmu, který se v něm odehrává, místo pro naději. „Všichni prožíváme věci, které nás trápí, drtí, decimují, ale všichni věříme, i v těch nejtěžších chvilkách, že by mohlo být líp, a kdo tomu nevěří, tak to vzdává,“ domnívá se. „Ti naši hrdinové to víceméně nevzdávají.“

Před půlnocí (zdroj: ČT24)

Žánr snímku prý vyplynul, snaha natočit sociální drama nebyla prvotním záměrem. Důležitější je pro něho zachycení lidských osudů, což médium filmu, schopné popsat a zprostředkovat emoce, dovede. „Jsem ctitel silných příběhů, věčně se snažím přijít na nějaký pořádný současný společenský problém, který by zadělal na velký příběh, a to byla prvotní motivace. Kritický vztah ke společnosti z toho vlastně vyplývá,“ podotknul Jiráský, který Poupata natočil podle svého scénáře.

Oním společenským problémem, jehož se ve svém debutu dotkl, je gamblerství. Ani v dalším filmu, k němuž už píše scénář, nechce negativní společenské jevy opustit. „Snažím se opět o vícevrstevnatou formu vyprávění. Na půdě milostného trojúhelníku se řeší další z výrazných společenských fenoménů, a to prostituce vysokoškolaček, která není tolik medializovaná, ale je překvapivě hodně rozšířená,“ prozradil Jiráský.