V Británii otevírá největší ostrovní muzeum designu. A varuje před brexitem

3 minuty
Reportáž: V Londýně otevírá „Tate Modern“ pro design
Zdroj: ČT24

Ve Spojeném království se otevírá největší ostrovní muzeum současného designu, progresivního a stále rostoucího odvětví, jemuž přestává stačit škatulka „užitého umění“. Jedenáctka designérů tak v zahajovací expozici tematizuje problémy a fenomény dneška – a svérázným obývacím pokojem varuje před možnými důsledky brexitu.

„Pro současný design a architekturu chceme udělat totéž, co Tate Modern dokázala pro současné umění,“ uvádí ředitel The Design Museum Deyan Sudjic na slavnou galerii v někdejší továrně na břehu Temže, která patří mezi nejprogresivnější prostory Evropy.

Jak přitom v rozhovoru pro britský The Guardian připomíná někdejší šéfredaktor časopisu Icon a kurátor muzea Justin McGuirk, „design je dnes komplikovaná záležitost“. Zatímco v roce 1989, kdy muzeum otevřelo své první expozice v bývalém banánovém skladu nedaleko Tower Bridge, představoval především užitné předměty pro domácnost, v současnosti zasahuje i do oblastí digitálních sítí nebo umělých orgánů.

Stávajícímu širokému rozkročení designerské scény tak odpovídá i velikost nově otevřených expozičních sálů ve čtvrti Kensington ve východní části centrálního Londýna. S plochou dosahující třiceti tisíc metrů čtverečních se muzeum stalo největším výstavním prostorem určeným pro design v celém Spojeném království.

Strach, láska a vlna

Provoz muzea zahajuje výstava s názvem Strach a láska: Reakce na složitost světa. Jedenáctka světových tvůrců, kterou samotné muzeum prezentuje jako „nejinovativnější a myšlenkově nejprovokativnější designéry a architekty současnosti“, reflektuje problémy a fenomény současného světa od seznamovacích aplikací, přes kulturní identitu po diskutované otázky potravinářství – a snaží se vystihnout ducha doby tak, jak ho nastiňuje samotný název výstavy.

„Poselství designu je v zásadě pozitivní, ale i ono má vedlejší účinky,“ doplňuje McGuirk. „Vybrali jsme designéry, jejichž práce sleduje obavy z technologických změn, automatizace, proměny soukromí a životního prostředí.“

Příkladem poslední zmíněné změny může být Trh s vláknem, instalace od nizozemské designérky Christen Meindertsmové. Jehlanovité kupy různě barevné vlny připomínající nabídku koření na orientálním súku se snaží poukázat na možnosti recyklace oblečení i jeho třídění, a současně tak reagují i na horečné konzumování rychle se proměňujících módních trendů známé pod nálepkou McFashion.

Instalace Trh s vláknem
Zdroj: ČT24

Válka za závěsem

Zřejmě nejaktuálnější designerskou reakcí na složitost světa zmítaného láskou – a v tomto případě daleko spíš strachem – je zdánlivě banální instalace od rotterdamského architektonického studia OMA. V prvním plánu naplňuje standardní očekávání návštěvníků tím, že je zve do „typicky evropského“ obývacího pokoje pracujícího především s retro-designem, a zarážet tak na něm zprvu může leda duhový okenní závěs s vystřiženým červeno-modro-bílým pruhem ležícím na zemi.

Autoři ovšem prostor místnosti pojali jako pokoj panevropský a každý z osmadvaceti exponátů – od stolku přes křeslo až po kobereček – tak pochází z jiné země evropského společenství. „Průměrný evropský obývací pokoj stojí na evropské spolupráci. Designéři z Velké Británie a Holandska spolupracující s výrobci z Itálie nebo Švédska. Představa, že se dá z Evropy odejít, je v podstatě iluze,“ komentuje instalaci nizozemských architektů kurátor McGuirk a dostává se tak k jádru hry, kterou v sobě expozice nese.

Panevropský obývací pokoj je totiž v první řadě kritickou reakcí na rozhodnutí Britů o odchodu jejich země z evropského společenství; barevný závěs připomínající duhový čárový kód se skládá z vlajek všech členských zemí a na podlaze leží barvy britské zástavy.

Když se závěs rozhrne, odhalí pohled na Rotterdam v roce 1945, rozbombardovaný na konci druhé světové války – coby memento hrůz, které mohou nastat, pokud spolu evropské země přestanou spolupracovat.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

V Albertině středověk neskončil, středověk trvá

Název aktuální výstavy Gothic Modern ve vídeňské Albertině lze chápat různě. Můžeme ho vnímat jako gotickou, tedy gotizující modernu, ale i jako gotiku, jež je stále moderní.
před 1 hhodinou

Trezor i sklo proti granátu. Bezpečnost památek střeží nejrůznější opatření

Bezpečnostní rám a trezorová místnost s ochranou proti ohni a střelám. Tyto nejdůležitější prvky zamezují poškození nebo ukradení po korunovačních klenotech hned druhé nejcennější nemovité památky v Česku – relikviáře svatého Maura na zámku v Bečově nad Teplou. Možnosti ochrany pamětihodností obvykle určuje výše dostupných finančních prostředků. Vybavení, zázemí a bezpečnostní postupy je neustále nutné obnovovat.
před 3 hhodinami

Egyptští experti žádají evropská muzea o navrácení starověkých artefaktů

V Egyptě odstartovala nová kampaň, která vyzývá evropská muzea k navrácení řady starověkých exponátů odcizených během období evropského kolonialismu, píše deník Arab News. Iniciativa přichází krátce po otevření nového Velkého egyptského muzea.
před 20 hhodinami

„Humor pomáhá udržet si zdravý rozum“. Mladí Ukrajinci u fronty točí filmy

Válka jim vzala domovy, bezpečí i dětství. Projekt Generace Nika nabízí filmové školení pro mladé Ukrajince žijící u válečné fronty. Pod dohledem profesionálů točí krátké filmy, režírují je, píší scénáře a hrají hlavní role. U zrodu projektu byl tragický příběh básnířky a malířky Veroniky. „Nika pro mě byla symbolem té generace, s kterou pracujeme,“ říká autor projektu, kameraman ČT Vojtěch Hönig.
před 21 hhodinami

Rekonstrukce pražské Invalidovny může začít. Chybí už jen pokyn ministerstva

Obnova pražské Invalidovny s dostavbou moderní přístavby má začít v roce 2026. Projekt za více než dvě miliardy korun bude největší investiční akcí v historii Národního památkového ústavu. Ten má podporu nové vlády a nyní čeká už jen na souhlas ministerstva kultury, aby mohl vyhlásit tendr na dodavatele stavby. Veřejnosti by se Invalidovna mohla otevřít v roce 2030.
včera v 07:05

Safíry z Cejlonu? Loupež v Louvru připomněla koloniální dluhy

U šperků ukradených z Louvru není zajímavé jen, kdo je vzal, ale i kde se vzaly. Objevují se totiž čím dál hlasitější otázky po původu těchto artefaktů. Loupež v pařížském muzeu přitáhla pozornost k jejich koloniální minulosti.
7. 11. 2025

Po Dýchej přišlo Opatruj, druhé posmrtné album Stypky a Bandjeez

Téměř pět let po předčasném odchodu Davida Stypky vychází jeho druhé posmrtné album. Stejně jako v případě předchozí nahrávky Dýchej i písně z novinky Opatruj Stypka skládal a nahrával s kapelou Bandjeez, ale už je nestihl vydat. Zesnulého skladatele a zpěváka připomenou také příští rok koncerty s filharmonickým doprovodem.
7. 11. 2025

V Divadle Petra Bezruče se hraje fotbal

V ostravském Divadle Petra Bezruče zní baníkovské chorály i tradiční fanouškovský pozdrav. Nová autorská inscenace Baníček, ale, ale, ale uměleckého šéfa souboru Jana Holce spojuje totiž divadelní prostředí a fotbalovou vášeň.
6. 11. 2025
Načítání...