Praha - Když už rušíte Masarykovo nádraží, nedělejte z něj byty, ale galerii, navrhuje pražskému magistrátu Obec spisovatelů. Na primátora Pavla Béma se obrátila s žádostí, aby v nádražních prostorách umístil sbírku Jiřího Karáska ze Lvovic, který za svůj život nashromáždil téměř 40 tisíc uměleckých děl. V současné době je ale není kam umístit a podle spisovatelů by se pro ně Masaryčka mohla stát dobrý útočištěm.
Udělejte z Masaryčky galerii jako v Paříži, navrhuje Obec spisovatelů
Změnu územního plánu, která dovoluje na Masarykově nádraží stavět, schválila městská rada v srpnu. Potvrzena musí být ještě v polovině září od zastupitelstva, a pokud by nemělo být vůbec využíváno pro dopravu, je třeba posvěcení ministerstva dopravy.
Podobný osud - v rukách developerů - čeká i žižkovské nákladové nádraží nebo nádraží v Bubnech a na Smíchově. Jejich přestavbu ale zúčastněné instituce i lidé považují spíše za rozumnou, což v případě Masaryčky zdaleka neplatí.
V Praze jako v Paříži
Masarykovo je nejstarším pražským nádražím - první vlak na něj přijel v srpnu 1845. Nejen Obec spisovatelů považuje jeho uzavření a případnou přestavbu za škodu. Jde o výjimečnou historickou, technickou i kulturní památku, domnívají se. Empírová architektura s prvky novorenesance a klasicismu se dochovala téměř v nezměněné podobě.
Výstavbu uniformovaného obchodního komplexu nebo bytů by proto podle spisovatelů prostorám Masaryčky neslušelo tolik jako galerie ve stylu pařížského muzea d´Orsay. Mohla by se stát útočištěm pro Karáskovu sbírku, jejíž knižní část je umístěna v letohrádku Hvězda, ale výtvarná díla své místo nemají.
Starostové protestují, dráhy uklidňují
Stejně jako spisovatelé odsoudili záměr radnice i středočeští starostové - ti ale nepřišli s alternativním návrhem v případě, že by byl osud Masaryčky zpečetěn, ale s peticí. Nádraží je v současné době nejvytíženější stanicí regionálních spojů, na deset tisíc podpisů žádá proto magistrát o jeho zachování.
Politici, stejně jako Správa železniční dopravní cesty, České dráhy a ministerstvo dopravy ale uklidňují, že i přes změnu územního plánu zůstane nádraží stále v provozu. Alespoň částečně a jistě pár desítek let. Magistrát přislíbil, že se v září se zástupci starostů i drah sejde, aby společně probrali možnou podobu nejstaršího pražského nádraží.
Výlet do budoucnosti
Vlaky na Masaryčku nemohou ale rozhodně podle radních jezdit věčně, protože je slepé, tedy neprůjezdné. Navíc dvě nádraží v centru Prahy nemají smysl. Spoje by měly končit na hlavním nádraží a Masarykovo by mohl nahradit železniční tunel z Karlína na Smíchov se zastávkou Opera nedaleko „hlaváku“, který by musel být kompletně přestaven. To vše je ovšem otázka několika desítek let.
Masaryčka za půl století…
Krátkodobý a střednědobý horizont
- Zúžení rozsahu kolejiště, ale zachování železniční dopravy
- Místo nepoužívaných kolejí a ubytoven směrem do ulice Na Florenci se postaví nové budovy
- Cíl: místo kolejiště park obklopený novou zástavbou, prodloužení Opletalovy ulice
Dlouhodobý horizont (nejméně 40 let)
- Úplné zrušení železničního provozu
- Přebudování hlavního nádraží a výstavba tunelu Karlín-Smíchov se zastávkou Opera