Trofej jako cena za nezávislost

Praha - Televizní film režiséra Tomáše Bintera Trofej, natočený podle původního scénáře Jany Janíkové, staví na pocitech a citlivých záběrech krajiny, které kamera Juraje Fándliho proměňuje v metaforu vnitřních hnutí hrdinky. Příběh provokuje k vnitřní polemice nad cenou, kterou jsme ochotni zaplatit za udržení vlastní identity a vybízí k zamyšlení, jak rodiče svým konáním nevědomky ovlivňují děti. Premiéru stominutového filmu, v němž se objeví Lenka Vlasáková, Igor Bareš, Miroslav Etzler či Nina Divíšková, uvede ČT 1 v neděli 25. května od 20:00.

Hrdinkou, ztvárněnou Lenkou Vlasákovou, je rozvedená žena žijící v krajině plné lesů, ve starém domě, v němž s otcem strávila dětství. Sobě i ostatním chce dokázat, že je nezávislá, že na vše stačí sama. Nadšení z jejího životního stylu však nesdílí její syn. Poté, co přijíždí její matka v podání Niny Divíškové, se pozvolna roztáčí kolotoč konfliktů a nedorozumění, který mladou ženu přivede k zásadnímu a nečekanému životnímu kroku.

Podle režiséra snímku Tomáše Bintera je témat ve snímku více. „Když to vezmu za sebe, pro mě je ústřední téma to, že člověk ovlivňuje děti, aniž by si to uvědomoval. Táhne se to generacemi a často si to člověk vůbec neuvědomuje. Jedná po svém, ve prospěch dětí, ale ono se to na nich nějak podepíše,“ uvedl režisér.

Ale zároveň upozorňuje, že většina žen, které na filmu pracovaly, si jako ústřední téma vybraly spíše otázku, jak velký kompromis je možno ve vztahu udělat a do jaké míry může být žena nezávislá.

V televizním snímku natočeném filmovou technologií má významnou roli kamera. „Film, který je založen na pocitech, na atmosférách, musí mít adekvátní obrazové vyjádření, jinak ztrácí smysl. Proto jsme volili filmovou technologii,“ upozornil Binter.

Režisér snímku není typickým autorem televizní či filmové tvorby. Z 80 procent prý pracuje na reklamách a komerčních zakázkách a jen občas natočí dokument či krátkometrážní film pro televizi. Sám prý nerozlišuje mezi vyšším a nižším uměním, podstatné je, aby ve výsledku vznikla dobře odvedená práce - a pak si v ní někdo něco najde. „Jak říká (Jiří) Menzel, jestli si v tom pak někdo něco najde, možná vzniklo umění. Ale jít do toho jako umělec, to neuznávám,“ dodal režisér.