Světové české sklo: Na aukci zářili Libenský, Brychtová i Vízner

Praha - Na aukci skla společnosti Dorotheum zazářila práce českých designérů. Dílo Stanislava Libenského a Jaroslavy Brychtové Siluety města III se prodalo za vyvolávací cenu 1,3 milionu korun. Z osmi prací mistrného Františka Víznera se nejdráže prodala Velká mísa za 540 tisíc korun.

Tavenou plastiku Siluety města III vytvořila asi nejžádanější dvojice českých sklářských designerů Libenský a Brychtová ze safírového skla v roce 1989. Autory inspirovalo zemětřesení v Arménii v roce 1988. Metodou tavené plastiky vytvořili jednoduchým tvarem připomínku zásadní události. „Autoři použili speciální sklo, při běžném osvětlení je světle hnědé a neprůsvitné, použije-li se výrazné osvětlení, dostane krásnou akvamarínovou barvu,“ vysvětlil Miroslav Zika, expert na užité umění.

„Libenský a Brychtová společně s René Roubíčkem a dalšími byli pionýry světového sklářského umění. Oni přicházeli na to, jak využít skleněnou matérii v sochařské a malířské tvorbě,“ říká vedoucí sbírky skla Uměleckoprůmyslového musea v Praze Milan Hlaveš. V Česku se prodej jejich díla přesto aukčním úspěchem. Přestože české sklo ve světě vystavují v prestižních galeriích, mezi tuzemskými sběrateli příliš netáhne.

Reportáž a rozhovor s Milanem Hlavešem (zdroj: ČT24)

Díla nedávno zesnulé legendy Františka Víznera jsou zastoupená i v Metropolitním muzeu v New Yorku. Proslul hlavně elegantními nádobami, které vynikají prostou nadčasovostí. V aukci se prodala jeho Velká mísa. „Tyto mísy vznikaly z jednoho bloku skla, kdy postupným sochařským odtesáváním a odbrušováním vznikl tento jednoduchý tvar,“ říká Zika.  

Podporovat nastupující generaci sklářů se snaží soutěž pojmenovaná po Stanislavu Libenském. Letos ocenila kolekci kombinující šperk a zbraň nebo skleněného králíka.

Ilja Repin / Portrét Natálie B. Nordmanové
Zdroj: ČTK/PR/archiv Dorotheum

Na předcházející aukci výtvarného umění zaujal obraz ruského malíře Ilji Repina Portrét Natálie B. Nordmanové, který se vydražil za více než sedm milionů korun. Dílo pochází z ostravské soukromé sbírky, kam se dostalo pravděpodobně v roce 1934, kdy bylo vystaveno v Moravské Ostravě na výstavě ruského umění. Od té doby se o jeho osudu nevědělo. Před časem se však znovu objevil. Vyvolávací cena činila 3,12 milionu.