Havířov – Betonová plastika sochaře Václava Uruby Směrník opustila po pětačtyřiceti letech prostor před havířovským vlakovým nádražím určeném k demolici. Občanské sdružení Důl architektury ji koupilo za symbolickou korunu od havířovského magistrátu, nechalo ji odřezat a převezlo do Ostravy. Dočasně bude socha uskladněna v objektu Národního památkového ústavu Důl Michal v Ostravě-Michálkovicích.
Socha Směrník opustila Havířov. Zmizí i celé nádraží?
Socha byla od letošního ledna za plotem, nikdo se k ní nesměl přiblížit. Radnice dospěla k závěru, že je tak rozbitá, že je neopravitelná a nebezpečná okolí. Kdyby ji nikdo nechtěl, skončila by v depozitáři. Dílo nakonec zachránili členové sdružení Důl architektury, kteří bojují proti záměru zbourat unikátní nádražní budovu postavenou v šedesátých letech minulého století v bruselském stylu. České dráhy ji určily k demolici, která se má uskutečnit ještě letos. Na místě chátrající budovy, která je podle vlastníka zbytečně velkorysá a nákladná, chtějí postavit moderní terminál.
Důl architektury nevzdává naději, že nádraží zachrání podobně jako sochu. Památkový ústav chce sehnat dotaci na její restaurování a umístit ji před své sídlo v Ostravě. Restaurátor dnes dohlížel na to, aby s ní dělníci, kteří ji pomocí diamantových kotoučů odřezali z původního místa a naložili na nákladní auto, zacházeli opatrně.
Zdařilý příklad brutalistního stylu
Umělecká hodnota sochy je podle Jakuba Ivánka z Dolu architektury nezpochybnitelná podobně jako hodnota celé nádražní haly. „Socha Směrník je významným a velmi zdařilým dokladem brutalistního stylu, který u nás začal v době politického uvolňování ve druhé polovině šedesátých let. Je klíčovým artefaktem Urubova díla i brutalismu v našem regionu obecně,“ uvedl Ivánka.
Architekti pokračují v boji o nádraží. Poslední šancí je přesvědčit ministerstvo kultury, že jde o památku, která si zaslouží ochranu. „Nevzdáváme to,“ řekl další člen sdružení Adam Guzek, který o halu bojuje více než dva roky. První pokus na zařazení do seznamu památek byl neúspěšný. Od té doby se ale pro zachování nádraží vyslovila řada umělců a znalců architektury jako třeba Josef Pleskot nebo historik architektury Zdeněk Lukeš. „Je to nejlepší Brusel, který se nám tady zachoval,“ tvrdí Lukeš.
Magistrát a České dráhy trvají na záměru nádraží zbourat a postavit nový terminál za dvě stě milionů, který propojí železnici a autobusové nádraží. „Stavební povolení je vydáno. České dráhy budou vybírat dodavatele,“ potvrdila mluvčí města Eva Wojnarová.