Recenze: Odpor - vůči bezpráví

Pravdivý příběh o Tuviovi Bielském, který během 2. světové války vedl lesem více než tisícový oddíl Židů na útěku před Němci, se stal námětem nového filmu amerického režiséra Edwarda Zwicka. Dílo tohoto tvůrce je výjimečné zaměřením na setkávání různých kultur, ras nebo filozofií, přinášejících zajímavá srovnání hlavně pro současného obyvatele takzvaně globálního světa. Připomeňme film Glory (1989) o první celočernošské jednotce v bílé armádě Severu v americké občanské válce či Posledního samuraje (The Last Samurai, 2003) na téma střetu kultury americké a japonské samurajské. I film Odpor vypovídá o střetávání ras a nezdolné vůli jedince přežít.

Dalo by se říci, že hlavním tématem filmu je pochod, pohyb židovského oddílu vpřed navzdory jakýmkoliv překážkám či střetům s vražedným wehrmachtem. Tuvia se stává přirozeným vůdcem skupiny, touha ochraňovat je pro něj silnější než osobní nenávist k nepříteli, což z něj činí odhodlaného hrdinu, narozdíl od svého bratra Zuše, který volí cestu násilné pomsty i za cenu připojení k ozbrojené bolševické armádě. Skupina utečenců představuje velmi různorodý vzorek lidí, kde najdeme živě vykreslené charaktery intelektuálů, mudrlantů i krys, které neváhají povýšit svůj prospěch nad zájmy skupiny. Zatímco Němci jsou zobrazováni jednoznačně jako stoupenci zla, i v rámci židovské různorodé skupiny nalézáme postavy kladné i záporné, což působí autenticky. Podobné rozlišení vidíme i u Rudé armády, kdy někteří soudruzi jsou si přeci jen o něco rovnější než židovští soudruzi.

V hlavní roli válka

Od začátku je jasné, že film nebude žádnou hollywoodskou pohádkou na téma boje hodných Židů proti zlým Němcům. Většina scén bez příkras popisuje život lidí na útěku v nelidských podmínkách bezútěšnosti a zmaru. V těchto scénách se les stává poetickým pozadím pro putování postav za svobodou. Dennodenní boj utečenců o holé přežití se odehrává na pozadí přírodních záběrů lesa během zimy v monotónní bílé, finální únik během nadějného probouzení porostu do barevného jara.

Akční střety jsou zpracovány s civilní bravurou, která zprostředkovává dojem boje, jako bychom byli jeho součástí včetně zákeřných útoků či zbloudilých střel ze zálohy lesního porostu. Situace života a neživota ve válce je natolik relativní, že v podstatě splývá, protože konec může přijít v kterémkoliv okamžiku. Ve scéně svatby v lese se film dotýká podstaty židovského folkloru, výstižně kladené do kontrastu s vražedným útokem rudé armády na německé pozice. Zatímco se jedni veselí v naději na lepší život, další umírají v jedné z bezpočtu absurdních přestřelek v boji za zvrácené ideály jiných.

Scéna, kdy Zuš zaútočí na německou anténu, aby se dostal k penicilínu, je natočena jakoby reportážně se zpomalenými záběry. Autenticita této krátké, ale krvavé řeži bez pravidel hraničí až s dokumentem. Podobně i Tuvjova pomsta za rodiče v podobě chladnokrevné exekuce ruského přisluhovače wehrmachtu v rodinném kruhu  je děsivým obrazem válečného života bez víry a bez sentimentu. Ten naopak Tuvia nalézá ve vztahu k dalším židovským utečencům, které chrání spíše instinktivně lidsky než z hlediska nějakého vyššího principu či filosofie.

Odpor vůči bezpráví (Daniel Craig a Liev Schreiber)

Daniel Craig předvádí v hlavní roli Tuvii Bielského svůj životní výkon. Tento „James Bond z ulice“ nám tu předvádí dobře známou tvář drsňáka, ale s pokorně odhodlaným nitrem. Jeho hrdina volí vždy těžší cestu pokoje a ochrany nad jednoduše riskantním bojovým řešením. V tomto směru se stává novodobým mesiášem, Mojžíšem svého národa, který biblicky provádí svůj národ z nebezpečí ke svobodě navzdory jakémukoliv nebezpečí. V jeho očích se zračí obavy, beznaděj, ale především vůle putovat spolu s ostatními za lepším normálním životem.

Jeho bratrský protějšek Zuš v podání Lieva Schreibera je zasazen skvělým ztělesněním divokosti muže vláčeného zcela lidskými emocemi. Za vraždu svých rodičů vraždí všechny Němce. Jeho postava dostává další rozměr v závěrečném finále, kdy přispěchá svému bratru i svým lidem na pomoc navzdory vzájemným neshodám z minulosti.

Film je hodnotný především věcným, a přitom pokorně účastným pohledem na utrpení židovských lidí na útěku. Ukazuje válku bez příkras ve vší absurditě, ale nijak ji nehodnotí, ukazuje lidi zlé, které nekritizuje, i lidi dobré, které nevyzdvihuje a možná proto je tak lidský. Tak lidský, že stojí za to ho vidět.

Celkové hodnocení: 85 %

  • Odpor zdroj: imdb http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/784/78345.jpg
  • Odpor zdroj: imdb http://img2.ct24.cz/cache/140x78/article/8/784/78340.jpg

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
včeraAktualizovánopřed 10 hhodinami

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
před 18 hhodinami

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
před 21 hhodinami

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025

Je to skladba od AI, nebo ne? Rozdíl nepoznalo v průzkumu 97 procent lidí

Pro posluchače je téměř nemožné rozlišit mezi hudebními skladbami plně vygenerovanými pomocí umělé inteligence od hudby vytvořené lidmi. Vyplývá to z průzkumu, který pro francouzskou streamovací platformu Deezer provedla sociologická agentura Ipsos. Vyšel v době, kdy se na vrchol žebříčku Billboard v USA poprvé dostala country skladba generovaná AI.
13. 11. 2025

Děti čtou, říká literární publicistka. Katalog jim pomůže vybrat nejlepší knihy

Zorientovat se v nadprodukci knih pro děti a mládež pomáhá nedospělým čtenářům, jejich rodičům i učitelům každoroční katalog Nejlepší knihy dětem. Zaměřuje se na tuzemskou tvorbu. Aktuální výběr vyzdvihuje na čtyřicet titulů vydaných v letech 2024 a 2025.
13. 11. 2025
Načítání...