Praha - Národní divadlo bude dnes a v úterý hostit Pekingskou operu, která je největším čínským operním souborem. Čínští umělci v Praze uvedou slavné dílo klasické čínské literatury Red Cliff (Rudý útes). Pochází ze 14. století, ale vychází z příběhů odehrávajících se kolem roku 200 před naším letopočtem. Soubor se vrací do Prahy po čtyřiceti letech a končí zde své středoevropské turné. Představení je zcela vyprodané. Diváci se ale mohou těšit na záznam České televize.
Pekingská opera v Praze: Svoboda uvnitř pevné formy
Rudý útes je součástí románu Příběhy Tří říší. Pojednává o neklidné době před koncem dynastie Chan a éry Tří říší. Opera vychází z historie legendární bitvy u Rudého útesu a vypráví o tom, jak se vládci dvou jižních oblastí spojili, aby svá území na jih od Dlouhé řeky ubránili před útokem ambiciózního vojevůdce a nejvyššího rádce chanského císaře Cchao Cchaa.
Obrovská různost striktní divadelní konvence
Příběh je však v pekingské opeře pouze záminka k tomu, aby se předvedla obrovská různost striktní divadelní konvence, a to jak gestiky, mimiky, tak pohybu a zpěvu. „Divadelní konvenci se žáci pekingské opery vyučují od svých sedmi let. Drilují základní postupy a gesta. Podstatné je ale to, aby do tohoto kadlubu konvence vnesli vlastní osobnost,“ upozorňuje ředitel Národního divadla Ondřej Černý.
„Formálnost, striktní forma je cosi, čím bychom se měli inspirovat, protože naše současná evropská civilizace má tendenci být totálně svobodná a jaksi bezbřehá. Ona svoboda se možná někdy projevuje lépe uvnitř pevné formy,“ uvažuje Černý.
Vliv orientálního divadla je zřejmý v inscenacích Roberta Wilsona, který na prkna Národního divadla uvedl Káťu Kabanovou nebo Věc Makropulos. Černý předpokládá, že nynější čínská inscenace by mohla ovlivnit mladé české režiséry a prolnout tak nenápadně do prostoru českého divadla.
Pořadatelé slibují velkou podívanou, protože na rozdíl od tradiční čínské opery, v níž se rekvizity většinou omezují na stůl a dvě židle, režisér a scénograf v tomto případě vytvořili bohatou výpravu, ze které lze vycítit inspiraci zvyklostmi západní opery. Režisérem je Čang Ťi-kang, tvůrce choreografie úvodního i závěrečného ceremoniálu olympijských her z roku 2008 v Pekingu. Scénografii obohacují vizuální a zvukové efekty.
Příběh o Rudém útesu natočil jako velkofilm před čtyřmi lety čínský režisér John Woo. Akční snímek Krvavé pobřeží slavil výrazný úspěch i na Západě.