Meteora – religiózní meditace ve stínu ženského klínu

Lidé, skály, víra a vášeň – a bílé slunce nad řeckou Thesálií, rozpalující zvrásněné srázy slepencových skal. Ticho skalních věží, prolomené dětským naříkáním zabíjené ovce. Dva kláštery, bizarně vyrůstající z nepřístupných skalních pilířů, vznášející se mezi nebem a zemí. Jako by se vzepjaly a chtěly rozletět k Bohu, ale skála je drží pevně, ve svém pozemském stisku. V podivuhodném souznění se tu střetává Boží a lidské – ale stane se, že někdy zvítězí hříšné. Řeholník Theodoros a jeptiška Uranie to zažili na vlastní (rozpálené) kůži.

Na sklonku minulého tisíciletí byly byzantské kláštery Meteora zaneseny do seznamu světového dědictví UNESCO. V horkém pásu pískovcových skal středního Řecka je tu s nadlidským úsilím, jen s pomocí sténajících svalů, rumpálu a kladky, před staletími budovali ortodoxní mniši (ke skalám jich tu přilepili dvacet čtyři!), jako výraz své víry, vznášející se k nebesům, která jako by tu byla již na dotek. Dotknout se nebe je ale akt, který je pro člověka možná až příliš zpupný a nedočkavý. A vlastně také nepřípustný a nepatřičný, stejně jako žádostivá a potřísňující tělesnost, pro kterou v těchto enklávách čiré víry a koncentrované spirituality není místo.

Jenomže vykládejte to těm, kteří zasaženi přirozenou biochemickou reakcí začínají mít stále intenzivnější pocit, že vrznout si je tak krásné a žádoucí, že to přece musí být Boží (a jestliže není, i tak to stojí za to). Jako by jejich pohledy, jejich touha a primitivní světelné signály, jimiž si potvrzovali, že jsou, vytvořily mezi jejich kláštery indukční smyčku, která vygenerovala erotické pole, ze kterého nebude lehké uniknout.

  • Meteora zdroj: Film Europe
  • Meteora zdroj: Film Europe

Čekalo se od nich, že se budou ve svých sousedních, ale striktně oddělených klášterech (mužském a ženském) věnovat modlitbám a rozjímání nad liturgickými texty typu „Hospodin je můj pastýř, nebudu míti nedostatku, k vodám tichým mě přivádí“ či „přebývat budu v domě Hospodinově“ a spoustě dalších podobných. Jenomže Theodoros a Uranie se vymanili z moci slova a dostali se až tam, kam je zapovězeno vstoupit a kde dikce Písma „hlavu mi potíráš olejem a můj kalich přetéká“ dostává zcela specifickou konotaci. Možná to všechno začalo tím, že chtěl vědět, jakou barvu mají její vlasy, od čehož je už jen krůček k představám o barvě jejího klína - oboje artový a festivalový režisér Spiros Stathoulopoulos (PVC-1), pro informaci všech, které to zajímá, názorně a v detailu předvede.

Spektakulárnost a vymazlený vizuál (opírající se i o malebnost zvolené lokace) jsou ostatně nepřehlédnutelnými konstantami jeho meditativního spektáklu o člověku, víře a lásce – a také jedné zajímavé turistické atrakci současného Řecka (odpusť, Spirosi, že ti podsouvám i takhle přízemně pragmatickou motivaci). Meteora je modelový autorský film, který Stathoulopoulos nejen režíroval, ale kde je i spoluautorem scénáře a kameramanem.

V málomluvné naraci Meteory hraje kamera roli klíčovou. Záběry skalnatého kraje, vystupujícího z ranní mlhy, profily klášterů vyrůstající ze skalních masivů, naturalistické zabíjení ovce, téměř dokumentární rozhovory se sedlákem z nížiny a naivistické prolnutí s dobově animovanými sekvencemi vytvářejí oslovující atmosféru i zvláštní napětí, jehož nositelem je především obraz, a nikoli příběh. Tahle jednoduchá story je odvyprávěná skrze dlouhé záběry a lenivý střih a jednoduše odehraná ústředním tandemem Theo Alexander – Tamila Koulieva-Karantinaki.

Založená je na zápasu víry a tělesností a je třeba říci, že v téhle tematice nepřináší nic nového ani původního (viz např. Scorseseho Poslední pokušení Krista). Nicméně sečteno a podtrženo, tahle artová a symboly orámovaná seance se prodychtila v loňském roce až k nominaci na berlínského Zlatého medvěda. Mimochodem, dozvíte se v ní také, že medvěd je jediné zvíře, které žere fíky, což jsem předtím netušil, stejně jako netuším, jestli mi tahle informace někdy k něčemu bude.

Dvaaosmdesátiminutová Meteora nabízí něco mezi antropologickým experimentem a minimalistickými „orgiemi“ a je na artový a festivalový opus divácky překvapivě vstřícná. Je to film o těch, kteří chtějí žít v lásce, jenom se musí rozhodnout, jakou si vyberou. A zdá se, že jejich dilema zásadně nevyřeší ani modlitby, ani masturbace. Zajděte na ni, když budete mít chuť na něco ne zcela konvenčního, hodně spirituálního, mírně oduševnělého, vlastně nedějového a zvladatelné emoce vzbuzujícího. Na něco, co má atmosféru a osloví vás, i když tomu nemusíte úplně rozumět.

METEORA / METÉORA. Německo/Řecko/Francie 2012, 82 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Spiros Stathoulopoulos. Scénář: Asimakis Alfa Pagidas, Spiros Stathoulopoulos. Kamera: Spiros Stathoulopoulos. Hrají: Theo Alexander (Theodoros), Tamila Koulieva-Karantinaki (Urania). V kinech od 20. června 2013.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
před 10 hhodinami

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
před 20 hhodinami

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
včera v 14:23

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
včera v 12:43

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
včera v 09:00

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...