Leonard Cohen zrající jak víno

Přestože se ještě před pár lety zdálo, že kanadský písničkář a básník Leonard Cohen za sebou navždy zavřel dveře a zmizel v buddhistickém klášteře, manažerka, která jej připravila o veškeré úspory, přiměla starého barda, aby vyrazil na turné. A vystupování se dnes sedmasedmdesátiletému Cohenovi tak zalíbilo, že se s novými písněmi zavřel ve studiu – album Old Ideas patří k tomu nejlepšímu, co kdy vydal.

Úvod o zlotřilé manažerce má svou logiku. Nebýt toho, že důvěřivý Cohen přišel o úspory, které si šetřil na penzi, skutečně by asi na turné – první po patnácti letech – nevyrazil, jak již bylo řečeno, věnoval se tichým buddhistickým meditacím a světu showbyznysu se nenápadně, leč nezvratně vzdaloval. A přece… Fámy, slibující jeho návrat na koncertní pódia, se nakonec potvrdily a každý, kdo Leonarda Cohena zažil při jeho pražském koncertě v roce 2008, mi jistě dá zapravdu, že to byl jeden z těch „nej“. Cohen, ač již hodně starý pán, vše zvládal s obdivuhodnou lehkostí a elegancí, ba přímo grácií, měl skvělou kapelu, prostě nádhera!

Bylo tedy naprosto logické, že se fanoušci, navnadění koncertním návratem a excelentním živým albem a DVD, začali stále častěji ptát, kdy že přijde nové album… zvláště když od toho posledního, Dear Heather, uplynulo dlouhých osm let. Ale podobně jako u turné, i v tomto případě začaly před časem prosakovat zprávy, že má Cohen řadu nových písniček a že je ve studiu… Ovšem až ve chvíli, kdy nové album Old Ideas skutečně vyšlo, bylo jasné, že se sen všech splnil.

Leonard Cohen / Old Ideas
Zdroj: ČT24/Sony Music

Název může odkazovat ke starším kouskům, stejně jako může naznačovat, že ani postupující věk Cohena nepřinutil nějak zásadně měnit své názory a postoje – a koneckonců, proč také! A hned první tóny novinky potvrzují, že je to stále ten „starý dobrý“ Cohen, jak jej známe z těch nejsilnějších alb, jakými je jeho debutové Songs from Leonard Cohen či Songs from a Room

Jak tedy album začíná?

Úvodem písně Going Home slyšíme židovského boha Jahveho, jak říká: „Rád bych si promluvil s Leonardem / Je to slušňák a pastýř / Línej parchant / Říká ale, co mu řeknu / I když to není vítáno / Nemá totiž tu svobodu odmítnout / Bude promlouvat tato slova moudrosti / Jako nějaký mudrc, člověk mající vizi / Přestože ví, že je ve skutečnosti nula…“

Jako bychom v těchto pár verších měli Cohena celého, nebo alespoň jednu z jeho stránek, protože tou druhou, stejně pochybovačnou, je jeho stránka smyslná, ba přímo erotická. Cohen, který zamlada býval velkým milovníkem žen, jím zjevně zůstal i v pozdním věku, jak naznačuje ve verši, pro změnu v písni poslední, jíž je Different Sides: „Chcete změnit to, jak se miluji / Já to ale chci nechat na pokoji…“

Podobně bychom mohli citovat dál, ostatně, právem je Cohen označován za velkého básníka (kdo by o tom pochyboval, má možnost sáhnout po dvou svazích jeho poezie - první, Výbor z poezie, vyšla v překladu Pavla Šruta v roce 1998, Knihu toužení pak přeložil o deset let později Miroslav Jindra), kromě toho, jedním z producentů nového alba je další vynikající básník (a muzikant) Ed Sanders. Pokud jde o hudební stránku, album se drží skromně zpátky, doprovod je citlivý, skromný, chce se říci intimní, stejně jako Cohenův hlas, který se pohybuje někde mezi polomluveným přednesem a šeptaným zpěvem. Však také tato poloha jeho písním vždy slušela nejlépe!

Neznamená to, že deska není plná různých lahůdek a libůstek, jako když se v písničce Banjo Cohen nepřímo přiznává ke své lásce ke country a k Hanku Williamsovi konkrétně, kapitolou samou o sobě jsou doprovodné vokály sester Webbových, plné skrytých vášní a emocí, jako třeba v písni Abyhow, kdy „jen“ tak zavzdechnou, ovšem tak, že z toho zamrazí… A mrazí i z celého alba a my jen můžeme doufat, že se potvrdí fámy (opět ty fámy!), že Cohen složil další písničky a opět prý zavítá do studia…