Královský víkend, prezidentovo mrouskání a Michellův úlet

Třicátý druhý a nejdéle sloužící prezident Spojených států Franklin Delano Roosevelt, jak ho v učebnicích dějepisu nenajdete. Poslal pro ni, tehdy v roce 1939, protože potřeboval někoho, aby o víkendu pořád nemyslel jen na práci. A tak si jeho vzdálená sestřenice Daisy vzala své lepší šaty a odjela z venkovského domu, kde žila v ústraní život, od kterého již nic neočekávala, a proto se také netrápila tím, že by to mohla ztratit.

Ale možná pro ni poslal proto, aby mu to jednoho slunečného dne udělala rukou v jeho Fordu Phaeton z roku 1936 (orál zavedli američtí prezidenti až téměř na konci století). Zaparkoval ho tehdy na louce plné zrajícího jetele, a ona to bez zdráhání učinila s něhou a respektem, který ho okouzlil, protože bylo zřejmé, že tohle už dlouho s nikým neprováděla. Tak přestali být vzdálenými příbuznými a stali se blízkými přáteli, což je asi všechno, co je možné k tomuto (ne)vztahu poznamenat. Zdá se, že FDR ujížděl na svých sestřenicích (protože s jednou z nich, Eleonorou, se dokonce oženil) anebo se potřeboval jen trochu rozptýlit před očekávanou návštěvou britského královského páru, který se poprvé vydal za velkou louži, aby ho ukecal k válečnému spojenectví. Ani jeden z těchto motivů zřejmě nevydá na celovečerák, a tak je režisér Roger Michell oba prsknul do jednoho hrnce, jako když pejsek a kočička vařili dort.

  • Královský víkend zdroj: Bioscop
  • Královský víkend / Olivia Williamsová zdroj: Bioscop

Královský víkend je divně ujetý, pomalý film, jehož základní problém spočívá v tom, že není jasné, o čem vlastně je? A tak se můžeme ptát, zdali je to především historicky autentické zachycení jedné oficiální státní návštěvy, tedy vybraná epizoda z Rooseveltova prezidentského programu, nebo studie o ženách, které ho obklopovaly (matce, která chce mít všechno pod kontrolou, manželce Eleanoře, která je pragmatická, i když ví své, sekretářce Missy, která je ochotna se o něj dělit s kýmkoli a vyšeptale unylé Daisy, která si chvíli myslela, že je v tomhle stádě jediná připuštěná), anebo je to labutí píseň starého, zaláskovaného proutníka či dokonce komparativní esej o konfrontaci ostrovní a zámořské kultury, kde klíčovou roli sehrává hot dog s pořádnou porcí hořčice? Jak si má z tohohle všeho jeden vybrat, když si zřetelně nevybral ani režisér Roger Michell, jemuž rozhodně nijak výrazně nepomohl rozevlátý scénář všeobjímajícího Richarda Nelsona.

Rozhodně bych se však zdráhal označit předvedené za komedii, s kteroužto žánrovou nálepkou vstupuje Královský víkend nenápadně (protože ve stínu oscarového Lincolna, k jehož politické korektnosti má hodně daleko) do našich kin. Střídavě tu totiž sledujeme místy docela vtipnou a inteligentní konverzačku (zejména v podání tandemu Bertie-FDR), podivně nedotaženou, vlažnou romanci, jejíž protagonisté jezdí v kabrioletu po zapadlých cestách (takže se nemusíte děsit, že vám budou předvedeni i v posteli), fragment z autobiografie nejdéle sloužícího amerického prezidenta a historickou rekonstrukci návštěvy britského královského páru, kde tím, že do sebe Bertie nakonec hot dog před objektivy fotografů nasoukal, nepochybně svým způsobem přispěl k tomu, že Amerika nakonec také vstoupila do války.

  • Královský víkend / Laura Linneyová zdroj: Bioscop
  • Královský víkend / Bill Murray zdroj: Bioscop

Řekl bych, že z uvedeného je zřetelně patrné, jaký slepenec režisér Roger Michell natočil, jak před sebou valí současně minimálně dvě dějové lajny, které spolu vlastně vůbec nesouvisejí a postupně vás usmýkají až do nudy a nezájmu. Jen Bill Murray ví, proč do toho nakonec šel, nicméně je to právě on, kdo alespoň nějak drží tenhle neústrojně namixovaný opus pohromadě, dává mu jakousi kontinuitu a silou své osobnosti propojuje fragmenty, které spolu vlastně nijak nesouvisí. Rozhodně se nedá říci (na rozdíl od Lincolna Daniela Day-Lewise), že tu je jakoby Rooseveltovi z oka vypadl, ale dokáže i jako obrnou postižený muž na invalidním vozíku vzbuzovat dojem koncentrované energie, intelektuální převahy a charismatické aury, která v jeho přítomnosti činí politiky i dámy povolnějšími.

Skvělý Bill Murray, scénář, chytající (marně) několik začátků a konců, herecké výkony, v nichž na sebe kromě Murrayho upozornil ještě britský královský pár, nevýrazně nanicovatá Laura Linneyová (která má kliku, že si to od ní vůbec ještě někdo nechá udělat) a obecně absence hezkých dívek, které by, kromě pěkných krajinářských obrazů kameramana Lola Crawleyho a slušivých dobových kostýmů, na kterých se evidentně nešetřilo, nabízely ještě alespoň něco, na co se tu dá příjemně koukat. To je Královský víkend, který mohl být příjemným překvapením, ale není víc, než průměrnou rutinou. Nejvíce ze všeho je ale promarněnou příležitostí, která vyšuměla do ztracena, jen dalším filmem o jednom americkém prezidentovi do statistiky. Nový Notting Hill se tu ani vzdáleně nekoná, a jestli to takhle půjde dál, tak ho ani od Rogera Michella již nemůžeme čekat. Na to, že Michell měl před časem do žánru slušně našlápnuto a Franklin Delano Roosevelt rozhodně patří mezi nejvýraznější americké prezidenty, tu toho není moc nabídnuto ani předvedeno.

A možná nejlepší ze všeho by bývalo bylo, kdyby se po smrti Daisy Sucleyové nenašla pod její postelí krabice s kompromitujícími dopisy a deníky - v tomhle nebezpečném zaznamenávání a syslování srdci blízkého, budou ženy představovat vždycky velké potenciální riziko. A odtud tajemství Daisy a FDR proniklo na veřejnost a dostalo se pak až na stůl filmových producentů, kteří zavětřili šanci, a předhodili nám ho. Někdy se to takhle stane. Tajemství se prolákne, šance zůstane nevyužita a filmový divák se vlastně nic podstatného nedozví.

Královský víkend / HYDE PARK ON HUDSON

Velká Británie 2012, 94 min., české titulky, od 12 let, 2D. Režie: Roger Michell. Scénář: Richard Nelson. Kamera: Lol Crawley. Hudba: Jeremy Sams.

Hrají: Bill Murray (Roosevelt), Laura Linneyová (Daisy), Olivia Colmanová (Alžběta), Samuel West (Bertie), Olivia Williamsová (Eleanor), Elizabeth Marvelová (Missy), Martin McDougall (Tommy).

V kinech od 21. února 2013

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Na „něco menšího“ Pú pomyslel před sto lety. Nebyl to ale žádný med

Na Štědrý den roku 1925 se představil dnes jeden z nejslavnějších medvědů na světě. List London Evening News totiž otiskl povídku, kterou britský autor Alan Alexander Milne napsal o hračce svého syna. Hlavní hrdina se jmenoval Medvídek Pú. A i když tisíce dětských čtenářů hloupoučké zvířátko měly a mají rádi, těm nejbližším, včetně autora, přinesla jeho sláva i dost frustrace.
24. 12. 2025

Filmové písničky postupně lidoví, pohádky by se bez hudby neobešly

Česká televize na Štědrý den představí novou pohádku Záhada strašidelného zámku – v hlavních rolích s Oskarem Hesem a Sofií Annou Švehlíkovou. Hudbu k pohádce Ivo Macharáčka, bez níž by se přirozeně neobešla, složil Jan P. Muchow. Mnoho filmových písní z pohádek přitom časem zlidovělo a staly se přirozenou součástí repertoáru jejich interpretů. Mezi nimi třeba Kdepak ty ptáčku hnízdo máš z klasiky Tři oříšky pro Popelku nebo Miluju a maluju z Šíleně smutné princezny.
23. 12. 2025

Pařížský Louvre po krádeži šperků umístil na okna mříže

Pařížské muzeum Louvre nechalo nainstalovat mříže na okna galerie, kudy se dovnitř muzea před dvěma měsíci dostali lupiči, informuje agentura AFP. Při krádeži z 19. října pachatelé odcizili šperky v hodnotě 88 milionů eur (2,1 miliardy korun). Muzeum po loupeži zavádí přísnější bezpečnostní standardy.
23. 12. 2025

Zemřel Vince Zampella. Udával směr moderních videoherních stříleček

Při autonehodě v Kalifornii zemřel Vince Zampella, vývojář, který stál za řadou ikonických videoherních sérií, mimo jiné Call of Duty nebo nejnověji Battlefield. Zemřel ve věku 55 let při nehodě svého Ferrari na dálnici severně od Los Angeles. Úmrtí Zampelly potvrdila společnost Electronic Arts, vlastník herního studia Respawn Entertainment, které Zampella založil.
23. 12. 2025

Anděl Páně už dvacet let baví miliony „nenapravitelných hříšníků“

Od premiéry pohádky Anděl Páně uplynula letos dvě desetiletí. V televizi ji diváci viděli na Štědrý večer o rok později. Dnes už je tento příběh evergreenem vánočního programu, stejně jako pokračování, které vzniklo před dekádou. A tvůrci v čele s režisérem Jiřím Strachem a herci Ivanem Trojanem a Jiřím Dvořákem od té doby dostávají otázky, jestli dojde i na Anděla Páně 3.
23. 12. 2025

Zemřel britský hudebník Chris Rea, bylo mu 74 let

Ve věku 74 let v pondělí ráno po krátké nemoci zemřel britský kytarista a zpěvák Chris Rea, sdělil portálu BBC a agentuře PA mluvčí rodiny. Hudebník s charakteristickým chraplavým hlasem se proslavil mimo jiné písněmi The Road to Hell, Julia či Driving Home For Christmas. Svou bluesrockovou tvorbu představil několikrát i v Praze.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025

KVÍZ: Nejen Pelíšky. Jak dobře znáte vánoční filmovou klasiku?

Ve svátečním programu České televize nemůže chybět ani tuzemská filmová klasika. Například Štědrý večer si už mnozí diváci ani nedovedou představit bez Pelíšků. A i letos pobaví během Vánoc oblíbené komediální tituly. Ověřte si v přiloženém kvízu, jak dobře je opravdu znáte.
22. 12. 2025

Třetí díl Avatara je v kinech, v plánu jsou další

Kina po světě i v Česku promítají film Avatar: Oheň a popel – další část jedné z nejdražších filmových sérií. Oscarový režisér James Cameron má v plánu další dvě pokračování, osud náročného projektu je ale nejistý.
21. 12. 2025
Načítání...