GORILLAS, divadelní kastrace v divadle Alfred ve dvoře

Praha - Strašidelný příběh ze starého čínského domu ožívá v autorském projektu Ondřeje Lipovského. Dům skrývá v temnotě svých pokojů, osvětlovaných jen matnou září voskovic a stovkami světlušek za oknem, množství záhad a tajemství. Téma moci uvnitř rodiny ukryté v náručí drobných kvítků, které uvadají v porcelánové míse. Život zaniká stejně, jako se chýlí šíje obyvatel domu za všudypřítomné účasti duchů a démonů.

„Náš život je určován soudy jiných. Náš život nám nepatří. Atmosféra starého domu, kde žije pět osamělých žen. Mají bíle nalíčené tváře, lícní kosti zvýrazněné dotekem ruměnce, bohaté vlasy jako černé mračno, kvítek na čele a ústa jako malou třešničku. Dům je paralelou k duši. V jeho tichých zdech těm uvnitř pomalu dochází dech. Není síly, která by se tomu postavila, protože dům je jako organismus, jako stroj,“ verbálně přibližují představení, které používá též slogan jazykově bezbariérové, jeho tvůrci.
 
V Gorillas se Ondřej Lipovský po sedmi letech vrací k většímu autorskému projektu, na němž participuje více performerů, tanečníků a herců. Původně se mělo jednat jen o mužské obsazení, ale v průběhu zkoušení se doplnilo o ženskou část. Vizuální ztvárnění představení bylo inspirováno starými malbami na hedvábí, které zobrazují situace a žánrové scény ze života dvorních dam dynastie Thang (689-759 n. l.).

Prvotní nápad oživení čínského obrazu se v průběhu doby, během které s ním Ondřej Lipovský pracoval, začal rozvíjet a narůstat. Na chystané představení, v němž postavy dvorních dam měli vytvořit muži, mělo původně navazovat další představení s performerkami obsazenými do mužských rolí. Propojením těchto dvou konceptů dochází k složitějšímu vrstvení mužského a ženského principu, jejich prolínání a překrývání. Do představení se otiskly Lipovského zážitky a zkušenosti z roční stáže v Číně a ze situací z běžného života na tamních ulicích.
 
Premiéra: 12. 2. 2008 v divadle ALFRED VE DVOŘE, režie, scéna, kostýmy: Ondřej Lipovský, hrají: Alena Dittrichová, Jakub Doubrava, Jacques Génot, Ondřej Lipovský, Michaela Suša, Klára Štěpánková, Petr Vaněk, Lenka Vokurková, výroba kostýmů: Daniela Klimešová, hudba/zvuk: Jan Burian

Ondřej Lipovský vystudoval katedru nonverbálního divadla u prof. Turby na HAMU a grafiku u prof. Kokolji na AVU. V letech 2005 - 06 studoval v Číně na Academy of Art Hangzhou, kde studoval kaligrafii. Je spoluzakladatelem improvizačního souboru KREPSKO. Pracoval s osobnostmi, jako jsou Daniel Gulko a Pierre Buland, vystupoval v představení Hanging Man v Divadle mimů Alfred ve dvoře a na festivalu Mimos v Périgueux (Francie) nebo také v inscenaci Grim, Grim, společném projektu Divadla Archa a japonského tanečníka Butó Mina Tanaky. Je autorem představení Spad tam, v němž také hraje, účinkuje v představení Figures In a Landscape. Gorillas je jeho nejnovějším projektem.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

„Na silnici jako doma.“ Nový pořad má za cíl přispět k bezpečnosti i pobavit

Nová minisérie České televize, platformy Vize 0 a agentury GEN nazvaná „Na silnici jako doma“ má přispět k větší bezpečnosti na českých silnicích a zároveň pobavit. Desetidílný seriál sleduje běžné dopravní prohřešky pohledem jedné rodiny a ty nejčastější s humorem analyzuje. Většina řidičů pravidla neporušuje, výjimky ale vyčnívají. Až za čtyřicet procent smrtelných nehod může agresivita. I proto se jí věnuje hned několik dílů edukativního pořadu, který se na obrazovkách objeví už příští týden. Pomoci zlepšit bezpečnost by ale mohly také úpravy legislativy. Odborníci i policie usilují mimo jiné o to, aby se úmyslné agresivní chování za volantem v některých případech řešilo jako trestný čin. Právě kvůli změně trestního zákona už vznikla i pracovní skupina.
před 43 mminutami

Revoluce dostala do oficiálního éteru zakazovanou Kubišovou či Pražský výběr

Krátce po 17. listopadu 1989 se do oficiálního rozhlasového vysílání zase začala dostávat hudba, kterou se komunistický režim snažil umlčet. Slyšet tak byly opět hlasy Vladimíra Mišíka, Karla Kryla nebo Marty Kubišové, k jejichž písním si ale posluchači už před revolucí dokázali také najít cestu.
před 5 hhodinami

Pohádky po babičce mají nominaci na Evropské filmové ceny

Animované Pohádky po babičce podle knihy Arnošta Goldflama, natočené v koprodukci České televize, jsou nominované na Evropské filmové ceny.
12:53Aktualizovánopřed 7 hhodinami

„Filmování je to, kým jsem.“ Cruise dostal Oscara, zatím čestného

Tom Cruise se po několika nominacích dočkal Oscara. Prestižní filmové ocenění ovšem nezískal zatím za konkrétní herecký výkon, ale v podobě čestné ceny za celoživotní dílo. Mimo jiné za snahu bránit kina před konkurencí streamingu.
před 8 hhodinami

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
16. 11. 2025

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
16. 11. 2025

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025
Načítání...