Edward Hopper tak trochu odzadu

Přestože řada evropských a potažmo i českých diváků pokládá Edwarda Hoppera za určitou ikonu moderního amerického malířství první poloviny dvacátého století, je současná výstava jeho kreseb a skic ve třetím patře Whitney Museum of American Art vlastně určitou premiérou.

Je to totiž poprvé, co velké prestižní museum umožňuje pohled tak trochu zezadu – rozsáhlou sbírkou nechává nahlédnout na autorův pracovní proces, jeho tvůrčí myšlení, tak trochu odmytizovává finální tvář hotových děl.

Přehlídku více než dvou set kreseb prolíná několik slavných Hopperových obrazů, které má Whitney museum ve svých sbírkách. Jak můžete předpokládat, jsou samozřejmě návštěvníci přitahováni jeho Nočními jestřáby, mistrovským naplněním autorova vnitřního zadání a výrazu. Hopper totiž, netknut příliš v letech svého tvůrčího vrcholu a vzepětí současným stavem a výboji evropského a současně i amerického moderního malířství, se zde oddal zobrazení osamělosti, beznaděje, izolaci, pochmurnosti a určité vyčerpanosti života v prudce pulsujících a rozvíjejících se amerických velkoměstech té doby.

Možná zcela nevědomky ladil s prvními formulacemi existencialismu, s obnovovaným zájmem o Kafkova díla, o celou definici záludných pastí moderní, zdánlivě jednoduché existence a života v onom prudkém období růstu síly nepříliš sociálně zaměřeného masivního a zcela bezohledného kumulování kapitálu. Protože byl svým způsobem realistou, a tím velmi snadno čitelným autorem pro své diváky, kupce, obdivovatele a co nejširší publikum, stal se poměrně brzy značně populárním. Však také návštěvnost komentované výstavy, přes letošní i na newyorské poměry značná horka, svědčí o jeho dnešní popularitě.

  • Edward Hopper / studie k obrazu Nighthawks, 1941 nebo 1942 zdroj: Whitney Museum of American Art
  • Edward Hopper / Nighthawks, 1942 zdroj: Whitney Museum of American Art

Hopper si vybral jako jeviště svých obrazů a skic místa v okolí svého bydliště, v newyorském Downtownu. Tam konstruoval typické prvky vizuální krásy ulic mezi pátou a sedmou avenue a jedenáctou a šestnáctou ulicí, včetně hodně odvážné Christopher Street. Určitá chladná elegance, barevná provokativnost, do jisté míry zchátralost i opuštěnost tohoto v té době ještě nepříliš bohémou prokrveného místa, se staly stavebními prvky jeho výše uvedenému tématu věnovaných děl. Nesmíme pominout také práci se světlem, perspektivou i podivnou náladou. Čitelný je i vliv filmu, tehdy nejpopulárnějšího uměleckého media.

Muzeum vydalo k jednotlivým dílům a sériím doprovázejících skic volné listy jakýchsi komentářů a doplňků, přesně seznamujících diváky s okolnostmi a podrobnostmi o vzniku jednotlivých děl. Divák si také může odnést mapku míst, kde díla vznikala, respektive kterým jsou věnována. Nebo například k obrazu V newyorském kině z roku 1939 najdeme také řezy a půdorysy obřích pompézních kin z desátých až čtyřicátých let, fotografie uvaděček a šatnářek.

Muzeum se tak trošku chová s podobnou pečlivostí jako autor sám - snaží se o co nejpreciznější informovanost diváka. Vždyť na stěnách vystavený soubor potvrzuje, že rozsah a množství přípravných materiálů je určitě poznamenáno tím, že rodiče zpočátku Hoppera nutili k praktickému studiu reklamní malby, kde podobná preciznost je podmínkou finálního úspěchu. Navíc i pedagogické vedení na jeho druhé vysoké škole, New York School of Art, bylo v rukou tehdejších mistrů realistické malby (William M. Chase nebo Robert Henri), kteří pracovali podobně a od žáků dokonalou přípravu vyžadovali. Kurátorská ohleduplnost a styl – hle, co jsme všechno našli – tak možná oproti původním předpokladům odhaluje i určitou autorskou nejistotu na straně jedné a topornost výrazu na straně druhé. Ono v úvodu mnou uvedené odmytizování je tak určitým zajímavým přínosem celé prezentace, významným ovšem spíše pro zaujaté znalce než běžné publikum.

Výstava připomíná i krátký pařížský a francouzský Hopperův pobyt, který se v několika dílech odrazil, podobně jako zejména v literárním autorově rozhledu po francouzské moderní literatuře přelomu devatenáctého a dvacátého století.

HOPPER'S DRAWINGS. Kde a kdy: Whitney Museum of American Art; v sobotu, neděli, středu a čtvrtek otevřeno od 11:00–18:00, v pátek od 13:00–21:00, v pondělí a úterý zavřeno. Výstava potrvá do 6. října t. r.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
13:51Aktualizovánopřed 10 mminutami

Čtyři země odstupují z Eurovize kvůli účasti Izraele

Španělsko, Nizozemsko, Irsko a Slovinsko odstupují ze soutěže Eurovize. Reagují tak na čtvrteční hlasování Evropské vysílací unie (EBU), díky němuž se bude moci i příštího ročníku této mezinárodní písňové soutěže účastnit Izrael. Informují o tom agentury. Izraelský prezident Jicchak Herzog rozhodnutí EBU uvítal.
před 4 hhodinami

Zemřel Theodor Pištěk. Držitel Oscara, jehož uniformy nosí Hradní stráž

Ve věku 93 let zemřel malíř a výtvarník Theodor Pištěk, informovala o tom rodina. Za kostýmy k filmu Amadeus Miloše Formana získal v roce 1985 Oscara. Spolupráce s ním mu vynesla i Césara za Valmonta. S Formanem natočil i film Lid versus Larry Flynt. Jako malíř proslul fotorealistickou malbou hlavně automobilů, letadel a strojů.
včeraAktualizovánopřed 19 hhodinami

Pohádky tisíce a jedné noci se vrací do kin, je na ně zase vidět

Po více než půlstoletí se na filmová plátna vrací Pohádky tisíce a jedné noci. Animovaný snímek Karla Zemana prošel u příležitosti sto patnáctého výročí narození tohoto tvůrce digitálním restaurováním. Podílela se na něm i režisérova dcera Ludmila, která je spoluautorkou výtvarné podoby původního dobrodružství námořníka Sindibáda.
včera v 11:00

Soud v USA poslal do vězení lékaře, který poskytl herci Perrymu ketamin

Soud v americkém Los Angeles poslal na 2,5 roku do vězení kalifornského lékaře za nelegální poskytnutí ketaminu Matthewovi Perrymu. Herec zemřel v roce 2023 kvůli předávkování touto látkou. Doktor Salvador Plasencia se už dříve přiznal k prodeji ketaminu Perrymu v týdnech před jeho smrtí, napsala agentura AP. Lékař je prvním odsouzeným v případu, v němž figuruje celkem pět obžalovaných, informují tiskové agentury.
3. 12. 2025

Záhada strašidelného zámku i Anděl Páně. ČT o Vánocích nabídne přes 120 pohádek

Letošní štědrovečerní pohádka České televize Záhada strašidelného zámku je hotová. Tvůrci na ní v těchto dnech dokončili poslední práce. Premiérový příběh pro nejsledovanější večer roku natočil režisér Ivo Macharáček, který je mimo jiné autorem Tajemství staré bambitky. Princeznu hraje Sofie Anna Švehlíková, prince Oskar Hes. ČT, která tradici premiérových příběhů na Štědrý den udržuje od roku 1993, nasazuje celkem do programu o letošních Vánocích více než 120 pohádek. Patří mezi ně také Anděl Páně. První díl tohoto filmu měl v kinech premiéru přesně před dvaceti lety. Letos ho ČT odvysílá 23. prosince. Kromě Vánoc se navíc letos Anděl Páně objeví na obrazovkách i v rámci silvestrovského speciálu Výborné show.
3. 12. 2025

Potřebujeme inspirativní příběhy, říkají Čermák a Pánek o Neporazitelných

Česká kina od listopadu promítají nový snímek Dana Pánka Neporazitelní. Inspirace k příběhu vzešla z událostí kolem mistrovství světa v parahokeji, které se hrálo v roce 2019 v Ostravě. „Obzvlášť v dnešní době potřebujeme takové inspirativní příběhy,“ zmínil Pánek v rozhovoru pro ČT24. „Vzbudí to emoce, které v nás možná už usínají, a uvědomíme si, že každý člověk může být hrdina,“ souhlasí Hynek Čermák. V hereckém obsazení se objevuje také Ivan Trojan, Lenka Vlasáková nebo Vanda Hybnerová.
3. 12. 2025

Sedláčková objevuje erotická léta Toyen

Tvorbě a životu významné české surrealistické malířky se věnuje další kniha. Dílem Toyen – léta erotická autorka Andrea Sedláčková volně navazuje na dřívější pojednání o této výtvarnici.
3. 12. 2025
Načítání...