Bob Dylan ani v bouři neztrácí na síle

Zdá se to neuvěřitelné, ale po padesáti letech v branži a pětatřiceti albech je Dylanova novinka Tempest plná tvůrčí i interpretační síly.

Okamžitě se nabízí srovnání s jinými „padesátníky“, a sice s The Rolling Stones – ovšem zatímco Dylanova alba z poslední doby (a že jich nebylo málo, za posledních deset let hned pět kousků) byla jedno lepší než druhé, Stones vydávali sporadicky, za stejnou dobu pouze jediné album, a to byl před sedmi lety vyložený průšvih. Kromě toho, na rozdíl od nich Dylan neustále koncertuje, jako by byl k neutahání anebo by, aniž bychom chtěli být nějak cyničtí, hodlal na pódiu snad i zemřít. Vysvětlení bude nejspíš jednoduché – zatímco Dylan je stále především umělec, muzikant, a hmotné požitky jsou pro něj až na druhém místě, Stones nejspíš dojeli na svou fabriku na prachy. Určité věci zkrátka ošulit nejdou.

Bylo by bláhové očekávat, že se mistr na (hodně) stará kolena nějak bude měnit, a ani by to nebylo namístě. Očekávejme tedy od alba Tempest hudbu spíše tradiční, tedy v Dylanově pohledu, pochopitelně. Slyšíme tak názvuky blues, rockabilly, baladu i rockovou píseň. A to vše samozřejmě ve vynikajícím podání, protože Dylan si může dovolit takové muzikanty, kteří mu splní každé přání – kapela hraje s až překvapující lehkostí, s níž výtečně kontrastují Dylanovy skutečně neveselé texty.

Bob Dylan / Tempest
Zdroj: ČT24/Columbia Records

Začíná to vlastně již názvem – přestože byl Dylanovi zpočátku podkládán úmysl nějak se připodobnit k Shakespearovi a jeho poslední hře Bouře, Dylan vše rezolutně popřel: Zatímco Shakespeare má v názvu ještě určitý člen, ono „the“, já to mám bez členu. Nejedná se tedy o jednu konkrétní bouři, ale spíš o bouři nepojmenovanou, protože všeobecnou, bouři, jež zuří kolem nás i v nás, bouři, již můžeme vnímat i jako symbol. Což je prvek, s nímž Dylan rád pracuje, a stejně je tomu i na novém albu. (Chceme-li, můžeme tak vnímat i obal, na němž je zachyceno alegorické zobrazení Vltavy ze sousoší na fontáně stojící před rakouským parlamentem ve Vídni.)

Předposlední skladba, jíž je titulní Tempest, na ploše téměř patnácti minut popisuje ztroskotání Titaniku, se všemi hrůznými obrazy, které tato tragédie nabízí. Těla řítící se do vody i vznášející se v chladné vodě, muži rvoucí se o místa v záchranných člunech a podobně, to vše přitom za doprovodu v podstatě poklidně plynoucí hudby, evokující dobu katastrofy, k čemuž jistě přispívají i irsky znějící housle a harmonika, přičemž oněch patnáct minut uteče jako nic. A celou píseň můžeme samozřejmě vnímat jako popis jednoho ztroskotání, ale i jako obraz našeho světa.

Podobně hrozivé obrazy najdeme i v písničce Pay In Blood, chvástání jakéhosi zlosyna, snad politika, snad gangstera první třídy, nejspíš obojí, včetně vše vysvětlujícího verše „platím krví / ale ne vlastní“, to vše za doprovodu tradičně pojaté rockové písně. Trpká je i píseň Long And Wasted Years, popisující zcela okoralý vztah („dneska v noci jsem tě slyšel mluvit ze spaní / věci, které bys neměla říkat“).

A podobných případů bychom našli na Dylanově novince více, najdeme zde ovšem i dojímavou vzpomínku na Johna Lennona Roll On John. V dlouhé, opět spíše poklidněji plynoucí písni nejenže cituje některé Lennovovy texty (a dokonce i dva verše z Williama Blakea) a popisuje jeho cestu z Liverpoolu přes hraní po pajzlech v Hamburku až k tragickému konci, hlavně mu ale skládá poctu, jakou může složit jeden skutečný umělec druhému - cudnou, a přece plnou emocí. „Sviť dál, a pokračuj, svítíš tak jasně, jeď dál, Johne…,“ prosí Bob Johna, pak ovšem přitvrzuje: „Svázali ti ruce a sešili ústa, vyrvali ti srdce… než se naděješ, vlákají tě do pasti a přepadnou ze zálohy a už je pozdě vracet se domů….“

Těžko říct, jak se Dylanovi se všemi těmi obrazy v hlavě žije, každopádně album, do nějž je přelil, je navzdory své temnotě plné krásy.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Kultura

Možná je něco ve vodě. Patnáct výtvarníků spojují Louny a výstava

Galerie města Loun slaví patnáct let činnosti a na připomenutí připravila výstavu patnácti lounských výtvarníků. Všichni představovali svou tvorbu už i dříve právě v prostorách této galerie.
před 11 hhodinami

Česko získá další peníze z evropských a norských fondů, půjdou do kultury i vědy

Stát podepsal memorandum, díky kterému má získat dalších pět a půl miliardy korun z Fondů Evropského hospodářství a Norska. Prostředky přinesou více peněz na vzdělávání, kulturu, vědu či životní prostředí. Podporu ovšem získají pouze ty projekty, které usilují o snižování ekonomických a sociálních rozdílů. Peníze do fondů vkládají Island, Lichtenštejnsko a Norsko – tedy země, které nejsou součástí Evropské unie. Státy tím chtějí spolupráci s členskými zeměmi posílit. V minulosti fondy podpořily třeba i výstavbu památníku holocaustu Romů a Sintů v Letech u Písku – a to částkou čtyřicet milionů korun. Česko je pátým největším příjemcem této podpory.
před 17 hhodinami

Holywood místo Hollywoodu. Papež pozval filmaře

Papež Lev XIV. si přeje „prohloubit dialog se světem filmu“. O víkendu přijal ve Vatikánu hollywoodské hvězdy, řekl jim, že by se mělo udělat víc pro kina, která bojují o přežití, aby bylo zachováno skupinové sledování filmů. Dříve se už soukromě setkal s herci Robertem de Nirem či Al Pacinem. Prozradil také, které filmy jsou jeho oblíbené.
15. 11. 2025Aktualizováno15. 11. 2025

Byl to zásadní okamžik mého života, vzpomíná na 17. listopad herec Potměšil

„Něco, po čem jsme toužili, mluvili o tom v rodině nebo se svými vrstevníky (…), tak se najednou začalo skutečně naplňovat. Tím, že se lidé domluvili a sešli, i když to bylo svým způsobem zakázané nebo limitované,“ popsal v Událostech, komentářích moderovaných Martinem Řezníčkem herec Jan Potměšil, jak vzpomíná na události 17. listopadu 1989. „Mám pocit, že to byl zásadní okamžik mého života,“ dodal. Potměšil poté jezdil po regionech, kde hovořil o tom, co se v Praze dělo. Při jedné z cest 8. prosince 1989 při automobilové nehodě málem přišel o život. Po dvou měsících se pak probudil z kómatu v úplně jiném režimu. „Ať už byl kolem mě kdokoliv, tak jsem se ptal, jak to pokračuje, jak se daří a podobně,“ přiblížil.
15. 11. 2025

Vyšel komiks o Havlovi, stojí za ním Žantovský a ilustrátorka Jislová

Vyšel nový komiks o disidentovi a pozdějším československém a českém prezidentovi Václavu Havlovi. Jmenuje se Havel: hrátky s čertem. Autoři ho slavnostně uvedli v pátek večer v Knihovně Václava Havla. Za dílem stojí Michael Žantovský a ilustrátorka Štěpánka Jislová, kniha popisuje Havlův život v roce 1977. „Velká část lidí jej má v mysli už jen na tom pomyslném piedestalu, jako státníka. Chtěli jsme se podívat za oponu, co to bylo za člověka,“ přiblížila Jislová v 90' ČT24. Pořadem provázela Nikola Reindlová.
15. 11. 2025

Národní divadlo Brno uspělo na světových operních cenách

Národní divadlo Brno proměnilo obě nominace na ocenění The International Opera Awards. V konkurenci přehlídek a operních domů zvítězilo v kategorii nejlepší festival za Janáček Brno 2024 a mezi novými produkcemi bodovala inscenace opery Leoše Janáčka Výlety páně Broučkovy. Delegace z Brna v čele s ředitelem Martinem Glaserem ocenění převzala v pátek v Athénách v sídle Řecké národní opery.
14. 11. 2025

Běda obrazu, který na výstavě Evy Švankmajerové potřebuje vysvětlit

V pražském Centru DOX je k vidění tvorba přední výtvarnice českého surrealistického hnutí Evy Švankmajerové. Výstava Běda obrazu představuje její malby, kresby, ale i návrhy plakátů a filmové dekorace. Výrazně se na ní podílel manžel zesnulé umělkyně, výtvarník a filmař Jan Švankmajer.
14. 11. 2025

Českou cenu za architekturu získal dětský hospic Dům pro Julii

Českou cenu za architekturu letos získal dětský hospic Dům pro Julii. Jeho autory jsou Tomáš Págo, Milan Joja a Karel Kubza z ateliéru Čtyřstěn architekti a krajinářský architekt Marek Holán. Vítěze ve čtvrtek vyhlásili zástupci České komory architektů, která soutěž pořádá. Společně s hlavním vítězem porota ocenila i pět realizací titulem Finalista a další dvě Cenou Aleny Šrámkové a čestným uznáním. Šest projektů získalo cenu partnerů.
13. 11. 2025
Načítání...