Umění se dá koupit i v pouličním automatu. Místo cigaret nebo čokoládové tyčinky z něj vypadne výtvarné dílo. Artmaty, inspirované podobnými projekty v zahraničí, se snaží tímto způsobem přiblížit současné výtvarníky a oslovit uměním nejen návštěvníky galerií. V Česku fungují od loňského podzimu. Umělecká nabídka se v nich sezonně obměňuje, ta letní je k mání od poloviny července.
Automaty na umění prodávají potní seznamku, amulet z houby i pexeso
Za sto korun získá kolemjdoucí kapesní dílo většinou začínajících českých výtvarníků. Obrázky a další tvorbu vytvářejí přímo pro artmat, dopředu tak vědí, že se musejí vejít do velikosti 8,5 na 5,5 centimetru. Každý kus je číslován a signován. „V balení je vždycky kurátorský text o umělci a pak dílo samotné,“ upřesnila kurátorka projektu Petra Widžová.
Umění umí překvapit
Artmat pracuje s principem náhody. Kupující se tak může nechat překvapit, jaké umělecké dílo získá. Aktuálně se může stát třeba novým majitelem fantaskních ilustrací Alexandry Štoplové nebo minipohledů od Terezy Bonaventurové, které lze i poslat.
Umělec Punx 23 ve spolupráci s Dorou Dutkovou připravil pexeso spojené s procházkou Prahou. Kartičky je třeba spárovat s domovními znameními. Ilona Polanski vytvořila pro Artmat kolekci tetování. Marie Ladrová a Juliána Chomová prodávají kapesní balení spirituality: první z umělkyň nabízí ochranný amulet z troudnatce a věšticí kartičky, druhá sérii ilustrací vycházející z jejího komiksu Spiritistky.
Úplně jinou cestou se vydal Dante Daniel Hartl. Do krabiček uzavřel kusy látky, na nichž je zachycen pot vždy jednoho konkrétního člověka, který by se rád seznámil. Přiložen je malý papírek s anonymním e-mailem a informací, zda čekatel na lásku je muž nebo žena. Pokud majiteli tohoto balíčku obsah „voní“, může dotyčného či dotyčnou kontaktovat.
V Česku jsou artmaty v současnosti jen dva. Oba stojí v Praze a jejich sortiment se částečně liší. Další umělecké automaty by ale měly brzy přibýt v Plzni a Brně.