Praha – Noví i stávající zaměstnanci Správy železniční dopravní cesty (SŽDC) budou mít od příštího roku stejné pracovní podmínky. Dnes se na nich dohodli odboráři a zástupci správy. V oblasti odměňování tak budou mít rovné podmínky původní zaměstnanci s pracovníky řízení provozu, kteří od dnešního dne přešli z Českých drah do SŽDC.
Zaměstnanci SŽDC si vyjednali pracovní podmínky pro příští rok
Přesunu zaměstnanců takzvané živé dopravní cesty se odboráři nejprve bránili. Obávali se právě zhoršení pracovních podmínek kvůli rozdílným kolektivním smlouvám. Nová dohoda jim zaručí stejné podmínky i v roce 2012. Takzvaný pátý dodatek ke kolektivní smlouvě podepsaly ve středu v nočních hodinách všechny tři odborové svazy působící na SŽDC, tedy Odborové sdružení železničářů (OSŽ), Unie železničních zaměstnanců (UŽZ) a Sdružení odborářů služeb a dopravy (SOSaD),
Dohoda musela být dokončena ještě včera. Dnes totiž dochází k převodu zaměstnanců a ke schválení nové dohody by se tak od dnešního data muselo sejít všech deset odborových centrál působících na ČD.
Všechny podmínky stejné nebudou
Letos zaručuje zaměstnancům obsluhy dráhy a zabezpečení dopravy shodné podmínky jako u Českých drah memorandum, které se zaměstnavatelem odbory podepsaly 3. srpna. Memorandum řešilo například kondiční ozdravné pobyty nebo systém odměňování. Ani dohoda o pátém dodatku ke kolektivní smlouvě však nevyrovnala podmínky pracovníků úplně. Desítky věcí jsou podle odborů stále rozdílné.
Jde o příplatkové sféry, jako jsou přesčasové práce, práce o víkendech a práce v noci, které jsou řešené rozdílnou procentuální výší. Dále nejsou shodné ceny a délky ozdravných pobytů a problematika stravování zaměstnanců. Všechny tyto oblasti bude řešit šestý dodatek ke kolektivní smlouvě, který musí zaměstnavatel s odbory prodiskutovat ještě v tomto roce, dodal předseda SOSaD Jaromír Dušek.
Česká železnice od teď transparentní
Cílem převodu takzvané živé dopravní cesty je oddělení řízení provozu od národního dopravce. Má vést zejména k větší transparentnosti české železnice. Proces převodu zaměstnanců byl zahájen v roce 2002 a je podle ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) plně v souladu s evropskou legislativou. Vláda ho schválila 9. února 2011 a následně na základě požadavků odborových organizací odložila termín převodu zaměstnanců z poloviny roku na začátek září.