Zákeřné pojišťovny? Nad čím zůstává rozum stát, zákon tiše schvaluje

Praha – Téměř 120 miliard korun pošlou Češi ročně na účty pojišťoven jako pojistné. Výměnou za to očekávají, že když se jejich domem prožene povodeň nebo jim střechu odnese vichřice, pojišťovna škodu bez řečí zaplatí. Jenže v některých případech to bývá jinak. Pojišťovna bez řečí a takřka bez vysvětlení klientovi nepošle ani korunu, a to všechno v mezích zákona.

Loni na podzim začaly v domě Radka Vodičky vlhnout zdi a u podlahy se objevila plíseň. Vodička proto začal zkoumat, čím by to mohlo být. Nechal prověřit střechu i hydroizolaci. Až přizvaný vodař ale zjistil, že dům vlhne kvůli prasklé vodovodní trubce v podlaze. Závadu vodař odstranil, jenže mezitím v jednopodlažním domě vlhko poškodilo plovoucí podlahy, zdi, zárubně i dveře mezi pokoji.

To je sice nepříjemné, ale právě kvůli takovým situacím si pan Vodička platil pojištění domu, které mělo pokrýt náklady na nutné opravy. Neváhal a škodu tedy okamžitě nahlásil pojišťovně AXA. Zpočátku se zdálo, že vše proběhne bez problémů. Dům pana Vodičky navštívila likvidátorka a o škodách sepsala podrobnou zprávu a pořídila fotodokumentaci. „Udělala 14stránkový zápis, udělala asi 500 fotografií celého domu, rozepsala i cenové relace, ve kterých poškození je. Na základě tohoto zápisu jsem nechal udělat stavební společností cenovou nabídku na opravu, která se vyšplhala na 680 tisíc korun,“ popsal Vodička.

Nabídku poslal pojišťovně a čekal, že mu pošle peníze. Téměř půl roku neměl pan Vodička od pojišťovny žádnou zprávu, poté se na jeho bankovním účtu zčistajasna objevilo necelých 48 tisíc korun. Teprve o několik dní později mu přišla také zpráva od pojišťovny, která ho šokovala. Dopisem mu oznamovala, že „vzniklá výše škody v expertním systému“ je 48 629 korun minus spoluúčast 1 000 Kč. Dále pojišťovna sdělovala: „Vámi doložená cenová nabídka neodpovídá příčině vzniku poškození, z tohoto důvodu tato cenová nabídka nemohla být akceptována. Poškození stavebních součástí má dlouhodobější charakter, poškození vzniklo průběžně a prokazatelně již před sjednáním pojištění.“

Jen mailem, nikoliv osobně

Toto vysvětlení pan Vodička nechápal a nechtěl se s ním smířit. Domníval se, že spravedlnost je na jeho straně a že další jednání s pojišťovnou by mohlo vše vysvětlit. Třeba jen chyběly nějaké údaje nebo dokumenty. Pojišťovnu se tedy několikrát pokusil kontaktovat. Jednal s operátory na telefonní lince i specialisty z pojišťovny. Bez výsledku. Navíc ho frustrovalo, že žádný z pracovníků pojišťovny mu na sebe nechtěl dát telefonní číslo. Nezbývalo mu, než si vyměňovat e-maily, a to se táhlo. Nakonec s ním pojišťovna přestala komunikovat úplně.

Pojišťovna však takový způsob jednání s klientem považuje za zcela standardní. „Veškerá komunikace s klienty je vedena prostřednictvím operátorů call centra. Jakákoli přímá komunikace s likvidátory je vyloučena, a to jak z důvodu efektivity jejich práce, tak samotné možnosti ovlivňování procesu likvidace,“ řekl portálu ČT24 mediální zástupce AXA Petr Pařízek.

Ilustrační foto
Zdroj: ČT24

V případě pana Vodičky se ale sám likvidátor nakonec do případu vložil. „Dle námi provedeného šetření bylo s klientem ze strany likvidátora komunikováno. Prioritně je využívána písemná - e-mailová komunikace, která je prokazatelná a opět eliminuje možné zkreslení poskytnutých informací formou telefonátů,“ dodal Pařízek.

Ač se to laikovi může zdát nestandardní, proti takovému způsobu komunikace nic nenamítají ani právníci. Ani ve chvíli, kdy pojišťovna komunikaci s panem Vodičkou utnula, nijak neporušila zákon. „Pokud pojišťovna nekomunikuje, znamená to, že považuje případ za vyřízený. Pokud se oprávněná osoba domnívá, že má nárok na pojistné plnění nebo na pojistné plnění ve vyšší míře, než jaké jí pojišťovna vyplatila, pak má jedinou možnost – podat k soudu žalobu,“ konstatoval advokát Pavel Nastis.

Ach, ty lhůty

Jediné, v čem zřejmě pojišťovna nepostupovala zcela správně, je zdlouhavé řešení případu. Podle zákona totiž musí šetření pojistné události uzavřít do tří měsíců, a to se v kauze pana Vodičky nestalo. Škodu pojišťovně nahlásil 2. ledna 2013, avšak k uzavření šetření došlo až 19. června, tedy po více než půl roce.

Jenže i tady v závažných případech zákon připouští prodloužení lhůty, například pokud klient nedodal včas potřebné podklady nebo byli likvidátoři pojišťovny vytíženi z důvodu nadměrného počtu škodních událostí, které se pojišťovně v danou chvíli sešly. I z toho se tedy může pojišťovna de jure vymluvit.

Jak se dobrat vysvětlení?

Stejně jako způsob komunikace, který pojišťovna volí, je podle expertů zcela v pořádku také to, že svá rozhodnutí zdůvodňuje velmi stručně až vágně a klientovi nepředkládá žádné důkazy. „Pokud s tím klient nesouhlasí, může si ale vyžádat podrobnější vyjádření, proč se tak pojišťovna rozhodla, a pojišťovna by mu měla vysvětlit, jak k tomuto závěru dospěla,“ doplnila analytička Fincentra Monika Palátová s tím, že v případě pana Vodičky by to bylo jistě na místě.

Pojišťovnu AXA jsme tedy o toto dovysvětlení požádali. Sehnat kompetentní osobu, která může vyjádření pro média poskytnout, sice trvalo několik dní, nakonec ale pojišťovna své stanovisko poskytla. „V rámci šetření bylo prokázáno, že některá poškození byla již zdokumentována naším technikem dne 20. dubna 2012. Součástí našeho šetření byla i kontrola podkladů z pojistné události z roku 2004, kde klient obdržel od pojišťovny Allianz plnění ve výši 200 tisíc Kč. Zde se také jednalo o prasklé vodovodní potrubí v podlaze ve stejném místě, dále poškozené podlahy, malby, omítky atd. Některá místa poškození jsou zcela identická,“ vysvětlil Pařízek.

Za co tedy AXA vyplatila panu Vodičkovi oněch 48 tisíc korun? Pojišťovna nijak nezpochybňuje to, že potrubí mohlo prasknout znovu. Peníze, které poslala, mají podle jejích propočtů krýt náklady spojené s odstraněním škod v kuchyni, tedy v místě, kde trubka praskla. Škody v ostatních místnostech, jejichž odstranění pan Vodička také zahrnul do své kalkulace, pojišťovna neproplatila, protože byly podle ní důsledkem dlouhodobého působení vlhkosti v domě, tedy i důsledkem předchozího poškození vodovodního potrubí z roku 2004.

Kladívko a paragraf
Zdroj: ČT24/ČT24, ČTK

S touto argumentací pojišťovny pan Vodička nesouhlasí. Potvrdil sice, že k podobné „nehodě“ v jeho domě došlo už v roce 2004, avšak trubka podle něj praskla na jiném místě a poté, co mu pojišťovna Allianz vyplatila peníze z pojistky, nechal veškeré škody odstranit. „Vidět je to na tom, že v obývacím pokoji je jiný vzor plovoucí podlahy. Stejně tak se měnilo obložení dřevěných sloupů v kuchyni, které byly původně také v jiném odstínu. Takže k opravě skutečně došlo. Mimoto nyní prasklina na potrubí vznikla na jiném místě, což je vidět z trubek v zemi, které byly v roce 2004 opraveny,“ podtrhl Vodička.

Kliente, dokazuj!

Od pojišťovny AXA by proto rád viděl nějaké důkazy, které její tvrzení podloží. Jenže ty mu podle Nastise pojišťovna předložit nemusí. „Pokud pojišťovna odmítá pojistné plnění vyplatit, je na klientovi, aby se pokusil pojišťovnu přesvědčit o tom, že nárok na vyplacení pojistného plnění existuje,“ uvedl advokát. Jinými slovy dokazovat musí klient, nikoliv pojišťovna.

Podle Palátové by v případě pana Vodičky mohlo pomoci, kdyby pojišťovně dodal doklady o tom, jakým způsobem byla odstraněna poškození z roku 2004 a také faktury, které prokazují, že na podzim 2012, kdy začaly v domě pana Vodičky vlhnout zdi a objevovat se plíseň, prudce narostla spotřeba vody.

V případě, že klient tímto způsobem pojišťovnu nepřesvědčí, aby své rozhodnutí přehodnotila, nezbude mu nic jiného, než se obrátit na soud – tam už bude muset dokazovat také pojišťovna. „V soudním sporu má klient důkazní břemeno ohledně toho, aby prokázal svá tvrzení, stejně tak má pojišťovna důkazní břemeno ohledně toho, aby prokázala ta svoje,“ připomněl Nastis.

Jenže soudní spor bývá během na dlouhou trať a v jeho průběhu je potřeba počítat i s výdaji, například na advokáta. Navíc i tady je výsledek nejistý. Většina sporů mezi pojišťovnami a jejich klienty tak nakonec vyšumí do ztracena a škodu si klient musí zaplatit sám, byť si léta poctivě platil pro tyto případy pojistku.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Letošní rozpočet směřuje k překročení naplánovaného schodku

Stát letos velmi pravděpodobně nedodrží schodek rozpočtu, který předchozí vláda naplánovala na 241 miliard korun. Deficit byl totiž už před vánočními svátky téměř 275 miliard. Z nejnovějších dat ministerstva financí to zjistila ČT. S dodržením plánovaného schodku už nepočítá ani nová ministryně financí Alena Schillerová (ANO) ani nejsilnější opoziční strana ODS, ze které je předchozí šéf resortu.
před 8 hhodinami

Benzin je nejlevnější za více než čtyři roky

Benzin v Česku je nyní nejlevnější za více než čtyři roky. Od minulého týdne cena Naturalu 95 klesla o 41 haléřů na průměrných 33,35 koruny za litr. Nižší byla naposledy v červenci 2021. O více než čtyřicet haléřů zlevnila za týden také nafta, prodává se v průměru za 32,62 koruny za litr. Vyplývá to z údajů společnosti CCS, která ceny sleduje.
před 15 hhodinami

Cena zlata znovu pokořila rekord

Cena zlata ve středu poprvé překročila 4500 dolarů (92 600 korun) za troyskou unci (31,1 gramu), na rekordu je i cena stříbra a platiny. Poptávku po drahých kovech zvyšuje podle analytiků zejména očekávané další snižování základních úrokových sazeb ve Spojených státech.
24. 12. 2025

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste, aerolinky přicházejí z celého světa

Zájem o revizi letadel v tuzemsku roste. V hangárech na pražské Ruzyni servisuje své stroje víc než desítka aerolinek z celého světa. Během dekády se jejich počet zdvojnásobil. I proto tam hledají nové zaměstnance. Lidí ve specializovaných profesích je ale málo.
24. 12. 2025

Svěřenský fond RSVP Trust, kam Babiš vloží Agrofert, je ve sbírce listin

Svěřenský fond RSVP Trust, do kterého premiér Andrej Babiš (ANO) nevratně vloží holding Agrofert, byl zveřejněn ve sbírce listin Evidence svěřenských fondů. Založila ho poradenská společnost Roklen s podporou právní kanceláře DBK, sdělila firma v pondělí. Babiš poté uvedl, že tak učiní do termínu, jak mu stanovuje zákon, tedy do třiceti dnů od svého jmenování premiérem.
23. 12. 2025Aktualizováno23. 12. 2025

Tatra dodá na Slovensko vojenské vozy za až 25 miliard

Společnost Tatra Defence Systems ze skupiny Czechoslovak Group (CSG) českého podnikatele Michala Strnada uzavřela se slovenským ministerstvem obrany samostatnou rámcovou smlouvu na dodávku až 1289 vojenských vozidel řady Tatra Force. Finanční rámec smlouvy pro potřeby ministerstva činí až 1,032 miliardy eur (přes 25 miliard korun).
23. 12. 2025

Vánočním nákupům na poslední chvíli vévodí poukázky či dárkové koše

Vánoční nákupy vrcholí. Lidé často pořizují zásoby jídla a někteří ještě i dárky. Mezi ty nejžádanější patří přednabité karty, poukazy na výrobky nebo zážitky či tematické balíčky zboží. Po těch je poptávka oproti loňsku vyšší. Rostl také zájem o odložené platby, protože Češi letos podle on-line platební služby hojně objednávali na poslední chvíli a riskovali, že zboží neobdrží včas. Za uplynulý víkend se obchodníkům zisky zvýšily oproti předchozímu týdnu až o čtyřicet procent, sezonu ale hodnotí jako srovnatelnou s tou minulou. Některým kamenným obchodům však tržby meziročně klesly kvůli internetové konkurenci. Právě e-shopy naopak očekávají vyšší čísla než loni.
22. 12. 2025

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Po jednání kabinetu to řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda v pondělí nezabývala.
22. 12. 2025Aktualizováno22. 12. 2025
Načítání...