Stát chce zjistit, které tuzemské výrobky mají šanci uspět v konkrétních zemích. Ministerstva průmyslu a zahraničí proto společně pracují na aktualizaci strategii podpory exportu. Doplní dosavadní plán, který počítá se zacílením tuzemského exportu na dvanáct prioritních států představujících pro české vývozce největší potenciál.
Vláda aktualizuje exportní strategii. Firmám poradí, co kam vyvážet
Aktualizovaná exportní strategie by měla českým firmám napovědět, na kterých konkrétních trzích můžou se svými výrobky uspět. „Geopoliticky i ekonomicky nastalo tolik změn, že je potřeba ten pohled upgradovat,“ vysvětluje náměstek ministra průmyslu Vladimír Bärtl.
Ministerstva průmyslu a zahraničí, která na změnách pracují, chtějí využít metodiku OECD. Ta porovnává možnosti českých podniků s příležitostmi v různých státech. Výsledky se budou ověřovat u ambasád. „Díváme se, kde roste poptávka, co umíme vyvážet, kde je nějaký budoucí zajímavý trend,“ popisuje náměstek ministra zahraničí Martin Tlapa. „Nepochybně je to krok správným směrem,“ komentoval plány resortů předseda zahraniční sekce Hospodářské komory Ilja Mazánek.
Opozice by podporu vývozu vzala za jiný konec. „Vláda by měla exportu pomáhat především tím, že vytvoří lepší podmínky pro naše podnikatele. Pokud jim nebude komplikovat život byrokracií a papírováním, tak je to vlastně lepší podpora exportu,“ je přesvědčen šéf občanských demokratů Petr Fiala.
Seznam prioritních zemí netřeba měnit, soudí Mládek
Kromě hledání konkurenceschopných výrobků chtějí úřady změnit způsob vedení podnikatelských misí. S úředníky obou ministerstev budou do ciziny vyrážet malé skupiny podnikatelů z jednotlivých oborů. Jiný přístup plánuje koaliční vláda zvolit i v případě ambasád, jejichž počet proti minulosti roste. Podle kvality služeb, které poskytují podnikatelům, začne ministerstvo zahraničí diplomaty dokonce bodovat.
Co naopak zůstane, je seznam prioritních států. Ten není podle ministra průmyslu a obchodu Jana Mládka (ČSSD) zatím potřeba upravovat. „Aktualizace by udělala víc škody než užitku, takže to zatím necháme,“ poznamenal Mládek. Čeští diplomaté by nicméně měli být v těchto prioritních státech aktivnější.
„Největší prioritou pro českou vládu i firmy je samozřejmě Evropská unie, protože v roce 2013 šlo 81 procent exportu do Evropské unie, loni to stouplo na 82,2. To je náš nejdůležitější exportní trh, ale je zároveň hodně nasycený a konkurenční. České firmy by rády prodávaly více finálních výrobků s vyšší přidanou hodnotou a investiční statky. A tam jsou větší příležitosti mimo Evropskou unii, a proto máme zmíněné prioritní země,“ dodal ministr.
Dvanáctka prioritních zemí zahrnuje Spojené státy americké, Mexiko, Brazílii, Vietnam, Indii, Irák, Turecko, Srbsko, Čínu, Kazachstán, Rusko a Ukrajinu. Seznam vychází z exportní strategie pro roky 2012 až 2020, kterou schvalovala ještě Nečasova vláda. Jejím cílem bylo snížit závislost vývozu na trzích EU, zvýšit počet exportních oborů nebo zapojit do vývozu více malých a středních podniků (aby export nebyl tolik závislý na několika velkých firmách).
Export do Ruska stále klesá
Od vypuknutí ukrajinské krize v loňském roce se ovšem značně snížil potenciál Ruska. Obchod nejprve poškodily hospodářské sankce, které na sebe vzájemně uvalily západní státy a Moskva. Poptávku v ruské ekonomice potom přiškrtilo oslabení rublu a levná ropa.
Místopředseda Asociace exportérů Otto Daněk už dříve upozornil, že loni se export českých firem do Ruska propadl o asi tři miliardy korun (celkově dosáhl 113 miliard korun, na veškerém exportu tak měl 3,1procentní podíl). Jen za první dva měsíce letošního roku pak činil meziroční výpadek sedm miliard korun.
„Situace v Rusku negativně ovlivňuje české exportéry. Prozatím si exportéři jako celek s krizí v Rusku a na Ukrajině celkově poradili dobře. Podíl vývozů do Ruska na celkových vývozech kulminoval v říjnu 2012, kdy dosáhl 4,3 procenta. Od té doby však již postupně klesá a během prvních tří měsíců letošního roku dosáhl už jen 1,9 procenta,“ poukázal nedávno analytik Komerční banky Jiří Škop.
Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) před časem exportérům slíbil, že pokud nastane politické uvolnění, bude se vláda snažit, aby svoje pozice na ruském trhu neztratili. Kabinet ovšem stále hledá možnosti, jak firmám pomoci proniknout na alternativní trhy. „Proto jsme zvýšili počet ekonomických ambasadorů a snažíme se posílit personálně některé ambasády v některých rychle rostoucích ekonomikách,“ prohlásil předseda vlády. Ministerstvo zahraničí například chystá otevření ambasád v Kolumbii a Senegalu a plánuje se rovněž otevření kanceláří CzechTrade v Indii a Singapuru.