Ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek (ČSSD) obvinil svého vládního kolegu, ministra financí Andreje Babiše (ANO), že v pondělí na jednání vlády zablokoval schválení investiční pobídky pro firmu INA Lanškroun, a ohrozil tak prý vznik 900 pracovních míst. Babiš jeho kritiku označil za lež a podraz.
Spor Mládka a Babiše: Peníze pro firmu INA Lanškroun neprošly
Ministr financí uvedl, že materiál zablokován nebyl, musí se ale nejdříve najít zdroj peněz, na který Mládek při sestavování rozpočtu na letošní rok zapomněl.
Pobídka měla činit 255 milionů korun. Firma plánuje investovat celkem 2,5 miliardy korun do rozšíření výroby modulů pro řízení teploty pro automobilový průmysl. Pracovní místa by měla vzniknout v okresech Svitavy a Ústí nad Orlicí.
Na tiskové konferenci po jednání vlády Mládek dodal, že nechtěl, aby financování pobídky zůstalo jen na jeho úřadu, jak se o to podle něj snažil Babiš. Ministryně pro místní rozvoj Karla Šlechtová (nestr. za ANO) k tomu uvedla, že Babiš pouze požadoval určit finanční zdroj a proti samotné pobídce nic nemá. Mládek doufá v opětovné projednání pobídky na jednání vlády 3. února.
Firma počítá s investicí v novém výrobním závodě ve Svitavách a s rozšířením výroby ve stávajícím závodě v Lanškrouně. Hmotná podpora od státu na pořízení dlouhodobého hmotného a nehmotného majetku dosáhne v případě schválení až deseti procent z celkových způsobilých nákladů.
To, že ČR po letech prožívá období hospodářského růstu a nízké nezaměstnanosti, podle Mládka neznamená, že by měl stát přestat podporovat investice přinášející pracovní příležitosti a růst průmyslové výroby. „Naopak. V případě společnosti INA Lanškroun jde o velmi významnou investici, která díky státní pobídce přinese až 900 nových pracovních míst,“ uvedl již dříve.
Velké plány pro Svitavsko
Továrna by se postupně měla stát největším zaměstnavatelem ve Svitavách. Dokončení projektu je plánováno na srpen roku 2019. Firma již odkoupila 7,5 hektaru pozemků v průmyslové zóně Paprsek za 21,4 milionu korun.
Společnost INA Lanškroun patří německé skupině Schaeffler Group. Ta je v celosvětovém měřítku předním dodavatelem dílů pro automobilový průmysl. V roce 2014 vykázala obrat 12,1 miliardy eur. Mezi nejvýznamnější zákazníky a odběratele společnosti patří automobilky jako Volkswagen, Mazda, BMW, Audi či Hyundai.