Devět z deseti firem chce letos zvýšit mzdy a víc než polovina podniků bude nabírat nové zaměstnance. Během tří let plánuje další lidi přijmout dokonce 62 procent českých firem. Optimistů mezi manažery ale rapidně ubývá. Vyplývá to ze závěrů průzkumu Puls ekonomiky, který zpracovala mezinárodní společnosti KPMG.
České firmy budou nabírat a zvyšovat mzdy. Jejich šéfové už ale nejsou tak optimističtí
Čeští šéfové nehledí do letošního roku s velkým optimismem. Méně než každý třetí (29 procent) věří, že se ekonomická situace meziročně zlepší. Naopak každý čtvrtý se obává, že se proti minulému roku zhorší. Většina pak očekává (44 procent), že se nezmění.
Zatímco tak v roce 2015 byli Češi nejoptimističtější v zemích střední a východní Evropy, letos jsou na opačném konci pomyslného žebříčku.
Propad míry optimismu v Česku je naprosto zásadní. Zatímco před třemi lety dosahovala 57 procent, letos to jsou jen tři procenta. Proti tomu na Slovensku se situace téměř nezměnila. Stejně tak majitelé českých rodinných firem vidí budoucnost nadále pozitivně, vyplývá z průzkumu, do kterého se zapojilo téměř 700 vysoce postavených manažerek a manažerů. Českou republiku zastupovalo 266 respondentů převážně z řad majitelů firem, generálních ředitelů a finančních ředitelů.
Kritický je trh práce
Negativní výhled může souviset s napjatou situací na trhu práce. Podle 66 procent manažerů právě kvalifikovaná pracovní síla pomáhá českým podnikům držet krok s konkurencí. Dobrých zaměstnanců je však málo a má to dopad na fungování firem. Pro sedm z deseti českých respondentů (72 procent) je to s odstupem největší problém, který ohrožuje růst tržeb.
Udržení kvalitních zaměstnanců je už tři roky nejvýznamnější oblastí, kterou se vedení firem zabývá. Tvrdí to téměř devět z deseti manažerů. Stejné množství z nich plánuje zvyšovat mzdy, většinou zhruba do pěti procent, nicméně každá třetí počítá i s desetiprocentním navýšením.
Rodinné firmy zůstávají optimistické
Naopak dobrou náladu sdílí v Česku rodinné firmy, ukázal Evropský barometr rodinných firem KPMG a asociace European Family Businesses. Optimisticky vidí budoucnost 86 procent z nich, 83 prcocent těchto společností také za poslední rok zvýšilo obrat. Trápí je ale samozřejmě totéž, co ostatní firmy: nedostatek zaměstnanců. Netýká se jen Česka, ale stěžuje si na to i 43 procent evropských firem, v tuzemsku je to 66 procent.
„Nedostatek pracovníků je problém pro všechny. Rodinné firmy se ale při náboru absolventů nyní dostávají oproti běžným firmám do výhody. Mohou se totiž opřít o otevřenou firemní kulturu a pevné hodnoty. To jsou věci, po kterých generace Y volá,“ komentuje Milan Bláha, partner odpovědný za služby pro rodinné firmy, KPMG Česká republika.
Pořadí priorit českých a evropských majitelů rodinných firem se neliší. Nejdůležitější je pro ně příprava následníka na převzetí firmy (v Česku velmi důležité pro 69 procent), dále komunikace mezi generacemi (63 procent).
„V tomto kontextu je zajímavé, že informování členů rodiny o firemních záležitostech považuje za velmi důležité jen pětina respondentů. Majitelé rodinných firem si totiž uvědomují, že v mezigenerační komunikaci je potřeba zohlednit i témata, která se netýkají jen podnikání,“ odhaduje Milan Bláha.
Za třetí důležitou oblast považují čeští majitelé rodinných firem rovnováhu mezi zájmy rodiny a byznysu (57 procent).
Třetina zaměstanců není spokojená s benefity
Zaměstnavatelé se snaží poslední měsíce nabídnout kromě vyšší mzdy i různé benefity. I ty mají přispět k tomu, aby pracovníci, kterých je na trhu nedostatek, neodcházeli pracovat jinam. Jak ale vyplývá z průzkumu agentury Ipsos pro společnost Sodexo Benefity, v nabídce existují ještě velké rezervy, spokojena je s nimi jen necelá polovina lidí.
Nejčastěji čeští zaměstnanci využívají příspěvky na obědy a penzijní připojištění. Kromě finančních bonusů by Češi ale uvítali i dovolenou navíc, pracovní auto, dorovnání platů v nemoci nebo třeba možnost home office. Různé úpravy pracovní doby jsou stále žádanější, ale v nabídkách benefitů firem se zase až tak často neobjevují. Třeba zkrácený pracovní úvazek nenabízí ani pětina z nich.
„V posledních letech je na vzestupu poptávka po volnočasových benefitech, které zaměstnance motivují ke zdravějšímu životnímu stylu a působí jako prevence řady civilizačních onemocnění,“ říká Štěpán Tůma ze společnosti Sodexo Benefity Česká republika. Dle průzkumu je nejčastěji využívají lidé do 30 let z kancelářských profesí v Olomouckém kraji nebo v Praze.