České děti už rozumí penězům

Praha – Už i děti na základních školách budou vědět, kdy si mohou dovolit peníze od banky půjčit a kdy na to nemají. Po českých školách totiž putuje projekt Rozumím penězům občanského sdružení AISIS. Děti se tak učí například to, že vzít si půjčku na financování dovolené není vhodné a že naopak půjčka na nákup nemovitosti je zcela v pořádku. Děti si však musí dobře spočítat, jestli budou mít na její splátky. Každopádně projekt vyvrátil častou odpověď dětí na to, kde se berou peníze. Hodně z nich si totiž myslelo, že prostě z bankomatu.

Děti už vědí jak na bankomat nebo na půjčku

Rozumím penězům je program finančního vzdělávání, který se zaměřuje na děti základních škol druhého stupně. V Česku už běží pátým rokem. V roce 2006 začínal na šesti školách a prošly jím necelé tři tisíce dětí. Dnes probíhá na zhruba čtyřiceti školách v Plzeňském a Středočeském kraji. Od září se na něj mohou těšit i děti na Vysočině, v Pardubickém a Libereckém kraji.

Průzkum mezi žáky základních škol ukázal, že je projekt úspěšný. Děti, které programem „Rozumím penězům“ prošly, totiž uměly odpovědět na otázku, jak se obsluhuje bankomat nebo k čemu slouží běžný účet. Mají také reálnější představu, jak použít finanční produkty a jak se zdravě zadlužit. Dobrými znalostmi z oblasti financí však tazatele překvapily i děti, které projektem ještě neprošly. Mírným zklamáním však zůstává, že čtvrtina poučených dětí by si úvěr vzala i přesto, že nebudou mít na jeho splácení.

Všichni chtějí být kuchařem

Podle dotazů také děti nemají příliš dobrou představu o svém budoucím nástupním platu. Jako práci snů uvádějí jak dívky, tak chlapci kuchaře nebo číšníka. Chlapci na druhé místo také uvedli programátora. Vzhledem k jejich volbě si myslí, že bude jejich nástupní plat vyšší, než jaká je realita. Svou budoucí mzdu potom vidí na 26 tisíc korun, což je opět oproti průměrnému platu příliš optimistická představa.

Ředitelka ZŠ Hrádek u Rokycan Anna Valešová

„Není jen o faktech, ale i o názorech. […] Ty děti pamatují třeba na to, že by výhru daly rodičům nebo by eventuelně pomohly těm, kteří to potřebují, ale myslí i na charitu, a tam si myslím, že jsme dosáhli toho, čeho jsme chtěli.“

Projekt probíhá během celého školního dne. Ve školách při něm ani nezvoní. Žáci pracují ve skupinách, které simulují modelové domácnosti. Vylosují si svou roli a potom musejí obhajovat svoje zájmy. Během toho hodně spolupracují, radí se a komunikují. Děti jsou z finanční výuky nadšené a reagují velice pozitivně. I ony u sebe mívají malou finanční hotovost a mají radost, když si umí porovnat, co se kde dá koupit výhodněji.