Automobilový průmysl ještě čeká dlouhá cesta k růstu

Praha – Český automobilový trh nyní profituje ze šrotovného v Německu. To ale nebude trvat věčně. Podle Martina Jahna, předsedy Svazu průmyslu a dopravy, se ve druhém a třetím čtvrtletí příštího roku dá očekávat pokles a velké oživení může přijít až za 3 až 5 let. Pomocnou ruku tak automobilkám podá prostřednictvím šrotovného stát. Příspěvek v celkové výši 2,5 miliardy korun začne rozdávat nejspíše na začátku roku 2010.

„Byla by škoda nezavést šrotovné, bude to signál Evropě, že jsme ochotni přispět svou troškou do mlýna,“ řekl v pořadu Interview ČT24 Martin Jahn. Šrotovné prý omezí nákup ojetých automobilů. „Lidé si dříve kupovali ojetá auta, stará třeba 5 let, teď by si mohli koupit nové, což do státní kasy přinese i daň z přidané hodnoty. Za jeden automobil by to mohlo být tak 50 tisíc korun,“ zmínil Jahn s tím, že za nákup ojetiny stát nic nezíská. Česká republika je podle něj vrakoviště Evropy a šrotovné také může dopomoci k obnově vozového parku.

Preference zájemců o nové automobily se kvůli krizi změnily. Lidé nakupují auta, která jsou menší a také levnější. Výrobci takových automobilů se s krizí potýkají lépe než firmy s luxusními vozidly. „Ale i luxusní vozy budou stále existovat, budou muset dávat větší důraz na efektivitu provozu,“ podotkl Jahn.

Interview ČT24

Země, které zavedly šrotovné:

Slovensko, Rakousko, Německo, USA, Velká Británie, Egypt, Francie, Kypr, Itálie, Japonsko, Kanada, Lucembursko, Nizozemí, Portugalsko, Rumunsko, Srbsko, Španělsko

Automobilový průmysl v Česku na tom není zdaleka tak špatně jako v jiných zemích. Jeho pokles byl za první pololetí jen 9procentní, světový pak až 20procentní. Ale ani automobilky sražené krizí na kolena z trhu nejspíš nezmizí. „Národní vlády nemají zájem, aby jejich značky padly, proto je podporují,“ vysvětlil šéf svazu.

Budoucnost automobilů je v elektřině

Automobilky i přes krizi hledí do budoucna optimisticky. Téměř všechny firmy na frankfurtském veletrhu v září předvedly nové typy vozidel – elektromobily. Sériově by se měly začít vyrábět asi v roce 2012. Nejsmělejší plány má přitom Francie a Německo. Zemí galského kohouta by za 11 let měly projíždět až 2 miliony elektromobilů, u našich západních sousedů pak 1 milion.

Proti elektromobilům hraje spousta faktorů – například vysoké ceny nebo nízké životnosti baterií. „Když vlády elektrický pohon odsouhlasily, měly by také finančně podporovat jejich vývoj,“ řekl Jahn. Elektrické automobily jsou však po neúspěšných pokusech se zemním plynem či biopalivy nejlepším řešením.

Elektromobil Dodge na ženevském autosalónu
Zdroj: ČT24

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Ekonomika

Šest zemí včetně Česka vyzývá EU k zachování hybridních aut po roce 2035

Představitelé Itálie, České republiky, Slovenska, Polska, Maďarska a Bulharska vyzývají Evropskou unii, aby od roku 2035 nezakazovala hybridní automobily. Požadují rovněž zařazení biopaliv mezi paliva s nulovými emisemi. Informovala o tom v pátek agentura ANSA s odvoláním na dopis, který podle ní podepsal mimo jiné český premiér v demisi Petr Fiala (ODS).
5. 12. 2025

ČSÚ: Maloobchodní tržby v Česku v říjnu meziročně stouply o 2,8 procenta

Maloobchodní tržby v Česku v říjnu opět meziročně vzrostly, bez započtení prodejů a oprav motorových vozidel se zvýšily o 2,8 procenta. V září to bylo po revizi rovněž o 2,8 procenta. Meziměsíčně tržby v říjnu stouply o 0,4 procenta. Data na svém webu zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ).
5. 12. 2025

Netflix se dohodl na převzetí části Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů

Americký provozovatel streamovací platformy Netflix se domluvil na převzetí části mediální skupiny Warner Bros. Discovery za 72 miliard dolarů (asi 1,5 bilionu korun). Společnost to oznámila v tiskové zprávě. Netflix podle dohody získá filmová studia Warner Bros. a také streamingovou divizi, včetně konkurenční platformy HBO Max.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025

Němečtí poslanci schválili důchodový balík

Německý Spolkový sněm navzdory odporu části koaličních poslanců schválil vládní důchodový balík. Spor o něj v posledních týdnech vyvolal krizi ve vládě kancléře Friedricha Merze (CDU). Postavila se proti němu totiž část mladých poslanců vládní konzervativní unie CDU/CSU, podle kterých představují některá opatření balíku příliš velkou zátěž pro státní rozpočet a mladou generaci. Návrh nakonec prošel pohodlnou většinou hlasů, hlasovalo proti němu jen sedm vládních poslanců.
5. 12. 2025Aktualizováno5. 12. 2025
Načítání...