Americké federální ministerstvo spravedlnosti podalo na německou automobilku Volkswagen civilní žalobu za porušování zákona o čistotě ovzduší. Úřad firmu žaluje kvůli tomu, že instalovala do zhruba 600 tisíc svých naftových vozů zařízení, které umožňovalo skrývat při emisních testech vysoce nadlimitní hodnoty emisí oxidů dusíku. Volkswagen by tato žaloba mohla stát miliardy dolarů, sdělil úředník ministerstva.
Amerika zažalovala Volkswagen za znečišťování ovzduší
Ministerstvo zároveň nevyloučilo, že podá na Volkswagen i žalobu u trestního soudu. „Spojené státy uplatní proti Volkswagenu všechny vhodné kroky, aby dosáhly nápravy v případu porušování našich zákonů o čistotě ovzduší,“ citovala agentura Reuters Johna Crudena, který na ministerstvu řídí odbor životního prostředí.
Žalobu ministerstvo vypracovalo společně s Agenturou pro ochranu životního prostředí (EPA) a podalo ji u soudu v Detroitu. Poté se má její projednávání přesunout do severní Kalifornie, kde se shromažďují hromadné žaloby proti Volkswagenu.
Ministerstvo spravedlnosti nyní zkoumá možnost podat na Volkswagen trestní žalobu za klamání spotřebitelů a regulačních úřadů. Trestní žaloba ale vyžaduje vyšší důkazní břemeno než civilní pře. Mluvčí americké divize Volkswagenu Jeannine Ginivanová uvedla, že automobilka zatím k žalobě žádné vyjádření nemá.
Podle autobloggera Jana Blažka bylo v podstatě hned od počátku jasné, že bude muset automobilka ve Spojených státech vyplatit na odškodnění velmi vysoké částky. „To, že do toho vstupuje americký stát jako takový, může ty částky ještě trochu zvýšit. Ale nečekám, že by je to zvýšilo natolik zásadně, aby měl Volkswagen existenční problémy,“ uvedl.
František Bostl ze společnosti Colossea dodává, že se Volkswagen v důsledku žalob v USA nemusí obávat případných jednorázových pokut, na které se mohl připravit, ale spíše omezení přístupu na trh. „Je velice pravděpodobné, že Volkswagen dostane v USA stopku minimálně na trhu s naftovými motory. To by znamenalo dlouhodobé ztráty v řádech desítek miliard dolarů a reálnou možnost, že ostatní státy vyvodí z kauzy obdobné závěry,“ uvedl Bostl.
V Americe to všechno začalo
Nesrovnalosti s testy emisí objevily u některých dieselových aut koncernu Volkswagen v září americké úřady. Koncern tehdy přiznal, že v USA je tímto softwarem vybaveno 482 tisíc vozů s dvoulitrovými motory. Později se ukázalo, že problém se týká rovněž 85 tisíc vozů s třílitrovými motory.
Největší skandál v historii Volkswagenu již srazil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě. Následně Volkswagen oznámil, že kvůli skandálu svolá v Evropské unii do servisů zhruba 11 milionu vozů.
Volkswagen již dříve nabídl majitelům aut, kterých se ve Spojených státech problém týká, dárkový balíček v hodnotě 1000 dolarů (zhruba 25 tisíc korun) a nyní jedná o podobě masové svolávací akce.
Žalobám ve Spojených státech navíc čelí už i německý dodavatel automobilových součástek, firma Robert Bosch. Ta se totiž měla podílet na skandálu s manipulací výsledků měření emisí v automobilce Volkswagen.
Žaloba i v Číně
Automobilka má problémy i v Číně. Tamní nadace pro péči o zachování biodiverzity a zeleného rozvoje (CBCGDF) na svých internetových stránkách zveřejnila krátké prohlášení, ve kterém uvedla, že podala žalobu u soudu ve východočínském přístavním městě Tchien-ťin. Podle čínských státních médií je to vůbec první žaloba chránící veřejné zájmy podaná na automobilku v Číně. Ta je největším automobilovým trhem světa.
V Číně se prodalo pouze 1950 aut, jichž se týká „dieselgate“. Nicméně tamní úřad pro kontrolu kvality v říjnu uvedl, že je zprávou „velmi znepokojen“ a bude požadovat nápravu.