V poslední parní víkend vyjede i Mikádo

Lužná (Rakovnicko) – Slavná parní lokomotiva 387.043 „Mikádo“ slaví. Před 40 lety se stala z posledního stroje svého typu první provozní muzejní lokomotiva. V současnosti je „Mikádo“ udržováno pouze jako neprovozní muzejní exponát, pro jubileum se ale dočkalo opravy, takže o víkendu si je budou moci prohlédnout návštěvníci železničního muzea v Lužné v „zatopeném“ stavu.

Parní lokomotiva z roku 1937 bude letos hlavní hvězdou tradičního Posledního parního víkendu v Lužné, příznivci železnice se ale mohou těšit i na častěji viděné parní lokomotivy. V čele historické soupravy jedoucí ráno z Prahy do Lužné a odpoledne zpět bude podobně jako loni stroj 477.043 „Papoušek“, s dalším zvláštním vlakem pojede z Lužné do Kolešovic lokomotiva 354.195 „Všudybylka“. Oproti předchozím letům nedorazí do Lužné rychlíková lokomotiva „Albatros“, její jízda z Prahy přes Křivoklát do Lužné letos vyšla na jiný víkend.

Historické vlaky v Lužné

Praha–Lužná (lokomotiva 477.043): Praha Masarykovo n. (odj. 8:10) – Praha-Dejvice (8:27) – Hostivice (8:53) – Kladno (9:17) – Stochov (9:34) – Nové Strašecí (9:48) – Řevničov (9:56) – Lužná u Rakovníka (příj. 10:05)

Lužná–Praha (lokomotiva 477.043): Lužná u Rakovníka (odj. 14:35) – Řevničov (14:46) – Nové Strašecí (14:54) – Stochov (15:07) – Kladno (15:43) – Hostivice (16:07) – Praha-Dejvice (příj. 16:22) – Praha Masarykovo (16:40)

Lužná–Kolešovice a zpět (lokomotiva 354.195): Lužná u Rakovníka (odj. 12:00) – Kolešovice (12:57–13:15) – Lužná u Rakovníka (příj. 14:13)

V areálu muzea zato bude dýmající „Mikádo“, které se každou hodinu otočí na točně, „zatopena“ budou také původně německá, později sovětská kořistní „Mazutka“ 555.0301 a parní motorový vůz Komarek M124.001. Na sobotní večer připravilo muzeum noční focení osvětlených lokomotiv. Zájemci budou moci do areálu vstoupit za zvýšené vstupné od 19:30 do 21 hodin.

Zelená perla československých železnic

Lokomotiva 387.043 vznikla v roce 1937 v plzeňské Škodě jako poslední z řady rychlíkových lokomotiv, které od roku 1925 odebíraly ČSD. Stroje přezdívané „Mikádo“ vznikly postupně ve čtyřech sériích a jezdily na nejdůležitějších tratích v čele významných rychlíků. Protože byly obzvlášť těžké – dokonce víc, než ČSD původně chtěly – na vedlejší tratě dlouho nesměly. „Mikáda“ tak byla k vidění na trasách Praha–Brno, Praha–Bohumín, Praha–Cheb, Praha–Ústí nad Labem nebo Praha–České Velenice. Malá série silnějších odvozených lokomotiv řad 486.0 s 486.1 dodaná na konci 30. let kralování těchto lokomotiv neohrozil, jejich význam poklesl teprve na konci 40. let, kdy Škoda dodala ČSD nové lokomotivy řad 498.0, které převzaly vozbu nejvýznamnějších rychlíků, a 475.1. Přesto jezdila „Mikáda“ po celé republice v čele osobních vlaků, ale i některých rychlíků. Když už se parní éra chýlila ke konci a přibývalo dieselových lokomotiv, střídala se „Mikáda“ i s novějšími „Albatrosy“ a „Pětasedmami“ například na trati z Prahy do Děčína nebo z Brna do České Třebové. Řady „Mikád“ začaly řídnout až na konci 60. let.

V roce 1972 vyřadily ČSD poslední lokomotivu řady 387.0, v té době však už byl poslední vyrobený stroj svého typu v majetku Národního technického muzea a po opravě ve velenických ŽOS byl provozuschopný. Lokomotiva dostala slušivý zelený nátěr, ve kterém začínala (téměř všechny původně barevné lokomotivy – nejenom zelená „Mikáda“, ale také třeba modré „nulkové Albatrosy“ – byly během služby postupně přetřeny na černo). V čele nostalgických vlaků byla lokomotiva 387.043 k vidění až do roku 2001, kdy se technické muzeum rozhodlo neinvestovat dále do nákladného provozu kotle. „Mikádo“ zůstalo zapůjčeno v muzeu ČD v Lužné, kde zůstává dodnes.

Existují ještě dvě „Mikáda“ – 387.017 a 387.019. Dlouhá léta obě lokomotivy chátraly v Bratislavě. Letos však opatrovníci stroje číslo 17 zahájili jeho opravu.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Od ledna ubude na úřadech 322 míst, schválila vláda

Na úřadech ubude od začátku ledna 322 míst, schválila podle premiéra Andreje Babiše (ANO) vláda. Nejvíce míst ubude na úřadu vlády, ministerstvech financí a průmyslu, řekl po zasedání kabinetu. Jde podle něj teprve o první kolo, úspory se budou ještě hledat. Na začátku roku 2025 bylo úřednických míst 73 520. Aktuální návrh takzvané systemizace počítá pro letošní rok s číslem 73 352.
13:54Aktualizovánopřed 21 mminutami

Pokud Babiš navrhne Turka na ministra, Pavel ho nejmenuje

Prezident Petr Pavel předpokládá, že premiér Andrej Babiš (ANO) na ministra životního prostředí čestného prezidenta Motoristů Filipa Turka nenavrhne. Pokud by ho navrhl, prezident by ho nejmenoval, ač to považuje za mimořádný krok. Uvedl to Hrad po Turkově schůzce s Pavlem. Podle předsedy Motoristů Petra Macinky Turek kandidátem na ministra zůstává. Babiš se chce s Turkem a Macinkou do Vánoc sejít, Pavlovi stanovisko řekne 6. ledna u novoročního oběda.
03:18Aktualizovánopřed 45 mminutami

Vlak v Roudnici opět poškodil trakční vedení, provoz je plně obnoven

V Roudnici nad Labem na Litoměřicku vlak během jízdy poškodil trakční vedení, v této stanici se to kvůli opravě mostu přímo nad tratí stává opakovaně. Na koridorové trati z Prahy přes Ústí nad Labem do Německa před polednem stál provoz v úseku Hrobce – Roudnice nad Labem, zhruba ve 12:45 mohly dálkové a regionální vlaky místem projíždět po jedné koleji, vyplývá z informací Správy železnic a Českých drah. Provoz byl již dle Správy železnic plně obnoven.
před 1 hhodinou

Brusel zahájil šetření české státní podpory pro jaderné bloky v Dukovanech

Evropská komise (EK) zahájila hloubkové šetření s cílem posoudit, zda je veřejná podpora, kterou Česká republika plánuje poskytnout na výstavbu a provoz dvou nových jaderných bloků v Dukovanech, v souladu s pravidly EU pro státní podporu. Komise o tom informovala v tiskové zprávě. Unijní exekutiva se chce zaměřit na vhodnost a přiměřenost státní podpory i na dopad, jaký toto opatření bude mít na hospodářskou soutěž na trhu.
před 3 hhodinami

Antimonopolní úřad zrušil zakázku na 180 trolejbusů pro Prahu

Předseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Petr Mlsna definitivně zrušil zadávací řízení Dopravního podniku hl. m. Prahy (DPP) na nákup až 180 bateriových trolejbusů za víc než tři miliardy korun. Úřad o tom informoval v tiskové zprávě. Rozhodnutí je pravomocné, DPP jej může napadnout správní žalobou u Krajského soudu v Brně. Vedoucí komunikace DPP Daniel Šabík uvedl, že podnik v příštím roce vypíše novou veřejnou zakázku.
před 3 hhodinami

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu fondu dopravní infrastruktury

Vláda stáhne ze sněmovny návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) připravený předchozím kabinetem. Novinářům to po jednání vlády řekl premiér Andrej Babiš (ANO). Současná koalice návrh kritizovala kvůli jeho nesouladu s návrhem státního rozpočtu. Samotným návrhem rozpočtu na příští rok se vláda nezabývala.
před 4 hhodinami

Ministr Zůna se už nemá vyjadřovat k zahraničním otázkám, shodla se koalice

Ministr obrany Jaromír Zůna (za SPD) se bude napříště vyjadřovat k armádě a jejímu zabezpečení, zatímco postoje vlády k zahraničním otázkám včetně toho k Ukrajině bude sdělovat premiér Andrej Babiš (ANO). Dohodla se na tom koaliční rada ANO, SPD a Motoristů, oznámil místopředseda SPD Radim Fiala. Šlo o reakci na Zůnovy páteční výroky. Muniční iniciativu, ke které se Zůna v pátek také vyjádřil, projedná sedmého ledna Bezpečnostní rada státu.
před 5 hhodinami

Nová vláda chce na provozu ministerstev ušetřit pět procent

Noví ministři navrhují rušení neobsazených míst a konec některých úředníků na svých resortech. Škrty má v pondělí schvalovat vláda. Podle odborů ale dosavadní postup zatím plně neodpovídá zákonným požadavkům. Kritiku vzbuzují například kroky předsedy Motoristů Petra Macinky. Vláda ANO, SPD a Motoristů chce podle premiéra Andreje Babiše (ANO) na provozu ministerstev ušetřit pět procent.
06:00Aktualizovánopřed 5 hhodinami
Načítání...