Ministerstvo dopravy zřejmě vyjde vstříc krajům a zakázky na údržbu státních silnic zadá přímo krajským správám. Nevypíše tedy na údržbu silnic první třídy slibované tendry. ČT to potvrdil šéf úřadu Dan Ťok. Šéf Asociace krajů Michal Hašek podepíše s ministrem dopravy memorandum o spolupráci ohledně údržby silnic 1. třídy. Je výhodná pro oba, řekl.
Údržbu silnic nadále zajistí kraje, soutěže nebudou
Silnice první třídy sice patří státu, ale jejich údržbu zajišťují krajské správy silnic. Nejspíše to tak bude i nadále. Hrozbu, že krajští silničáři o zakázky přijdou nebo o ně budou přinejmenším muset bojovat s konkurencí, se hejtmanům podle všeho podařilo zažehnat.
Proti soutěžím na údržbu silnic první třídy se postavili jednak hejtmani, ale také největší vládní strana ČSSD, z jejíhož lůna ostatně většina hejtmanů vzešla. Argumenty, kterým ministerstvo dopravy ustoupilo, se týkaly především zimní údržby. „(Hejtmani) jsou zodpovědní za krizové řízení kraje, a když je kalamita, tak na to chtějí mít svůj vliv. Je to dohoda v koalici, já to nechci zpochybňovat,“ řekl ministr Dan Ťok (nestr. za ANO).
Ministra nyní čeká jednání s hejtmany o přesné podobě údržby silnic v budoucnu. Výsledkem by mělo být memorandum o úpravě zákona, která umožní zadat zakázky přímo krajům. Tendry se sice budou chystat dál, ale už jen jako pojistka.
Záměr naráží u soukromých firem
Co je však pro hejtmany vítězstvím, se vůbec nelíbí soukromým firmám. Ty se na slibované tendry již začaly připravovat. „Máme předobjednaných pětadvacet sypačů, velkých. Jsou to řády milionů korun, je to pro nás rušení už existujících velkých provozoven, takže se to dotkne i zaměstnanosti,“ poznamenal ředitel společnosti AVE ČR Aleš Hampl.
Nelze také přehlédnout, že pokud zůstane u dosavadního modelu, zaplatí stát za údržbu více peněz. Ve dvou pilotních projektech totiž klesly ceny o pětinu, ať už šlo o nabídky krajských silničářů, nebo soukromníků. Celkem jde asi o miliardu a půl za čtyři roky.