Kolín - Krátce před půl šestou havaroval západně u Kolína bitevník L-159. 34letý pilot nehodu nepřežil, našli ho v troskách letadla. Informaci potvrdila mluvčí generálního štábu Jana Růžičková. Až do odvolání armáda zakázala provoz letounů L-159. Komise ministerstva obrany pád letounu vyšetřuje.
U Kolína havaroval L-159, pilot zemřel
Letoun havaroval při návratu z výcvikového letu na letiště v Čáslavi. Zřítil se do neobydlené oblasti u obce Radovesnice I. Mluvčí středočeských hasičů Lenka Kostková uvedla, že letadlo spadlo do pole. Na tísňovou linku svědek nahlásil, že slyšel velkou ránu a viděl záblesk. Následné plameny pak zlikvidovali hasiči. Neštěstí bude šetřit komise pro vyšetřování leteckých nehod ministerstva obrany.
Vyšetřování potrvá několik dní
Podle generála Petra Pavla havarovaný letoun pilotoval letec první třídy, který byl v dobrém zdravotním stavu a měl nalétáno 1 060 hodin, z toho zhruba polovinu na L-159. „Letoun byl v dobrém technickém stavu, byl 30 hodin po provedených pracích, měl nalétáno přes 800 hodin, byl to kvalitní a zalétaný letoun,“ uvedl Pavel. Velitel vzdušných sil Jiří Verner doplnil, že letos pilot nalétal sto hodin. Pavel uvedl, že trosky letadla jsou na ploše 200 krát sto metrů a vyšetřování nehody potrvá několik dní. „Je předčasné jakkoli spekulovat o příčinách nehody,“ dodal.
Podle Vernera byl ve stejné době ve vzduchu i armádní dopravní letoun CASA, jehož posádka potvrdila na dotaz řídicí věže čáslavského letiště, že hořící letadlo vidí na zemi. „Bude to jistě předmětem vyšetřování, ale nemyslím si, že tato informace má nějaký zásadní vliv na tu nehodu,“ dodal Verner ke společnému pobytu dvou letadel ve vzdušném prostoru nad Kolínskem.
V Česku se podle dostupných informací zřítil letoun L-159 pouze jednou, a to 24. února 2003 ve vojenském výcvikovém prostoru Jince na Příbramsku. Zkušený třicetiletý pilot nehodu nepřežil. Příčinou havárie byla chyba pilota, který prováděl nebezpečný manévr v příliš malé výšce. Další kolize L-159 se odehrála v srpnu 2010, kdy pilot na základně v Náměšti nad Oslavou nezvládl přistání a vyjel mimo dráhu.
Aero L-159 ALCA je jednomístný jednomotorový bojový podzvukový letoun české výroby. Armáda ČR letouny používá od roku 2003. Projekt nových cvičných bojových letounů L-159 měl být záchranou společnosti Aero Vodochody i jedním z pilířů českého zbrojního průmyslu. Česká armáda si objednala 72 strojů, nakonec ale používá jen třetinu letadel. Stát se už roky snaží zbylé zakonzervované stroje prodat. Nedávno ministerstvo obrany nabídlo v inzerátu osm nepotřebných bitevníků L-159. V říjnu také zájem o letouny vyhlásila irácká delegace, z dodávky 28 strojů L-159 bude 24 bitevníků zcela nových, čtyři další budou z vlastnictví ministerstva obrany.
Naposledy došlo k vojenské nehodě letos v květnu, kdy na letišti v Čáslavi havaroval při přistání ruský vojenský letoun typu Antonov An-30 a začal hořet. Na palubě pozorovacího stroje bylo 23 lidí. Šest z nich - pět ruských a jeden český voják - utrpělo zranění, většinou popáleniny. Příčinou nehody bylo nezvládnutí techniky pilotáže a nedodržení nařízených parametrů při přistání.