Za osvědčení pro auto v nevyhovujícím stavu dostal první zaměstnanec na Stanici technické kontroly desetitisícovou pokutu. S dalšími pak úřady vedou správní řízení. Přísnější postup úřadů se možná odrazí i na tom, že přitvrdí při kontrolách technického stavu aut, připouštějí zaměstnanci STK.
Technické kontroly aut možná přitvrdí. Pokuty už totiž dopadají i na techniky
Policisté získali vloni pravomoc odebrat nebo zkrátit technickou. Jenom za první pololetí tuto možnost uplatnili zhruba třináctsetkrát. Jenomže vždycky to nemusí skončit jenom zkrácením technické. Při rutinní policejní kontrole hlídka našla u jednoho vozu až příliš mnoho závad – úplně sjeté pneumatiky a prorezlý spodek i s dírami v prazích. Trest tak dopadl i na toho, kdo technickou vydal.
„Považuji za absolutně vyloučené, aby nám vozidlo v tomto stavu prošlo úspěšně linkou,“ podotknul pracovník STK, který byl kvůli dotyčnému autu pokutován. Přitom tvrdí, že si ho ani nepamatuje. „Každý technik udělá řádově přes dvě stě aut za měsíc,“ zmínil.
Technika to stálo dohromady jedenáct tisíc korun, tedy asi polovinu mzdy. Přesto trest přijal. „Mám pocit, že jsem sloužil jako odstrašující příklad pro ostatní techniky, aby si dali pozor, co se může stát,“ uvedl.
Ve správním řízení je víc techniků
Zodpovědnost techniků závisí na policistech, protože oni musejí zvážit, jestli auto mohlo být poškozené už při kontrole. Podle toho případ předají krajskému úřadu. „Stává se to častěji, protože správní řízení jsou rozjetá s více techniky,“ přiblížil předseda Profesní komory STK Michal Cuc.
Kontrola na velkých stanicích připomíná sériovou výrobu. Nejdřív se kontroluje motor a spodek, následuje geometrie, pak brzdy a nakonec zbytek, například seřízení světel. Přesto podle techniků nelze zaručit, že auto vydrží ve stejném stavu i další dva roky provozu. I proto teď technici přiznávají, že budou zřejmě muset při kontrolách ještě přitvrdit.