Stávky se dnes účastnila polovina škol i ministr Liška

Praha - Více než 130 tisíc učitelů a provozních zaměstnanců ze šesti tisíc škol se zapojilo do dnešní stávky školských odborů. Největší podporu měl protest ve středních Čechách, v Moravskoslezském a Jihomoravském kraji. Účastnili se ho pracovníci mateřských, základních i středních škol. Regionální školy dokonce vypravily do hlavního města autobusy pro ty, kteří chtěli protestovat před úřadem vlády. Mezi stávkujícími se dnes objevil i ministr Ondřej Liška.

„Navýšení mezd, které se mi podařilo ve vládě vyjednat v příštích 18 měsích, znamená až dvanáctiprocentní růst reálných mezd. Myslím, že to je významná změna. To, jestli se tyto prostředky objeví na výplatních páskách, o tom nerozhoduji jenom já,“ prohlásil Liška. S odboráři budu hovořit i nadále, přislíbil.

Připojení škol ke stávce mnohde komplikovaly školy v přírodě, výlety nebo maturity. Menší účast byla kvůli obtížnějšímu zajištění náhradního programu pro děti v mateřských školách. Někteří učitelé se tak připojili alespoň symbolickým vylepováním plakátů či účastí na demonstraci před úřadem vlády v Praze. Zde se k odpolední stávce připojilo zhruba dva tisíce lidí.

Dnešní protest vyhlásily školské odbory po jednáních s ministerstvem školství. Během setkání s ministrem Liškou požadovaly zvýšení rozpočtu regionálního školství o tři miliardy korun, ministrovi se však už dříve podařilo prosadit ve vládě nakonec jen půl miliardy. Zvýšení se navíc týká pouze učitelů, nikoli nepedagogických pracovníků, což odboráři označili za diskriminaci. Na příští rok mají přislíbeny další čtyři miliardy.

Liška: Načasování stávky nerozumím

Liška přišel diskutovat s učiteli Gymnázia Jana Nerudy, stojící pár kroků od budovy ministerstva školství. S pedagogy debatoval necelou hodinu. Zopakoval, že se mu podařilo získat finance pro letošní i příští rok, a proto příliš nerozumí načasování stávky. „Je to poměrně krajní prostředek k tomu, aby bylo dosaženo změny. Chápal bych ho snad, kdybych se vrátil z jednání s kabinetem s prázdnýma rukama,“ řekl pedagogům. Ti ale odmítají čekat na své peníze do příštího roku. Podle kantorů Liška v diskusi neuspěl. „Není perspektiva, abych mohl dále vykonávat tohle zaměstnání,“ řekl jeden z nich.

Učitelé: Inflace nás zaskočila teď, proto chceme peníze také teď

„Každý učitel si odnáší vzhledem k inflaci každý měsíc o téměř dva tisíce korun méně,“ říká jeden ze stávkujících, ředitel Obchodní akademie Vinohradská Milan Macek. Připouští ale, že do konce roku se může jejich měsíční ztráta ještě snížit. Souhlasí tak se slovy náměstka ministerstva školství Jindřicha Kitzbergra: „I bez půlmiliardy by mělo jít na školy navýšení mezi třemi a pěti procenty. Navýšení je součástí nenárokové složky platu a ředitelé ho zřejmě vyplatí až v druhé polovině roku.“

Šance, že by pod tlakem stávky Liška přeci jen ještě vymámil ze státní pokladny další peníze, je ale podle Kitzbergra téměř nulová. Ministr už vyjednal maximum, domnívá se. Ředitel Macek si možnost takového výsledku protestu uvědomuje. „Ale inflace nás zaskočila teď na jaře a zaskočila nás hodně, proto má většina učitelů pocit, že by měli dostat přidáno už teď,“ vysvětluje pohnutky pedagogů. „Nejde jen o peníze, doufáme, že stávka ukáže, že ne všichni učitelé se mohou v klidu soustředit na práci, prostě kvůli tomu, že musí řešit existenční podmínky,“ dodává.

S dalšími kroky počkají odbory do podzimu

I předseda odborového svazu pracovníků ve školství František Dobšík přikyvuje, že motivace stávky není pouze finanční. Nepovažuje ji proto za zbytečnou, i když k navýšení rozpočtů škol nedojde, protože alespoň upozorní na problémy, které nejsou ve školství dlouhodobě řešeny.

Zda mají odbory nějaké plány, pokud stávka a další doprovodné akce, jako například petice proti diskriminaci provozních zaměstnanců, nepřinesou své ovoce, Dobšík přesně ještě neví. Uvedl, že situace bude jasnější na podzim, kdy už bude znám návrh státního rozpočtu na příští rok, a tedy i to, zda se v něm počítá s přísliby ministra Lišky.

Opozice požadavky demonstrantů chápe a souhlasí s nimi, i když za jejich vlády učitelé stávkovali také.  „V roce 2003 stávkovali učitelé proto, že chtěli větší dynamizaci svých reálných platů. Dnes stávkují proto, že jejich reálné platy klesají. V tom je ten rozdíl naprosto zásadní,“ myslí si stínový ministr školství, sociální demokrat Jiří Havel.