Praha - Riziko havárie po srážce auta se zvěří se v Česku nebezpečně zvyšuje. Jen za první tři měsíce letošního roku bylo kolizí skoro o polovinu víc než loni. Průměrně každý den policie vyjela hned k osmi případům. Dosud statistiky evidují 763 nehod, při kterých figurovala zvířata. Podle odborníků je na vině hlavně počasí. Policisté i myslivci zase volají po lepším zabezpečení silnic.
Srážky aut se zvěří: stále častější jev
„Letos byla tuhá zima, proto se zvěř více přibližovala k osídleným oblastem - hledala potravu,“ tvrdí ředitel dopravní policie Leoš Tržil a Josef Pubal z Českomoravské myslivecké jednoty doplňuje: „Zároveň za to může rychlý nástup jara. Proti loňsku se tentokrát začala zvěř rychleji pohybovat a migrovat za novou potravou.“
Policie i myslivci se teď také shodují v kritice silničářů. Podle nich je v Česku pořád kolem cest zabezpečení zcela podceňováno. Leoš Tržil se například přimlouvá za systém optického varování pro zvěř – tím může být zařízení, které díky světelným odrazům od sloupků u silnic zvěř vyplaší a k vozovce nepustí. „Jsou to technické prostředky, které se už v Česku testovaly někdy v roce 1998. Jde o optické plašiče, které zvěř i za snížené viditelnosti polekají a nepustí k silnici,“ vysvětluje šéf dopraváků a dodává: „V sousedních státech, např. v Rakousku, je to v lokalitách s vyšším výskytem zvěře běžná záležitost,“ tvrdí Tržil.
Myslivci zase za spolehlivé označují pachové tyče. „Pachové ohradníky vytlačují zvěř z nejkritičtějších lokalit, tedy například z míst, která jsou nepřehledná. Příkladem jsou třeba křoviny sahající až k silnici. Právě tam se nejčastěji vyskytují dopravní nehody. Tato místa jdou zmapovat a pak tam lze pachové ohradníky dobře použít,“ tvrdí Josef Pubal a dodává, že tato novinka sice zcela nezabrání tomu, aby se zvěř poblíž silnice pohybovala, ale přesto může významně pomoci: „Zvěř ohradníky obchází a v jejich blízkosti je tím neznámým pachem znervózňována. Proto je obezřetnější – a to i vůči automobilům.“
Ani jeden z uvedených prostředků, které mohou srážkám zabránit, ale v Česku téměř není. Silničáři například tvrdí, že o pachových tyčích nemají dost informací. A to navzdory víc než čtyřletému testování: „Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nemá dostatečné zkušenosti s pachovými tyčemi a nemá výsledky. Stále zkoumáme možnosti a stále je to otevřená otázka,“ uvádí mluvčí ŘSD Nina Ledvinová. Josef Pubal ale namítá: „Jejich úspěšnost je velice dobrá. Z vyhodnocovaných úseků, které máme, se podařilo téměř o 80 procent snížit riziko srážek se zvěří.“
Nejspolehlivější, zároveň ale nejdražší ochranou jsou ploty. Ani ty ale nenajdou řidiči u všech dálnic - například kolem D1 jich je minimum. „V současné době je oplocením ochráněna větší polovina dálnic v České republice,“ hájí se ale ŘSD prostřednictvím tiskové mluvčí. To nejhorší období přitom řidiče i zvěř teprve čeká. Podle statistik byl totiž loni suverénně nejhorším obdobím z hlediska počtu srážek právě květen.