Poslanecká sněmovna poslala ve čtvrtek do závěrečného schvalování předlohu, která usnadní vydávání řidičáků. Debatu o pařížské klimatické dohodě poslanci naopak ani napočtvrté neuzavřeli.
Sněmovna je pro snazší výdej řidičáků, start novinky však bude ještě nějaký čas trvat
Novelu o řidičských průkazech předložil zákonodárcům opoziční klub TOP 09 a Starostů. Předpokládá, že lidé si budou moci podat žádost o vydání řidičského průkazu nebo o jeho výměnu na libovolném úřadu obce s rozšířenou působností, nejen v místě trvalého bydliště jako nyní – a sněmovna normu po navržení úprav poslala do závěrečného čtení.
Na novinku si ale řidiči ještě počkají, změny mají nastat podle návrhu výboru pro veřejnou správu zhruba půltřetího roku potom, co norma vyjde ve Sbírce zákonů; budou se kvůli ní totiž muset upravit informační systémy veřejné správy.
Poslanec Jan Farský (STAN) označil více než dvouletou lhůtu za neuvěřitelně dlouhou. Chce, aby novinky platily už od července příštího roku. Pevné účinnosti navrhl Jan Klán (KSČM), pro fotografie od 1. července 2019 a pro vydávání průkazů od 1. ledna 2020.
Fotografie už nebude potřeba, ale řidičáky zdraží
O něco dříve, asi za dva roky od platnosti zákona, žadatelé nebudou muset přikládat k žádosti o řidičský průkaz papírovou fotografii. Úřad si opatří její digitální podobu z registru veřejné správy, nebo ji úředníci zhotoví vlastním fotoaparátem. Papírová fotka bude nadále potřeba jenom u mezinárodních řidičáků.
Poplatek za vydání řidičského průkazu vzroste z nynějších 50 korun na 200 korun. Původní znění poslanecké novely předpokládalo zdražení na 100 korun, a to jenom v případě, že žádost bude podána na jiném úřadě než v místě trvalého bydliště.
Razantnější růst poplatku je podle zdůvodnění dán tím, že se neměnil řadu let a lidé ušetří za papírovou fotografii. Navíc obyvatelé, kteří žijí jinde než v místě bydliště, nebudou muset kvůli podání žádosti a vyzvednutí průkazu cestovat, což jim uspoří čas i peníze.
Rychlé vlaky i klima
Už dopoledne se poslanci věnovali také vysokorychlostní železnici a pobídli vládu, aby urychlila její přípravu. Považují za reálné, aby se začala stavět v roce 2025, a ne 2035, což je termín, o kterém v únoru hovořil premiér Bohuslav Sobotka. První nová trať pro rychlost nejméně 300 km/h by však podle poslanců mohla být v roce 2035 již hotová.
Zákonodárce čekala také debata o ratifikaci pařížské klimatické dohody, která je namířena proti globálnímu oteplování. Poslanci se k tématu vrátili už počtvrté. V minulosti její úvodní kolo třikrát nedokončili - a stejný výsledek hlásí sněmovna i nyní. O tématu tak bude muset jednat ještě popáté.