Provoz městské autobusové dopravy v Přerově je výrazně omezen. Oproti jízdnímu řádu pojede o 77 spojů méně, což je o více než polovinu. Dopravce minulý týden přišel o pět autobusů a nyní o další tři. Podle radnice je důvodem platební neschopnost Dopravní a logistické společnosti Přerov, která dopravu ve městě smluvně zajišťuje. Autobusy má pronajaté od jiných společností a přestala za ně platit.
Přerov zpomalil. Dopravce přišel o autobusy a škrtl 77 spojů
Vedení radnice problém s městskou hromadnou dopravou intenzivně řeší. Již v pátek nevyloučilo, že smlouvu s dopravcem, která má platit do roku 2024, vypoví. Mluvčí Přerova potvrdila, že radní již začali jednat s jinou společností. Zabývají se možností, že zakázku zatím zadají předem určenému dopravci a vyhlásí nové výběrové řízení.
Město hledá jiného dopravce
Mluvčí radnice Lenka Chalupová potvrdila, že dopravci již chybí osm autobusů. „Cestující musejí počítat s omezením spojů na linkách 101, 102, 104 a 105. Dohromady jde o výpadek 77 spojů,“ informovala Chalupová.
Zástupci Dopravní a logistické společnosti Přerov, která je dceřinou firmou Slovenské autobusové dopravy Trnava, vydali prohlášení, ve kterém přiznali, že kvůli finančním problémům nejsou schopni zajistit hromadnou dopravu v plném rozsahu. „Snažíme se jednotlivé linky maximálně zefektivnit,“ uvedli v prohlášení.
Firma je s radnicí ve sporu kvůli smlouvě
Dopravce tvrdí, že jeho problémy vyplývají z rozdílného výkladu smlouvy s městem. Jde o část týkající se ceny dopravního výkonu za určité období a následného vyplácení kompenzace. Podle firmy jí má radnice vyplácet více, než kolik platí. „V návaznosti na tuto skutečnost nám naše finanční situace neumožní zajistit všechny spoje podle jízdního řádu,“ uvádí dopravce. Věc ale řešil i soud, který dal za pravdu městu.
Slovenská autobusová doprava Trnava zajišťovala autobusovou dopravu v Přerově už v letech 2009 až 2011. Pak městu smlouvu vypověděla, neboť jako zahraniční firma tam tuto službu podle zákona provozovat nesměla a zaplatila za to i pokutu.
Její dceřiná firma pak předloni opět zvítězila v přerovském tendru, mezitím tam fungovala na základě provizorní smlouvy. Zatímco vedení Přerova odhadovalo cenu zakázky na 250 milionů, dopravce nabídl necelých 137 milionů. Současné vedení magistrátu tvrdí, že cena byla podbízivá a podhodnocená, což potvrzují současné finanční problémy společnosti.