Poděbradský most bude pět měsíců zavřený, zkomplikuje to dopravu

Poděbrady - Nemalé dopravní komplikace se dají očekávat během pětiměsíční uzavírky poděbradského mostu. Začne na Nový rok a a potrvá do konce května. Přeruší se tak hlavní poděbradská dopravní tepna, což by některým lidem mohlo přinést problémy. V současné době se proto připravují objízdné trasy a zřizují se náhradní varianty autobusové dopravy, informovala mluvčí Ředitelství vodních cest ČR Pavlína Straková.

Most přes Labe spojuje centrum Poděbrad s příměstskými částmi, jako jsou například Kluk nebo Polabec. Denně ho využívají stovky řidičů, protože ve městě představuje jedinou možnost, jak se dostat na druhý břeh Labe vozem. „Pětiměsíční uzavírka zkomplikuje hodně lidem život, ale nedávno otevřený úsek obchvatu Nymburka situaci z části vyřeší. Na druhou stranu by alespoň mohlo být v centru na nějakou dobu méně aut,“ řekl obyvatel Poděbrad Jiří Navrátil.

Právě první etapa obchvatu Nymburka, jež slouží řidičům od května, bude využita jako jedna z objízdných tras. Lidé kteří se budou chtít do centra dostat z levého břehu Labe, tak budou mít dvě možnosti. První je jet po silnici I/38 směrem na Nymburk, využít obchvatu a u stáčírny Poděbradky zamířit na Poděbrady. Obchvat Nymburka není v současné době příliš využívaný, a tak se dá předpokládat, že většina řidičů zvolí právě tuto možnost.

Druhou variantou je jet po silnici I/38 na druhou stranu směrem k dálnici D11, využít EXIT 39 (Poděbrady-jih), po dálnici jet na EXIT 42 (Poděbrady-východ) a z něj potom směrem na Jičín. Úsek dálnice D11 mezi EXIT 39 a EXIT 42 lze použít bez zpoplatnění. V obou případech se bude jednat o zhruba desetiminutovou zajížďku.

Pěší budou mít situaci o něco jednodušší, neboť mohou využít lávku u hydroelektrárny. U mostu bude, pokud to splavnost řeky dovolí, fungovat v denních hodinách přívoz. Průjezd na cyklostezce podle Labe pod samotným mostem bude povolen po celou dobu uzavírky mimo nezbytného časového intervalu při snášení stávající konstrukce a instalaci nové mostovky. Tento termín však ještě není určen.

Provoz veřejné hromadné autobusové dopravy na trasách, které jsou uzavírkou dotčeny, bude zabezpečen v rámci objížďkového jízdního řádu. Po dobu uzavírky budou autobusy jezdit do Polabce nebo Kluku bez zvýšení jízdného na těchto spojích. Je však třeba počítat s tím, že prodloužení trasy bude mít vliv na dobu jízdy.

Poděbradský most je třeba opravit, protože jeho plavební profil necelé čtyři metry je nejnižší na Labské vodní cestě. Je proto nutné ho zvýšit na sedm metrů, které umožní lodím vozit kontejnery až ve třech vrstvách místo jedné. Oprava je součástí komplexního investičního záměru nazvaného Zabezpečení podjezdných výšek 5,25 m do přístavu Chvaletice, kterým se do odstraní dlouholeté omezení labské lodní dopravy. V jeho rámci byla nedávno dokončena například rekonstrukce železničního mostu v Nymburku, plánuje se i zvedání mostu v Kolíně.

Celkové náklady zvednutí poděbradského mostu dosáhnou téměř 129 milionů korun. Projekt bude ze 43 procent spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím Operačního programu Infrastruktura. Zbylých 57 procent uhradí stát z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury. Kompletní rekonstrukce by měla být hotova v srpnu příštího roku. V tuto chvíli je již ukončena výstavba příjezdové komunikace a buduje se pracovní plošina pro stanoviště jednoho ze super těžkých jeřábů, který bude umístěn v korytě Labe. Ihned po Novém roce budou započaty demoliční práce na vlastním mostě.

V Poděbradech se tak půjde již o pátou generaci mostu v tomto místě, první datované dřevěné přemostění je z roku 1650. Z této konstrukce se dochovala socha sv. Jana Nepomuckého. Současný most obsahuje prvky řetězového mostu z roku 1842, který byl poté dvakrát zásadně přestavěn. Současný most má nosnou konstrukci z těžkých železobetonových nosníků z roku 1954.

Výběr redakce

Aktuálně z rubriky Domácí

Klasickým restauracím přebírají zákazníky fastfoody. A přibývá jich

Restauracím rychlého občerstvení se v tuzemsku daří a podle provozovatelů pokladních systémů přebírají část zákazníků tradičním podnikům. Zavedené řetězce rozšiřují síť svých poboček a přicházejí i nové značky, které jsou zaměřené i na zdravější stravování. Provozovatelé i analytici očekávají další růst fastfoodového sektoru. Lidé podle nich stále častěji vyhledávají rychlost, jednoduchost a moderní prostředí.
před 1 hhodinou

Středula a Zajíček v Duelu ČT24 mluvili i o tom, že se Babiš vzdá Agrofertu

„Pokud bude sledovat obvyklé zahraniční modely, mělo by být dostatečné,“ zhodnotil avizované řešení střetu zájmů pravděpodobného budoucího premiéra Andreje Babiše (ANO) prezident Hospodářské komory Zdeněk Zajíček (ODS). Babiš před pár dny uvedl, že akcie Agrofertu bude spravovat prostřednictvím trustové struktury nezávislý správce. Potomci předsedy ANO získají firmu až po jeho smrti. „Ten signál je jasný, ale je potřeba kontrolovat, jak svá slova bude Babiš praktikovat,“ poznamenal šéf Českomoravské konfederace odborových svazů Josef Středula. Hosté Duelu ČT24 moderovaného Martinem Řezníčkem debatovali také o průměrné mzdě či zadlužení státu.
před 1 hhodinou

Průzkum: Dle většiny lidí se Turek na ministra nehodí. Motoristé náhradu nehledají

„Je jasné, že polarizuje společnost,“ řekl v Otázkách Václava Moravce o nominantu na ministra životního prostředí Filipu Turkovi (za Motoristy) předseda poslaneckého klubu Motoristů Boris Šťastný. To potvrzuje i výzkum Kantaru CZ pro Českou televizi, v němž většina respondentů uvedla, že Turek není vhodným kandidátem na ministra. Podle ministra průmyslu v demisi Lukáše Vlčka (STAN) je Turek nekompetentní a do vlády nepatří. S europoslancem Alexandrem Vondrou (ODS) a místopředsedou sněmovny Patrikem Nacherem debatovali také o střetu zájmů Andreje Babiše (oba ANO) a rozpočtu.
14:53Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Turek na pondělní jednání s Pavlem ze zdravotních důvodů nedorazí, oznámil Hrad

Kandidát Motoristů na ministra životního prostředí Filip Turek v pondělí nedorazí na plánované jednání s prezidentem Petr Pavlem. V neděli pozdě odpoledne to oznámil Hrad s tím, že se Turek omluvil ze zdravotních důvodů. Dříve mluvčí Motoristů Barbora Šťastná uvedla, že poslanec podstupuje vyšetření a intenzivní medikaci.
16:49Aktualizovánopřed 2 hhodinami

Zavoral a Novák diskutovali o možných změnách financování médií veřejné služby

Budoucí koaliční vláda ANO, SPD a Motoristů avizovala, že nahradí koncesionářské poplatky za veřejnoprávní média přímou platbou ze státního rozpočtu. Podle místopředsedy sněmovny Patrika Nachera (ANO) by změna mohla vstoupit v platnost nejdříve od roku 2027. O možných dopadech této změny v Otázkách Václava Moravce hovořili generální ředitel Českého rozhlasu (ČRo) René Zavoral a předseda Rady České televize (ČT) Karel Novák. Pozvání do pořadu nepřijali dva kritici současného modelu financování médií veřejné služby – místopředseda Rady pro rozhlasové a televizní vysílání Vadim Petrov a někdejší předseda Rady ČT a současný radní Pavel Matocha.
před 5 hhodinami

Lyžování v Itálii se tuto zimu kvůli olympiádě citelně prodraží

V tuzemsku roste zájem o lyžování v Alpách. Letos se tam chystá o desetinu Čechů víc než loni, vyplývá z dat cestovních kanceláří a rezervačních platforem. Tuto sezonu si ale lyžaři budou muset připlatit. V době zimní olympiády, která v Itálii začíná 6. února, se v tamních střediscích zvýší ceny až na pětinásobky. Kvůli tomu se zvedá zájem i o menší lyžařské areály – a to i v sousedním Rakousku nebo ve Francii.
před 7 hhodinami

Čeští vědci by si měli více věřit, zaznělo v Událostech, komentářích z ekonomiky

České start-upy i zavedené společnosti vyvíjejí špičkové technologie, se kterými jsou úspěšné v tuzemsku i na mezinárodním poli. Stát se je snaží motivovat přímo prostřednictvím různých dotací, ale i nepřímo skrze daňové odpočty na výzkum a vývoj. Navzdory tomu se česká ekonomika v takzvaném indexu inovativnosti spíše propadá. O příčinách poklesu a možnostech zlepšení v Událostech, komentářích z ekonomiky debatovali výzkumnice z Technické univerzity Liberec Markéta Hujerová, výkonná ředitelka Czechitas Senta Čermáková a hlavní ekonom ČSOB Jan Bureš. Debatou provázely Vanda Kofroňová a Tereza Gleichová.
před 7 hhodinami

Od kufru až po rakev. Web se ztrátami a nálezy funguje deset let

Přes 180 tisíc předmětů se za deset let objevilo na webu eZtráty. Ke svým majitelům se jich vrátila zhruba polovina. Ty ostatní musí instituce tři roky uschovávat, a pokud se nikdo nepřihlásí, připadnou právě jim. V Praze část míří na charitu, některé se draží v aukcích. V hlavním městě ročně evidují až šest tisíc nálezů. Byly mezi nimi i kuriozity – umělý chrup, protéza, kánoe či rakev. Dominují však kufry, kočárky nebo přepravky na zvířata. Část věcí pochází z letiště. Hlásit se o ně mohou lidé na pracovišti v ulici Karolíny Světlé. Přes 560 institucí a firem po celém Česku je zároveň inzeruje na webu eZtráty.
před 12 hhodinami
Načítání...