Partnerské pobočky si pošta chválí. Na Olomoucku jich mají už 18

Partnerské pobočky si pošta i zaměstnanci chválí, obce jsou obezřetné (zdroj: ČT24)

Síť poboček Česká pošta prochází rozsáhlou změnou. Některé končí, z jiných se stávají partneři. Na konci prázdnin bude mít pošta kolem 200 poboček provozovaných partnery. S výsledky je spokojená jak pošta, tak i noví zaměstnanci. Například v Olomouckém kraji už funguje osmnáct partnerských poboček. Polovinu z nich spravují obce.

O službu má podle České pošty zájem dalších šedesát obcí v Olomouckém kraji. Pošta převádí své pobočky, aby ušetřila. Klesá totiž zájem o některé služby - třeba u poštovních zásilek eviduje pošta meziročně patnácti procentní úbytek.

Například v Dolním Újezdu na Olomoucku nově provozuje poštu soukromý spolek. Využívat ji může až dvanáct set místních lidí. „A první, co udělali, prodloužili pracovní dobu. Na třicet hodin týdne. Což je maximum,“ poznamenala redaktorka České televize Monika Fleischmannová.

Pobočka funguje už měsíc. Její zřizovatelé doufají, že na provoz nebudou muset doplácet. To, podle nich ukáže čas. „Podle smlouvy a obratů, které tady jsou, by mohlo malinko přebývat,“ sdělil jednatel organizace Kulturní Morava Karel Valenta.

Na Olomoucku provozují pošty také soukromníci

V ČR přibude dalších 7 partnerských pošt

Na začátku srpna převede v rámci celorepublikového projektu Pošta Partner dalších sedm pošt a zvýší tak jejich počet na 189. Celkem má podnik 3200 poboček. Pošta má mít v cílovém stavu v roce 2025 asi 700 vlastních provozoven a zhruba 2500 pošt Partner. V partnerských pobočkách platí nájem provozovatel – obec nebo soukromník.

Pošta Partner je plnohodnotnou alternativou pošty. Rozdíl spočívá v tom, že je provozována třetí osobou, nikoli Českou poštou. Z hlediska poskytovaných základních poštovních služeb není mezi pobočkou a poštou Partner žádný rozdíl.

  • Pošta Partner poskytuje všechny základní služby, tedy příjem a výdej listovních a balíkových zásilek, příjem a výplatu poštovních poukázek, vybrané bankovní služby, výplatu důchodů, SIPO, prodej poštovních cenin a zboží, prodej kolkových známek a vybrané služby, jako jsou například on-line dobíjení předplacených SIM karet, prodej losů okamžitých loterií a volný prodej tisku. Nezabývá se ale doplňkovým prodejem - tedy právě tím, co teď pošťákům na klasických pobočkách vadí nejvíce.

Sdružení místních samospráv projekt na jaře kritizovalo. Nemá podle něj vyvážené podmínky a některé obce na to doplácejí. Pošta prý neposkytuje partnerům takovou míru odměny, aby provozování poboček v některých případech nebylo pro obce ztrátové. Pošta tvrdí, že revidovaný projekt nabízí provozovatelům vyšší finanční motivaci, například v podobě bonusů za rozšíření hodin pro veřejnost. Výrazně se také snížily sankce za nedodržení podmínek.

Česká pošta při realizaci projektu postupuje od menších obcí. Podle pošty je jednou z největších výhod projektu pružnost otevírací doby, kdy si obce, případně soukromníci sami určují rozsah hodin pro veřejnost, který nesmí klesnout pod požadované minimum. Smlouvy s aliančními partnery jsou uzavřené do roku 2017.