Pranostika sice říká „Na Nový rok o slepičí krok“, ale pro řidiče znamená leden 2016 výrazný zlom. Řada silnic povýší na dálnice, začne platit přes deset nových dopravních značek a několik obměněných. Různé tvary pak nabývají dálniční známky – jsou kulaté, čtvercové i trojúhelníkové. První zájemci také využili možnosti pojmenovat si SPZ podle své fantazie. Tu omezuje několik zákazů, například písmenek G, Q, O, CH a W. Přinášíme podrobný přehled novinek v české dopravě.
Novinky na silnicích: Přes deset nových dopravních značek i SPZ podle fantazie řidičů
Od ledna se na různých místech setkají motoristé s obměněnými nebo zcela novými dopravními značkami. Mění se mimo jiné barva a tvar značky pro dálnici – nově je zelená ve čtvercovém formátu.
Nové vyobrazení mají kromě značky okruhu také cedule upozorňující na výskyt domácích nebo divokých zvířat. Kromě tradičních piktogramů se mezi určenými symboly mohou objevit obojživelníci nebo koně. Podobnou značku získali i chodci. Řidiči na ni narazí v místech, kde lidé často přecházejí přes silnici, i když tam není žádný přechod.
Další značky pak informují o bezpečném odstupu mezi jedoucími vozidly. Zobrazují minimální počet šipek na vozovce, které by měl řidič za běžných podmínek vidět na vozovce za vozidlem, které jede před ním. Nová značka pak zakazuje předjíždění pro nákladní auta. Naopak vyhláška vyřazuje značku zakazující vjezd osobních aut, protože se nepoužívá.
Povýšení rychlostních silnic
Zrušením rychlostních silnic získala česká dopravní síť řadu nových dálničních úseků, i když se v roce 2015 nové dálnice fakticky neotevíraly. Přeznačení rychlostních silnic se chystalo několik let. K dosavadním dálnicím D1, D2, D3, D5, D8 a D11 přibývají D4, D6, D7, D10, D35, D46, D48, D52, D55, D56 a D0. Do kategorie dálnic se vrací také dosud neuskutečněné projekty příhraničních úseků dálnic D3 či D11, které před časem silničáři kvůli méně náročným parametrům přeznačili na rychlostní silnice. Dálnicí D49 by potom měla být komunikace, která bude pokračovat od hulínské dálniční křižovatky na východ.
Z několika dalších úseků se stávají silnice pro motorová vozidla s omezením rychlosti na 110 kilometrů za hodinu. Půjde například o cestu mezi Hradcem Králové a Pardubicemi nebo čtyřpruhové úseky mezi Karlovými Vary a Teplicemi. Do kategorie silnic pro motorová vozidla míří severočeský úsek původní R35 od Turnova do Liberce a R63 z Teplic k provizornímu začátku severní větve D8.
Řidiči mohou také očekávat zvýšení rychlosti na vybraných silnicích I. třídy. Zejména na čtyřpruhových komunikacích se středovým dělicím pásem se zvedne z 90 na 110 kilometrů v hodině. Jedná se o čtyřiadvacet úseků. Nová maximální povolená rychlost ale bude platit až po úpravě dopravního značení. Právě tady budou umístěny modré značky se symbolem automobilu.
SPZ podle vlastních představ
Se začátkem roku se řidičům otevřela možnost vybrat si svou registrační značku pro vozidlo. Vejde se na ni celkem osm znaků. Kromě vulgarismů a dalších slov ze speciálního seznamu asi devíti set slov jsou zakázaná i některá písmena - G, CH, O, Q a W. Žádosti o státní poznávací značku na přání putují nejprve do správního řízení, kde se posuzuje, jestli jejich formulace není nějak závadná.
Když žádost projde, uhradí zájemce poplatek a do patnácti dnů mu úřad značku vydá. Vlastní kombinace písmen a čísel na jedné tabulce přijde na pět tisíc korun, dohromady jde o deset tisíc korun na vozidlo. Značka už přitom nebude pevně spjatá s konkrétním vozidlem a při pořízení nového auta ji bude možné přenášet.
Hned v pondělí vyrazili na úřady první zájemci. Například v Praze podaly žádost o originální značku stovky lidí. Na jiných místech ale úředníci očekávali, že lidí přijde víc. V Pardubicích s předstihem projevilo zájem o registrační známku na přání zhruba dvacet lidí. Nakonec jich na úřad dorazilo pět. Registrační značku podle svých představ si přitom pořizují jak jednotlivci, tak zástupci firem.
Zpřísňují se podmínky Stanice technické kontroly
Ministerstvo dopravy chce zamezit podvádění při STK. Technici tak nyní musejí například povinně fotit každé kontrolované auto. Technická kontrola se tak řidičům prodraží, protože stanice musely nakoupit nové vybavení a bude to pro ně znamenat práci navíc.
Při kontrole musí být vytvořeno několik fotek – auto zepředu i zezadu, výrobní štítek, VIN vozidla, pomocné VIN a stav tachometru. Fotografie se stávají součástí protokolu o prohlídce a systém je posílá i na server ministerstva dopravy.
Technická prohlídka se kvůli focením protáhne zhruba o čtvrt hodiny. Celková cena by se nyní mohla vyšplhat až k tisíci korunám za prohlídku.
Dálniční kupóny mají různé tvary
Ceny dálničních kupónů se v letošním roce nemění, jejich ztvárnění ale ano. Roční dálniční kupón, s platností od 1. prosince 2015 do 31. ledna 2017, přijde kupujícího na 1500 korun, cena měsíčního kupónu činí 440 korun a desetidenního 310 korun. Kupóny mají nové bezpečnostní prvky a odlišné tvary podle doby jejich platnosti. Roční má tvar kruhu červené barvy, měsíční se prodává ve tvaru čtverce modré barvy a desetidenní má podobu trojúhelníku žluté barvy.
Na některých úsecích se řidiči vyhnou zpoplatnění. „Vůči řidičům není fér, že je nutíme kupovat dálniční známku i tam, kde dálnici de facto jen křižují, ale musí ji na své cestě kolem města použít. Předejdeme tím také tomu, aby se místní řidiči dálnici kvůli poplatku vyhýbali a jezdili skrze město po silnicích nižších tříd,“ uvedl ministr dopravy Dan Ťok (za ANO).
- D1 Kývalka – Brno a Brno – Holubice (exit 182 – 210; křížení se silnicemi I. třídy č. 23 a 50, celkové délka úseku 28 km)
- úsek Mezno – Čekanice (exit 76 – 79, křížení se silnicí I. třídy č. 19, celková délka úseku 3 km)
- úsek Jesenice – Cheb, sever (exit 162 – 169, křížení se silnicí I. třídy č. 21, celková délka úseku 7 km)
- úsek Mladá Boleslav, Bezděčín – Mladá Boleslav (exit 39 – 46, křížení se silnicemi I. třídy č. 38 a 16, celková délka úseku 7 km)