Na motoristy se chystají změny, skončí výmluvy na „osobu blízkou“

Praha - Dopravní předpisy v Česku se možná brzy dočkají výrazné změny. Podle návrhu by mohlo dojít k upravení bodového systému, na některých dálničních úsecích k povolení až 160 kilometrů v hodině, v autě by byla povinná reflexní vesta a alkohol tester, zrušen by měl být limit škody při nehodě. Řidiči autobusů a nákladních vozidel převážejících nebezpečné látky by v budoucnu mohli podstupovat test na alkohol před jízdou přímo za volantem.

Své návrhy zpracované ve formě novely zákona o provozu na pozemních komunikacích chce poslanec ODS David Šeich předložit sněmovně tak, aby o nich mohla jednat již na březnové schůzi.

Do povinné výbavy by podle návrhu patřily i alkohol testery 

Novela ustanovuje povinnost řidiče mít v lékárničce alespoň jednu nepoužitou a ekologicky nezávadnou detekční trubičku určenou pro jednorázové orientační zjištění alkoholu v dechu. Návrh vzbudil rozruch mimo jiné proto, že poslanec Šeich byl v minulosti přistižen s alkoholem za volantem.

Podle Šeicha by alkohol testery mohly přispět ke snížení počtu mrtvých na silnicích.

Za některé přestupky pouze pokuta

Trestné body by se podle návrhu přidělovaly, až když řidič povolenou rychlost překročí o pět a více kilometrů za hodinu.

Bez trestného bodu také zřejmě vyváznou ti, kteří poruší zákazovou či příkazovou značku - například přikázaný směr jízdy či zákaz odbočování.

Za některé přestupky, jako jsou třeba nerozsvícená světla nebo telefonování za jízdy, navrhuje jen pokutu, a nikoli současně trestné body. Řidičům, kteří přišli o řidičský průkaz na déle než jeden rok, navrhuje vynulování trestných bodů. 

Elektronické zařízení by zjistilo alkohol v dechu

Autobusy a kamiony převážející nebezpečné látky by měly být vybaveny zvláštním elektronickým zařízením na zjišťování alkoholu v dechu, které nedovolí nastartovat, dokud do něj nedýchnou řidiči s negativním výsledkem. Jako jednu z možných variant novely silničního zákona to navrhuje odborná skupina poslanců ODS a dopravních expertů. Návrh dnes představil poslanec David Šeich, zatím ale neví, jestli ho vůbec vznese.

Sdružení dopravců Česmad Bohemia nápad nenadchnul. Jde o drahé opatření, které lze navíc obejít, tvrdí. „My se žádnému bezpečnostnímu opatření nebráníme. Nejsem ale přesvědčen, že takto nákladné opatření by přineslo žádoucí efekt,“ řekl jeho mluvčí Martin Felix.

Šeich připouští, že tento systém lze obejít, když do přístroje „dýchne“ někdo jiný než řidič. „Nemůžete stoprocentní účinnost zákona nikdy zaručit,“ podotkl. Domnívá se, že pro většinu řidičů by bylo složité a nákladné vozit s sebou ještě někoho jiného, kdy by za ně test na alkohol na zabudovaném přístroji podstupoval. „Kdo chce, tak to obejde,“ komentoval to Felix.

Problematickou částí novely je návrh na zákaz předjíždění v křižovatce

Pokuta za tento přestupek by byla 5000 až 10 000 korun, 6 až 12 měsíců zákaz řízení a šest trestných bodů. Další příkladem je sankce za porušení zákazu zastavení na místě vyhrazeném pro osoby tělesně postižené.

Novela se dotýká také povinné výbavy vozidel

Šeich i odborník na silniční dopravu Stanislav Huml poukazují na to, že ji předepisuje pouze vyhláška ministerstva dopravy, a nikoli zákon, kterým lze povinnosti ukládat. Chce proto požadavky na povinnou výbavu převést do zákona a upravit ji. Například automobily se speciálními pneumatikami, na kterých se dá jet i po jejich defektu, by už neměly být povinně vybaveny rezervou.

Ministerstvo dopravy se chystá mezi povinnou výbavu automobilu zařadit mimo jiné také měřicí pásmo, tužku a formulář o nehodě.

Návrh řeší i výmluvy na „osobu blízkou“

Chce také zabránit řidičům, aby se vymlouvali na to, že vozidlo, které spáchalo přestupek, řídila „osoba blízká“. Nově by výlučně u elektronicky zjištěných přestupků hrozila majiteli vozidla pokuta nejvýše 2000 korun. Tu by zaplatil a pak si vše vyřídil s rodinným příslušníkem nebo zaměstnancem firmy. Nebo by mohl podat odpor a úřad by pak zjišťoval například podle fotografie, kdo vůz řídil.

Tento problém řeší již jiná poslanecká novela, kterou se poslanci budou zabývat. Ta ukládá majiteli vozidla povinnost prozradit, kdo ho řídil. Tento postup ale Šeich označuje za protiústavní. 

Bez větších komplikací by mohla projít povinnost použít reflexní vestu při nouzovém zastavení.