Láhve šumivého vína nakupují lidé před Silvestrem ve velkém. Sekt nechybí při novoročních oslavách u tří čtvrtin Čechů. Nakupující by ale měli být na pozoru. Ne všechny domnělé sekty jsou totiž vyrobeny z vína.
Místo sektu jablečný nápoj. V regálech stojí vedle sebe
„Na první pohled je jasné, že je na lahvích řada shodných prvků. Symboly podobné, písmo podobné, barvy černá a zlatá. Je tedy dost možné, že pro zákazníka může působit jako snadno zaměnitelný produkt,“ popsala nedávno uvedený produkt polské firmy marketingová specialistka Jana Turčínková z PEF Mendelovy univerzity v Brně.
Obdobně se o láhvi s názvem Zolotoje Carskoje společnosti Soare Sekt vyjádřil předseda představenstva Vinařství Lednice Roman Žďárský. „Myslím si, že jednoznačně jde o nekalosoutěžní jednání, protože oba produkty jsou zaměnitelné a pro zákazníka nerozlišitelné,“ uvedl předseda.
Ani s jedním z nich ale nesouhlasí ředitel polské firmy Soare Sekt a. s. „Je to nesmysl. Myslím si, že by ta společnost chtěla mít monopol na ruskojazyčné značky. Ale promiňte, to nejde. Jestli to není geografický název, tak je to v pořádku,“ reagoval Zdzisław Dalecki.
Nápoj polského původu bez licence je pojmenovaný azbukou a je velmi podobný láhvi sektu Igristoe Sekt s licencí moskevské továrny. Nedávno druhé nejprodávanější šumivé víno tak nyní vyrábějí dvě společnosti.
Místo šumivého vína jablečný nápoj
Obdobnou etiketu nese ještě další láhev – Zolotoje Bolšoje. Pojmenování je také v azbuce a taktéž na černém pozadí. Podle složení je z jablečné šťávy, vody a dochucovadel. Nejedná se tedy vůbec o víno, kterému možná konkuruje.
V některých obchodech jsou oba výrobky na stejném místě. Produkt, který nemá s vínem nic společného, je tedy hned vedle lahví s originálními ochrannými známkami. „Může docházet k porušování práva z ochranných známek a také klamání spotřebitele. Pokud je zvyklý na nákup šumivého vína, tak si nemyslím, že by se nad ním zamýšlel. Pokud vidí obdobnou láhev s ruským nápisem, že by zkoumal, zda láhev obsahuje šumivé víno nebo jakýsi ovocný nápoj,“ okomentoval situaci advokát Petr Oliva.
Podobně vnímá prodej vizuálně srovnatelných produktů i marketingová specialistka. „Pro každou značku je nákladné vybudovat si povědomí, aby byl zákazník ji schopen rozlišit, rozpoznat. Pro jiné firmy je pak lákavé, aby dobrého obrazu nějaké značky zneužili. Pokud produkty nejsou srovnatelné i v kvalitě. Tak konkurence, která výrobek připomíná, může poškodit vybudované jméno,“ řekla.
Sommeliéři doporučují dražší výrobky
Jestli opravdu došlo k porušení ochranných práv, rozhodne krajský soud, na který se výrobce licencovaného sektu obrátí. Vybrat správnou lahev prozatím znamená luštit zadní etiketu. Nápovědou je i výrazně nižší cena. Sommeliéři proto lidem radí, aby kupovali spíš dražší láhve. Šumivá vína kolem stokoruny jsou totiž v drtivé většině z méně kvalitních hroznů s jiným než českým původem.
Kvůli levnější variantě na trhu prodej licencovaného šumivého vína letos klesl. „Prodávalo se ročně průměrně dva miliony lahví, nyní je to půl milionu, takže čtvrtina. Prodejní ztráty jsou ve stovkách tisíc kusů. Je v řádech desítek milionů korun v celém objemu prodej,“ dodal předseda představenstva Žďárský. Přitom největšímu českému výrobci se daří. Jen za prosinec prodá asi tři miliony lahví, což je celá třetina roční produkce.