Přerov - Největší dopravní letadlo sovětské konstrukce Ruslan odlétá z Bochořského letiště u Přerova. Do Česka převáželo speciálně upravené vrtulníky Mi - 171Š, které sloužily na misi v Afghánistánu. Česká vrtulníková jednotka, dislokovaná na základně Sharana, misi končí. Mandát od parlamentu měla pouze na dva roky. Do konce prosince by měli být v České republice kromě techniky i všichni její příslušníci.
Letadlo, které spolkne tři vrtulníky, opouští Česko
Cesta do České republika trvala letadlu celých sedm hodin. Během transportu pak spotřebovalo padesát tun paliva. O tom, že se jedná skutečně obří kolos, svědčí i fakt, že tři vrtulníky, které dnes ráno z Afghánistánu přivezl, se do něj snadno vešly.
Za sedm hodin letu z Kábulu spotřebovalo letadlo 50 tun paliva
Nákladový prostor obřího letadla má zhruba 38 metrů na délku, což odpovídá velikosti poloviny fotbalového hřiště. Kolos sám unese až 120 tun, uletí 16 a půl tisíce kilometrů a ve vzduchu se udrží až patnáct hodin. Není tedy divu, že je držitelem 21 světových rekordů. Naposledy Češi mohli Ruslan vidět v roce 2008 na Dnech NATO. Vrtulníky teď čeká generální prohlídka ve vojenských opravnách LOM v Praze, za půl roku budou opět připraveny k ostrému použití.
Hlavním úkolem vrtulníkové jednotky, ve které se vystřídalo celkem sedm „rotací“ personálu, bylo přepravovat osoby i materiál pro regionální velitelství ISAF východ. Pátraly i po pohřešovaných a zachraňovaly raněné. „Za dobu svého působení v Afghánistánu příslušníci sedmi vrtulníkových jednotek nalétali celkem 2 763 letových hodin, přepravili přitom 9 033 osob a 333 749 kilogramů materiálu,“ uvedla mluvčí generálního štábu Jana Růžičková.
Operační úkol českých vrtulníkářů skončil v říjnu, poslední let pro mezinárodní mírové síly přistál 23. října. Personál poslední jednotky nyní na základně Sharana pokračuje v likvidaci její české části a v přípravách na odsun materiálu i pozemní techniky. Návrat posledních vojáků vrtulníkové jednotky se přepokládá v polovině prosince.