Podle odhadu celníků jsou v Česku tisíce řidičů, kteří tankují místo nafty stolní olej na smažení. Po menší úpravě mohou jezdit na rostlinný olej jen auta s dieselovým motorem. Řidiči ušetří měsíčně i několik tisíc korun. I když zákony toto alternativní palivo nepovolují, řidiče za to nikdo nepostihuje. Prozrazují je však výfukové výpary. Místo po naftě voní po hranolcích nebo řízcích. Druh paliva nekontrolují policisté ani celníci.
Jízda s vůní řízků. Tisíce řidičů jezdí místo na naftu na rostlinný olej
Řidiči, kteří jezdí na rostlinný olej, nejezdí tankovat na čerpací stanici, ale třeba do supermarketů. Potravinářský olej je tam v průměru o pět korun levnější než nafta. Někteří jezdí i do fastfoodových provozoven, kde dostanou výhodně použitý fritovací olej.
Padesátiletý muž z Ostravy, který nechtěl zveřejnit jméno, jezdí na rostlinný olej už půl roku. Tvrdí, že ušetří i tři tisíce měsíčně. Vyměnil jen žhaviče motoru. Rostlinný olej je ve srovnání s naftou hustší. Aby byl tekutější a mohl se vznítit jako nafta, je potřeba ho nahřát na určitou teplotu. „Úprava mě stála asi šest a půl tisíce, ale mám dobrého kamaráda mechanika,“ řekl motorista.
Jezdit na slunečnicový nebo řepkový olej ale zákony nepovolují. V celé Evropské unii platí, že řidiči musejí používat jen palivo, které je pro auto schválené. A stolní oleje, na které se nevztahuje spotřební daň, do auta nepatří. I když jde o daňový delikt, tresty bezprostředně nikomu nehrozí. Policisté ani celníci nekontrolují, co mají řidiči v nádržích.
„Jako celníky nás zajímají především prodejci olejů – ne motoristé,“ řekla mluvčí Celní správy pro Moravskoslezský kraj Pavla Zdobnická. Potvrdila, že celníci nedávno zabavili na Novojičínsku jedenáct tisíc litrů oleje. Překupník na sebe upozornil tím, že vydal inzerát, ve kterém nabízel za výhodnou cenu olej do nádrží aut.
Před přestavbou auta na rostlinný olej ale varují automechanici. Rychleji se totiž opotřebují součástky. „Motorista, který přejde na olej, dělá chybu. Chce ušetřit, ale o peníze nakonec naopak přijde, protože si zničí auto. Neuvědomuje si to, protože se raduje, že ušetřil pět korun na litru,“ uvedl majitel ostravského autoservisu Petr Luzar. Výměna olejem ucpaných trysek a čerpadla stojí desetitisíce korun.
Podle některých praktiků, kteří tento alternativní pohon používají, se dá motor chránit jeho dalšími úpravami. Na použitý fritovací olej se jezdí také například v Londýně. Tam se však používá odborně zrecyklovaný.