Z různých typů gramotnosti se nyní na základních školách nejrychleji rozvíjí využívání informačních a komunikačních technologií (ICT gramotnost), tam nastává posun každé dva roky. V pořadu Studio 6 ČT to uvedl předseda Asociace pedagogů základního školství Jaroslav Štercl. Zdůraznil, že gramotnost je vlastně „schopnost přežití člověka“.
Gramotnost má stále více podob a nabízí cestu k úspěchu v životě
Čtvrtek 8. září je Mezinárodním dnem gramotnosti, poprvé byl vyhlášen organizací UNESCO před 50 lety. Na rozdíl od původní definice už není gramotnost jen schopnost čtení, psaní a počítání. Postupem let k tomu přistoupily i další druhy dovedností - sociální, přírodovědná, mediální, finanční či třeba právě ICT gramotnost.
V různých mezinárodních srovnáních jsou na tom české děti relativně dobře. „Roste čtenářská gramotnost, v ICT gramotnosti jsme na tom také dobře, v poslední době bohužel upadá přírodovědná a matematická gramotnost,“ domnívá se Štercl.
Dát matematice šanci
Soudí, že je to dáno nižší oblíbeností matematiky ve srovnání s jazykovými předměty a humanitním vzděláním. „Musíme se odrazit ode dna a upřednostnit matematiku,“ dodal Štercl. Gramotnost chápe jako souhrn všech znalostí a dovedností, jak se člověk uplatní při studiu a budoucím běžném životě. Zmínil také, že chybí polytechnická výchova. Něco si vypěstovat nebo vyrobit je podle něj základ k tomu, aby děti byly rovněž manuálně zručné.
Nároky na děti v základní škole se v posledních letech zvyšují, protože škola už nechce být „nalejvárnou dat a vzorečků“, ale chce děti naučit s těmito daty pracovat, například při prezentacích, dodal předseda APZŠ .
Paušálně vzato pak pozoruje, že rodiče přikládají vzdělání svých dětí stále větší pozornost a uvědomují si, že nejen na škole, ale také na nich záleží, jak bude dítě gramotné. „Je to souhrn tři partnerů - školy, rodičů a žáků, pak se dojde k dobře gramotnému žákovi,“ řekl Štercl. Doplnil, že v Česku nastavený rámcový vzdělávací program, kdy je povinnost základního vzdělávání daná zákonem, zajišťuje gramotnost každého žáka.