Dopravní Sisyfos: Kde značky zmizí, hned vzniknou jiné

Dopravní značky u českých silnic se v některých případech dělí pouze na dva druhy: zbytečné a zavádějící. Policie jen loni upozornila na jedenáct tisíc případů špatného dopravního značení. Ačkoli policisté na přebujelé značení upozorňují často, odezva je mizivá. Často navíc tam, kde značky skutečně zmizí, brzy vzniknou zase jiné, zato však v nemenším počtu. Ve městech a obcích je často značek tolik, že je řidič nedokáže vnímat, natožpak se v nich orientovat a pochopit, co vše pro něj vlastně ve který moment platí, a co ne. Chabou útěchou pro zmatené řidiče může být, že když značení odporující předpisům přispěje k dopravní nehodě, vina padne na odpovědný úřad.

Kdyby chtěli řečtí bozi potrestat proradného Sisyfa dnes, mohli by mu dát za úkol proředit les dopravních značek, který lemuje české silnice. Práce je to stejně marná jako mytické valení balvanu do kopce: policie sice již několikrát dosáhla svého a v mnoha obcích dotlačila úřady ke zjednodušení dopravního značení, ukazuje se však, že namísto zrušených dopravních značek často záhy vznikají nové. Řada z nich je zbytečná, protože pouze zdůrazňuje pravidla, která platí i bez nich, některé jsou navíc umístěny tak, že místo aby zvyšovaly bezpečnost, řidiče matou.

Patří mezi ně například značka zakazující vjezd (mimo dopravní obsluhu) do Maiselovy ulice a vyznačující jednosměrku v Praze v křižovatce s Břehovou. „Je umístěna ještě na nároží, takže není jasně patrná, pro kterou část komunikace platí,“ uvedla Sabina Burdová z Ředitelství služby dopravní policie. V případě, že by se na obdobně vyznačeném místě stala nehoda, odpovědnost by mohla padnout na úřad, který umístění značky schválil. V případě Maiselovy ulice si Praha 1 zkomplikovala situaci tím, že v bezprostřední blízkosti špatně umístěné značky nechala postavit několik dalších. Přitom ani posunutím zákazu vjezdu úřad nedosáhl toho, že je mezi jednotlivými značkami předpisová vzdálenost. „V obci by vzdálenost mezi jednotlivými značkami měla být alespoň deset metrů. Tady na deseti metrech jsou čtyři,“ upozornila Sabina Burdová.

Téma Událostí: Les dopravních značek čeká na probírku (zdroj: ČT24)

Pověstný „les“ dopravních značek ale zdaleka není pouze lokální pražský problém. Stížnosti řidičů i policistů přicházejí z celé republiky. Jsou i případy, kdy dopravní značky zdůrazňují to, co by platilo i bez nich – například zákaz zastavování před křižovatkou. V některých případech ale není ani pohled na odstranění značek jednoznačný. V Jihlavě části obyvatel vadí přebujelé značení nejenom kvůli nepřehlednosti, ale také kvůli estetice. Magistrát nyní připravuje změnu. „Chtěl bych, abychom začali v památkové rezervaci, kde je vizuální dojem nejhorší,“ řekl náměstek primátora Jaroslav Vymazal (ODS). Redukce podél vozovek má být důkladná, dotkne se i úpravy přednosti v jízdě – nadále ji budou mít auta přijíždějící zprava. Takové rušení však nalezlo své kritiky. „Skoro bych se bál je odstranit a řídit se jen pravidlem pravé ruky,“ varoval před pravidlem, na které nejsou řidiči zvyklí, opoziční zastupitel Pavel Šlechtický (KSČM).

V části Českých Budějovic ovšem podobná očista proběhla – a dokonce se sem ani nenastěhovaly značky nové. Petr Jaroš z budějovického sdružení řidičů Mobilita 2014 upozornil, že zrušení přednosti nesnížilo bezpečnost. „Jsme v klidné zástavbě a značky tady nikdo nepotřebuje. Většinou se ukáže, že my řidiči se bez příkazů a zákazů docela dobře obejdeme,“ uzavřel.