Konečné rozhodnutí o otevření dálnice D8 udělí podle Ředitelství silnic a dálnic geologové. Ministr dopravy i silničáři sice tvrdí, že do Vánoc bude hotovo, ale místy je podloží pořád nestabilní. Stavbu zbrzdil v roce 2013 obří sesuv půdy. A jak se přímo na místě přesvědčil štáb ČT, tak i měsíc a půl před plánovaným otevřením museli dělníci některé části zbourat a začít stavět znovu.
Dálnice D8 bojuje s podložím. Tam, kde už se procházeli novináři, zejí obří díry
Zatímco v říjnu se na dostavěném úseku D8 procházeli novináři, tak o měsíc později zejí před mosty dvě velké díry. S náspem totiž pohnul nestabilní svah, a část se tak musí postavit znovu. „Pracujeme tady téměř nonstop. V tuto chvíli je odbagrováno 34 tisíc kubíků z té již nasypané části dálničního tělesa,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Rýdl. Na těleso dálnice totiž tlačí svah nad ní.
Zbytek trasy je přitom prakticky hotový. V místech, která zavalil sesuv před třemi lety, už leží asfalt, a na posledních dvou kilometrech už je dokonce i dopravní značení.
„Pokud bude všechno bezpečné a geologové nás ujistí, že tady bude bezpečný provoz, tak 800 metrů odsud budeme stříhat pásku,“ neztrácí optimismus mluvčí ŘSD.
České středohoří je výjimečné svým sopečným původem, a proto je poměrně nestabilní. Podle některých geologů je navíc trasa zvolená špatně. „V této partii má problematiku nedořešenou a myslím, že do prosince nedořešitelnou,“ upozorňoval na přednášce Vladimír Cajz z Geofyzikálního ústavu AV ČR.
Stabilitu svahu teď hlídají sondy, v případě nutnosti se ale kamiony budou muset opět vrátit na objízdnou trasu přes Velemín.