Jižní Morava – Všech 22 meteostanic, které pomáhají silničářům na jižní Moravě monitorovat situaci na nejdůležitějších komunikacích, už prošlo před začátkem zimy důkladnou kontrolou. Jihomoravští silničáři už mají pod střechou i zásoby soli a písku, silnice procházejí posledními opravami. Jen na jižní Moravě bude zimní údržba stát 200 milionů korun.
Silničáři jsou na zimu připravení. Kontrolou už prošly i meteostanice
Kolem jihomoravských silnic je rozmístěno celkem 22 meteostanic, šest z nich má dokonce i kameru. Všechny informace se shromažďují na dispečinku jihomoravské Správy a údržby silnic. „Díky těmto meteostanicím známe na jednotlivých pracovištích zimní údržby teplotu vozovky, teplotu atmosféry, srážky, rychlost a směr větru. V praxi to znamená, že vedoucí směn mají dostatek informací o stavu vozovky, o podmínkách na daném místě,“ popsal hlavní dispečer Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Patrik Mikulášek s tím, že se díky meteostanicím mohou lépe rozhodnou kdy a kam vozy zimní údržby poslat.
Silnice jsou rozdělené do tří kategorií podle důležitosti – nejvyšší prioritu mají hlavní tahy, další na řadě jsou důležité tahy prvních tříd a nejnižší prioritu pak mají silnice druhých a třetích tříd.
Do 1. listopadu musí být připravená technika i posypový materiál. „Máme připraveno 105 vlastních sypačů a využíváme i dodavatelské sypače, těch je padesát,“ dodal Mikulášek.
Naskladněné jsou už i tisíce tun posypových materiálů. „Máme zhruba naskladněno více než 15 tisíc tun soli a více než 25 tisíc tun inertního materiálu. Předpokládáme, že v zimě ještě budeme dokupovat pět až deset tisíc tun soli a zhruba 10 tisíc tun inertního materiálu. Hodně to ale bude záležet na tom, jaká bude zima. To v tuto chvíli říct nedokážeme,“ vysvětlil provozní náměstek ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Alois Vybíral.
Od 1. listopadu silničáři také drží pohotovost 24 hodin denně, aby byli v případě nenadálé kalamity schopní kdekoliv v kraji do 30 minut provést údržbu silnic.