Lidé si stěžují na nekvalitně postavené novostavby od Moravostavu

Vyškov – V roce 2008 se Eva Schwartzová s manželem nastěhovala do novostavby na okraji Vyškova. Z nového bydlení se pár dlouho neradoval, protože na domě se postupně objevovaly nové a nové problémy – orosená okna, zatékání pod střechou nebo chybějící izolace. Nejsou jediní, koho problémy s pět let starými domy od firmy Moravostav trápí.

Manželé si dům vyhlédli, ještě když bydleli v Německu. Koupili jej za tři miliony a nastěhovali se před Vánoci v roce 2008. „Hned začaly problémy. Byla zima a okamžitě se nám začala rosit okna. Několikrát jsme je reklamovali a firma nám vždycky jen odpověděla, že špatně větráme. Další velké potíže jsme měli se střechou, ty se nám ale po čtyřech letech snad konečně podařilo vyřešit,“ popsala Eva Schwartzová. Moravostav reklamaci zatékající střechy uznal a vloni ji vyměnil. V minulosti opravil i některé další závady.

I tak vystupovaly na povrch nedostatky stále další. „Když jsme dělali úpravy kolem domu, zjistili jsme, že není pořádně zateplený. Měl tam být polystyren do hloubky jednoho metru a ještě nopová fólie. Nic z toho tam ale není,“ řekla Schwartzová. Rodina je přesvědčená, že firma nestavěla zcela v souladu s projektem. Obrátila se proto na soud, kde chce dosáhnout toho, aby jim společnost vyměnila vše, co je jinak než v projektu.

Eva Schwartzová o problémech s novostavbou (zdroj: ČT24)

ČT oslovila také zástupce firmy Moravostav. Ti nejprve souhlasili se schůzkou, později ji ale zrušili. K celé věci se odmítli vyjádřit.

Eva Schwartzová přitom není jediná, kdo není s kvalitou domů z developerského projektu Joklova spokojený. Další dva sousedé mají poškozenou podlahu nebo prasklou dlažbu. Závady přičítají nekvalitnímu polystyrenu v izolaci podlahy. Ze strachu se ovšem na kameru nechtěli vyjádřit.

Nebyli natolik prozřetelní jako další obyvatel čtvrti, který si práci stavební firmy pohlídal. „Měli jsme možnost občas sem přijít se stavebním dozorem. Při jedné z těchto kontrol jsme zjistili, že polystyren nebyl odpovídající kvality, takže jsme ho nechali vyměnit. Jenom díky tomu teď nemáme problémy,“ řekl muž.

Nejlepší je najmout si odborný dozor, doporučuje právnička

„Byli jsme ubezpečeni, že firma do ceny domu zahrnuje i jejich stavební dozor a nemusíme se bát,“ zavzpomínala Eva Schwartzová na dobu před koupí domu. Právě nedostatečná kontrola stavební firmy může podle odborníků znamenat pro majitele nemovitosti do budoucna problémy.

„Já bych určitě nespoléhala na to, že když si objednám postavení domu na klíč, tak to skutečně proběhne tak, jak má. Opravdu bych se stavbě věnovala, účastnila se kontrolního dne, případně tím pověřila odborníka, kterého bych si najala,“ vysvětlila právnička Magdaléna Vašínková z advokátní kanceláře Tomáš Rašovský. Dodala, že je důležité nepodcenit smluvní dokumentaci a od počátku vše konzultovat s právníkem.

„Jakmile objednavatel zjistí závadu, měl by ji reklamovat u zhotovitele. Obecná záruční doba je tři roky, ale může být smluvně sjednána i delší. Musím poté přesně popsat, jak se daná závada projevuje. Zhotovitel je povinen tuto závadu odstranit. Na charakteru vady závisí to, v jaké lhůtě ji odstraní. V případě, že ji neodstraní, tak mám právo obrátit se na soud,“ dodala právnička.