Kopřivnice - Renovátorská firma Ecorra představila v Kopřivnici na Novojičínsku restaurovaný vůz Wikov 7/28. Na originálním podvozku s originálním motorem mechanici postavili novou karosérii podle torza modelu vozu, jenž v roce 1930 závodil na Masarykově okruhu v Brně.
Firma představila restaurovaný závodní vůz z roku 1928
„Jde o vozidlo vybavené čtyřválcovým motorem o obsahu necelých patnáct set kubíků, které dosahovalo rychlosti až sto čtyřicet kilometrů v hodině,“ řekl majitel Ecorry Vítězslav Hinner. „Váha vozidla je devět set kilogramů. Při stavbě jsme vycházeli z dalšího typu, který vlastní sběratel z Prahy,“ řekl Hinner.
Firma pracovala na automobilu od loňského ledna. Vedle motoru a podvozku měli mechanici k dispozici jen pár dalších dílů, všechno ostatní museli sehnat nebo vyrobit.
Mluvčí Ecorry Jaroslav Baďura uvedl, že torzo vozu koupil před lety od tehdejšího majitele pravnuk spoluzakladatele firmy Wikov Martin Wichterle. Dochovaných vozů je několik, jeden sportovní model je například v Národním technickém muzeu v Praze.
Firma Wikov vznikla v roce 1918 sloučením dvou prostějovských strojíren Wichterle a F. a J. Kovařík. „Továrna na zemědělské stroje, parní lokomotivy a spalovací motory rozhodla o výrobě automobilu na počátku 20. let minulého století. Prvním sériovým autem pro běžný prodej byl Wikov 7/28 uvedený v roce 1925, sportovní provedení vozu se objevilo v roce 1928," uvedl Baďura.
Firma vyrobila i několik dalších typů aut, včetně nákladních automobilů, sanitek, zametacích, pohřebních a hasičských vozů či autobusů. V roce 1936 tam výroba automobilů skončila. Po druhé světové válce byla továrna znárodněna a přejmenována na Agrostroj Prostějov.
„Dnes firma Wikov opět existuje, v Hronově na Tachovsku se pod vedením pravnuka zakladatele původní továrny Martina Wichterleho zabývá strojírenskou výrobou, produkuje především převodová ústrojí a další komponenty pro nejrůznější účely,“ doplnil Baďura.